Zoo Tycoon

Zoo Tycoon

Vilka djur vill du ha på ditt helt egna zoo? Elefanter? Giraffer? Eller gillar du apor mer? Men, tänk på att det krävs mycket kärlek och hårt arbete för att dina djur ska trivas.

Det är över tio år sedan som Zoo Tycoon rönte framgångar i datorn. Jag kommer ihåg att jag spenderade ganska många timmar med att bygga zoo och spelet fick flera expansioner. Nu kommer Zoo Tycoon i en helt ny version till din Xbox One. Precis som PC-versionen passar Spelet bra till en bred grupp användare och då även barn. Zoo Tycoon är uppdelad i fyra delar – övning, fritt spel, utmaning och kampanj. Övningsdelen är ganska noggrann, men tråkigt upplagd.

Fritt spel är det enklaste läget. Här behöver du inte bry dig om pengar vilket du krävs i de andra två spellägena. Kampanjen är svårast eftersom man får femton olika scenarion som ska lösas. Om du vill låsa upp alla spelets föremål krävs emellertid att du spelar igenom kampanjen.

Zoo Tycoon är ett ganska kul spel, men det är inte speciellt svårt. Det gör att spelet inte passar hardcorespelarna utan passar bäst till de som inte spelat så mycket och till barn. Man har stor frihet att skapa sitt zoo precis som man vill. Samtidigt finns det en hel del begränsningar och förenklingar som säkert inte passar den som älskar den här typen av simulatorer. Exempelvis kan man själv inte skapa gångar utan de skapas helt automatiskt när man placerar ut en inhägnad, nöjesanläggning eller annat. Papperskorgar, bänkar och andra små detaljer kan man inte heller reglera som man vill. Man kan inte heller placera ut en tiger hos en apa eftersom de inte passar ihop. Förenklingarna gör att spelet passar jättebra till barn.

Menysystemet är tyvärr krångligt och man tvingas klicka igenom många steg bara för att mata ett djur. Varför har man inte skapat ett snabbare system? Jag efterlyser verkligen genvägar till de viktigaste sysslorna såsom att mata djuren. Det var nämligen jättetråkigt att behöva trycka igenom 4-5 menyalternativ för att mata ett djur och det tog bort en hel del av glädjen i spelet. Likaså kan man bara köpa ett djur i taget till en inhägnad. Skapar man exempelvis en inhägnad med elefanter så behövs minst tre djur för att de ska trivas ihop. Det var irriterande att behöva gå igenom alla stegen i menysystemet gång på gång.

Givetvis måste du som zooföreståndare se till att såväl djur som gäster trivs. Du måste exempelvis se till att djuren har mat och leksaker. Gästerna vill ha god variation mellan djuren, shoppingmöjligheter, toaletter och matställen för att trivas. Till din hjälp har du olika mätare som visar hur nöjda såväl gäster som djur är. När djurparken växer kan man anställa personal för att mata djuren och hålla parken ren. Dessutom finns speciell personal som hjälper dig att avla djur. Det är nämligen väldigt bra PR när djurparken får tillökning. Ungarna drar till sig många gäster. Fast, för att djuren ska kunna föröka sig måste de trivas, det är a och o i djuraveln.

Det finns två sätt att se sin djurpark på. Dels kan man gå runt i parken eller åka en liten minijeep eller så kan man se parken uppifrån i ett fågelperspektiv och på så sätt få en bättre överblick. Det visade sig snabbt att det var mycket enklare att använda fågelvyn då det annars tar tid att ta sig runt i parken även om man kör bilen. Man får dessutom dålig överblick om man zoomar in. Sättet man kallar på bilen är förresten ganska kul. Man visslar på den och så kastas den in på gången framför en. Man kan dessutom göra en handbromssväng med denna lilla bil vilket var en kul detalj. Ibland krävs det att man går in i parken, exempelvis när man ska fotografera djuren eller använda någon av de interaktiva grejer som finns såsom att handmata girafferna.

Djuren i parken är mycket snyggt skapade och det var till en början en ren fröjd att zooma in på de olika djuren och se hur de gick runt i sina inhägnader, lekte, duschade och åt. Man kan som sagt interagera med vissa djur. Elefanter kan matas och noshörningarna duschas. Aporna gillar att du gör gester åt dem och om du har Kinect så är jag övertygad om att barnen kommer att älska att göra gester med sina armar och se hur aporna härmar dem. Efter någon timmes spelande tappade jag dock suget på att titta på djuren. Det var mest själva managementdelen som intresserade mig när jag sett mig mätt på djuren i parken.

Zoo Tycoon blev snabbt ganska enformigt. Man gör i princip samma sak hela tiden. Även om man låser upp nya djur och föremål så blir variationen aldrig speciellt stor. Dessutom förstör alla steg i menysystemet en hel del av spelglädjen vilket är synd. Spelet är mer anpassat för en yngre publik eller er som inte spelar speciellt mycket medan den inbitne gamern säkert kommer att tycka att Zoo Tycoon är för enkelt.

• Härliga djur
  • Enkelt
  • Passar bra till barn