Belöningar och morötter i spel

Belöningar har genom alla tider varit en del av spelandet. Det är ofta den morot som driver spelaren vidare. Räcker det då inte med att klara av ett spel? Självklart är den ultimata belöningen den stolta känsla man får när man klarat ett spel och eftertexterna rullar.

Bonusar är självklarheter i många spel. En av de mest klassiska bonusarna är bonusbanor som man vinner om man varit riktigt duktig på en bana eller utforskat banan in i minsta del. I The Legend of Zelda: Breath of the Wild finns exempelvis mer eller mindre svåra bandelar kallade shrines som var och en ger bra belöning. Om man ska kalla dessa shrines för bonusbanor är dock ett gränsfall.

Trophies hos PlayStation 4.

Alla konsoler och andra spelplattformar såsom Steam på datorn erbjuder utvecklarna att skapa utmaningar, achievements, trophies, belöningar eller vad man valt att kalla det. Visst känner man sig duktig när en liten skylt förkunnar att man blivit en mästare på att skjuta fienden i huvudet? Eller att man lyckats smyga förbi 25 fiender utan att ta till våld. Än duktigare känner man sig om skylten förkunnar att det är en mycket sällsynt belöning.

Belöningssystemet fungerar som en morot likaväl som en belöning. Morötter används även inom en annan spelbransch – betting och casinon. Här kallas morötterna för bonusar. Mobilautomaten Casino är ett exempel på casino som erbjuder ett generöst bonussystem.

En annan vanlig typ av bonusar i spel är extra liv. Det kan vara att man samlar på någon typ av föremål och när man exempelvis lyckats samla 100 får man ett extra liv. Det är ett starkt incitament till att verkligen samla föremål som man kanske annars skulle strunta helt i.

Just föremålsletandet är väl utbrett i spelbranschen. För vad vore exempelvis ett Tomb Raider-spel utan undangömda föremål. Det fiffiga med alla föremål är att man ofta kan välja mellan att samla dem eller inte. Att samla vissa föremål kanske ger en belöning för en viss typ av spelare medan andra inte bryr sig alls. Låt mig ta ett exempel som finns i ganska många spel – samlandet av fakta, inspelningar och liknande. Varje sådant föremål kan ge en liten pusselbit till bakgrundshistorien. Vad har egentligen hänt? Varför är saker och ting som de är? Det är inget avgörande för spelandet i sig, men den nyfikne belönas. Dessutom får den som hittar föremål kanske en achievement eller en trophy.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild – Tillsätt ingredienser och rör om i grytan. Resultatet kan imponera.

Ett av mina favoritsamlanden finns i The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Här belönas men verkligen genom att leta föremål. Dels får man uppdrag att samla en viss typ av föremål. Klarar man det blir man ofta rikligt belönad. Det roligaste samlandet i Breath of the Wild är dock att samla olika växter, mineraler, bendelar och annat som man rör ner i en gryta. Väl tillagade kan man få riktigt superbra, ätbara föremål som skyddar mot än det ena och än det andra. Man belönas verkligen genom att prova sig fram.

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi