Zoo Tycoon

Zoo Tycoon

Lejon, lemurer, ormar och fåglar. Alla får de plats i ditt nya zoo. Mata dina elefanter, duscha noshörningarna, lek med aporna och se till att alla djur och dina gäster mår bra.

Det är över tio år sedan som Zoo Tycoon rönte framgångar i datorn. Jag kommer ihåg att jag spenderade ganska många timmar med att bygga zoo och spelet fick flera expansioner. Nu kommer spelet i en helt ny version till din Xbox 360. Precis som PC-versionen passar Zoo Tycoon bra till en bred grupp användare och då även barn. Fast, i motsatts till PC-versionen så har man inte översatt Zoo Tycoon till 360 till svenska vilket är synd då det är ganska mycket att läsa, speciellt i övningsdelen.

Zoo Tycoon är uppdelad i fyra delar – övning, fritt spel, utmaning och kampanj. Övningsdelen är ganska noggrann, men tråkigt upplagd. Tyvärr fanns det en bugg i denna del som gjorde att jag inte kunde avsluta en av övningarna, men som tur är kan man fritt välja vilken övning man vill genomföra.

Fritt spel är det enklaste läget. Här behöver du inte bry dig om pengar som du gör de andra två spellägena. Kampanjen är svårast eftersom man här får femton olika scenarion som man ska lösa. Om du vill låsa upp alla spelets föremål krävs att man spelar igenom kampanjen.

Zoo Tycoon är ett ganska kul spel, men det är inte speciellt svårt. Det gör att spelet inte passar hardcorespelarna utan passar bäst till de som inte spelat så mycket och till barn. Man har stor frihet att skapa sitt zoo precis som man vill, samtidigt finns det en hel del begränsningar och förenklingar som säkert inte passar den som älskar den här typen av simulatorer. Exempelvis kan man själv inte skapa gångar utan de skapas helt automatiskt när man placerar ut en inhägnad, nöjesanläggning eller annat. Papperskorgar, bänkar och andra små detaljer kan man inte heller reglera som man vill. Man kan inte heller placera ut en tiger hos en apa eftersom de inte passar ihop. Förenklingarna gör att spelet passar jättebra till barn.

Samtidigt som man förenklat mycket så är menysystemet krångligt och man får klicka igenom många steg bara för att mata ett djur. Varför har man inte skapat ett snabbare system? Det hade kunnat finnas genvägar till de viktigaste sysslorna såsom att mata djuren. Det var jättetråkigt att behöva trycka igenom 4-5 menyalternativ för att mata ett djur vilket i sin tur tog bort en hel del av glädjen i spelet. Likaså kan man bara köpa ett djur i taget till en inhägnad. Skapar man en inhägnad med elefanter så behövs minst tre djur för att de ska trivas ihop. Det var irriterande att behöva trycka sig igenom alla stegen i menysystemet gång på gång.

Givetvis måste du som zooföreståndare se till att såväl djur som gäster trivs. Du måste exempelvis se till att djuren har mat och leksaker. Gästerna vill ha god variation mellan djuren, shoppingmöjligheter, toaletter och matställen för att trivas. Till din hjälp har du olika mätare som visar hur nöjda såväl gäster som djur är. När djurparken växer kan man anställa personal för att mata djuren och hålla parken ren. Dessutom finns speciell personal som hjälper dig att avla djur. Det är nämligen en väldigt bra PR-grej när djurparken får tillökning. Ungarna drar till sig många gäster. Fast, för att djuren ska kunna föröka sig måste de trivas, det är a och o i djuraveln.

Det finns två sätt att se sin djurpark på. Dels kan man gå runt i parken eller åka en liten minijeep eller så kan man se parken uppifrån i ett fågelperspektiv och på så sätt få en bättre överblick. Det visade sig snabbt att det var mycket enklare att använda fågelvyn då det tar tid att ta sig runt i parken även om man kör bilen och då man får dålig överblick på det sättet. Sättet man kallar på bilen är förresten ganska kul. Man visslar på den och så kastas den in på gången framför en. Man kan dessutom göra en handbromssväng med denna lilla bil vilket var en kul detalj. Ibland krävs det dock att man går in i parken. Det är exempelvis när man ska fotografera djuren eller använda någon av de interaktiva grejer som finns såsom att handmata girafferna.

Djuren i parken är snyggt skapade och det var till en början en ren fröjd att zooma in på de olika djuren och se hur de gick runt i sina inhägnader, lekte med sakerna, duschade och åt. Man kan som sagt interagera med vissa djur. Elefanter kan man exempelvis mata och noshörningarna kan duschas. Aporna gillar att du gör gester åt dem och om du har Kinect så är jag övertygad om att barnen kommer att älska att göra gester med sina armar och se hur aporna härmar dem. Efter någon timmes spelande tappade jag dock suget att titta på djuren. Det var mest själva managementdelen som intresserade mig när jag sett mig mätt på djuren i parken.

Zoo Tycoon blev snabbt ganska enformigt. Man gör i princip samma sak hela tiden. Även om man låser upp nya djur och föremål så blir variationen aldrig speciellt stor. Dessutom förstör alla knapptryckningar i menysystemet en hel del av spelglädjen vilket är synd. Eftersom spelet är väl anpassat för en yngre publik är det synd att man aldrig översatt spelet till svenska.

• Härliga djur
  • Enkelt
  • Passar bra till barn