Minispel: Sköna avbrott eller onödiga omvägar

Det är att räkna med att det finns ett eller två minispel inuti de flesta speltitlar som släpps i dag. Det spelar ingen roll om det är ett rollspel, First person shooter spel eller ett rent actionspel. Någonstans på vägen kommer du att stöta på ett minispel, som kallas ”mini games” på engelska. Där kommer du antingen att få spela ett spel som inte har med originalhandlingen att göra, eller så kan det innehålla fördelar eller ledtrådar som kan hjälpa dig i huvudspelet.

Vad man tycker om dessa spel är högst individuellt. Nintendos minispel har exempelvis blivit så populära att de har släppts i spelsamlingar. Andra minispel har fått spelare att helt sluta spela spelen de fanns med i. Samtidigt spelar sammanhanget de dyker upp i en stor roll.

(Källa: Pexels)

Det positiva med minispel

För det mesta välkomnas minispel med ett leende på läpparna. De är ofta mer komiska än de är spännande eller utmanande. Ett av dessa är The Legend of Zelda’s Fishing. Det finns med i Ocarina of Times och målet är att fånga den största fisken och få fler hjärtan. Det går att gå tillbaka till sjön flera gånger, men man kan bli bortkörd av ägaren om för stora fiskar fångas. Anaconda, som finns med i Timesplitters 2, är ett annat uppskattat spel som påminner lite om mobilspelet Snake, fast med bättre dynamik och handling. Hackningsspelen i Fallout och Bioshock är också uppskattade.

Minispel kan vara det perfekta avbrottet när handlingen börjar bli lite seg eller upprepande. Det kan också finnas fördelar i spelen som går att använda i huvudspelet. Några som har tagit steget längre är Duelz som har skapat en minivärld mellan sina casinospel. Här kan spelare som normalt inte spelar mot varandra i casinospelen mötas i strider i en spännande sagovärld. Där kan de samla skatter som gömmer på bonusar helt vid sidan av det vanliga spelutbudet med spelautomater och bordsspel. Spelet är anpassat för mobilen och innehåller många karaktärer, spells och skatter.

Nackdelarna med minispel

Som med allt annat är inte alla minispel bra. Det finns minispel som varken har en bra handling eller bra grafik. Det finns också minispel som stör huvudspelet genom att inte ha något som helst syfte. Några spel som verkligen inte har slagit igenom är bland annat Final Fantasy X’s Blitzball, där spelaren helt plötsligt ska spela undervattensbasket. Det är samtidigt både svårt och långdraget. I Fallout 4: Far Harbor inkluderas spelet Dima Memory Quest, vilket går ut på att du med hjälp av pussel ska få tillbaka Dimas förlorade minne. Det här har kallats för det sämsta minispelet någonsin och Fallout tappade faktiskt spelare på grund av det.

Generellt brukar minispel vara roliga, men om de inte har något syfte finns det ingen mening med att de ska finnas med. Det är inte för dem en spelare väljer att spela spelet och de får inte ta upp för mycket tid från det ”riktiga” spelet. Med det sagt finns det minispel som har brutit sig loss från sina huvudspel för att de har blivit så populära. Kortspelet Hearthstone var ju faktiskt ett minispel från Warcraft-serien.

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi