Innehåll
Förstasidan
Sök artiklar
Tävla
Medlemsida
Om GameElite.se
Redaktionen
Rimordlistan

PEGI åldersmärkning
Casinospel med teman
Artiklar
Barnspel
Dator
Kortspel
Mobil / Surfplatta
Nintendo 3DS
Nintendo DS
Playstation 3
Playstation 4
Playstation Vita
Wii
Wii U
Xbox 360

Xbox One

Äldre konsoler
Playstation 2

Playstation Portable
Xbox

 










Mount & Blade: Warband
Recension - PC

Är du en enkel fältherre, en stolt hovmarskalk eller den mäktigaste regent världen skådat? Det får ditt tålamod avgöra i TaleWorlds nya medeltidssimulator Warband.

"Dra lans och stål mot fienden! Bågskyttar, Håll mark! Kavalleri, avancera!"

På ryggen av min ståtlige, pansarbeklädda springare rör jag mig fram och tillbaka bakom frontlinjen. Bakom mig rör sig mitt personliga garde av svärdsmän och bågskyttar, som i jakt på ära, pengar eller blodsutgjutelse har anslutit till min flagg. Framför mig har jag en bred linje av femtio kavallerister, och framför dom ytterliggare femtio bågskyttar. På andra sidan skickar fienden sina skräckinjagande beridna riddare. "Bågskyttar, lägg pil... Eld!"

Mount and Blade: Warband utspelar sig på 1200-talet i Caladria, en låtsasnation uppdelad i 6 olika riken. Varje rike har en kung. Varje kung har en hovmarskalk. Varje hovmarskalk har fältherrar som styr över små orter i det stora landet. Dessa olika länder för krig med varandra, gifter bort sina barn för pengar, anordnar fester, bränner varandras byar osv, listan kan göras lång. Din roll är att antingen ställa dig gott hos en utav nationernas regenter, eller börja ta över land i ditt eget namn.

När du skapar din karaktär så får du i vanlig rollspelsordning disponera ett antal poäng på olika färdigheter, t ex styrka, intelligens osv, samt bygga upp en liten bakgrundshistoria till din karaktär. Det finns många intressanta historier att skapa, men tyvärr så spelar din bakgrund ingen roll för storyn. Det är bara ett sätt att distribuera lite extrapoäng på färdigheter som passar för dig. Men oavsett om du är tjuv eller har adligt blod så blir du ändå sedd på med samma skepsis utav Caladrias högsta höns.

Något som ovanligt och glädjande nog spelar roll är ifall du spelar som man eller kvinna. Jag valde att spela som kvinna, men fick ångra mig bittert. Spelet vill simulera hur maktstrukturen såg ut på 1200-talet, och ifall du var kvinna så hade du det väldigt svårt. De flesta karaktärerna är väldigt traditionella, och vanligtvis hade jag tyckt att det var synd. Men här simuleras det på ett sätt som bygger in dåtidens syn på kvinnor och män i spelmekaniken. Jag vann tornerspel, jag besegrade banditer och försvarade ett kungadöme mot en fullskalig invasion, bara för att tjäna ögonen ur en utav kungarna, så att jag kunde få mitt första egna slott. Fick jag det? Nej, såklart inte. Inte ens en liten by fick jag ansvara för. Kungen tackade och bockade för hjälpen men sa: ”De andra regenterna skulle tycka att jag hade blivit galen om jag delade ut landsrätt till en kvinna, oavsett hur svärdsvan hon är och hur stort följe hon har.” Mitt enda val var att gifta mig med en fältherre, eller samla ihop en tillräckligt stor armé för att ta över en stad och utropa mig till drottning över mitt nystartade rike. Jag valde såklart att börja bygga upp min armé för att invadera första bästa stad. Det här är ett fantastiskt inslag i spelet och jag kände mig mäkta nöjd med att få slå underifrån, och ändå lyckas.

Men det tog tid. Lång tid. Warband är inte ett actionfyllt spel. Även om spelet mestadels handlar om krig och förstörelse, så handlar det också om diplomati. Många av dina speltimmar går åt till att springa kors och tvärs över kartan (inget fast-travel här inte) för att tala med olika fältherrar om vad de andra fältherrarna håller på med, köpa, sälja och rekrytera. När du reser så kommer du dessutom att lägga märke till några buggar. Det dyker upp röd text som skymmer halva skärmen lite då och då. Detta sker när spelet har genererat för många fältherrar och inte kan räkna ut vad alla ska göra. Du är skonad på slagfältet, då texten bara dyker upp medan du reser. Det dröjer några speltimmar innan fältherrarna är för många. Jag hann precis fastna för spelet när buggen satte igång. Men stör det? Ja, absolut. Det kan dröja oerhört lång tid mellan striderna och ibland, precis på riktigt, så är det fred nationerna emellan. Soldaterna i ens kompani ska dessutom ha både lön och mat, så ofta får du springa mellan byarna för att köpa lite linne här och sälja lite järn där, med röd text, som berättar att något är fel, över skärmen. Allt för att skrapa ihop till brödfödan.

När slagen faktiskt sker får du verkligen visa vad du går för. Du ser dig själv i tredjeperson och kan delta i striden sida vid sida med dina soldater. Pilar och spjut sätter sig där de träffar, och du lider med din trogna häst när den krashar till marken med ett spjut i halsen. Med full realisminställning måste du hålla din sköld åt rätt håll för att blockera fiendens attacker. Du måste sikta rätt med din lans eller värja för att träffa. Och du måste planera när, och i vilken ordning, du skickar fram dina soldater på slagfältet, så att du slipper spendera nästa timme med att springa runt i städerna för att rekrytera ett nytt kompani.

Har du dessutom kunnat skrapa ihop lite guld så kanske du har köpt utrustning till dig själv och ditt personliga garde. Inte ens hundra bönder med högafflar har mycket att säga till om när du och dina generaler kommer ridande med full rustning över både häst och kropp och med stridsklubban i högsta hugg. De stora striderna är blodiga och har du stått i frontlinjen när du har stormat ett slott så är du alldeles röd och kladdig när striden är slut. Är du av en försiktigare natur så kan du stå en bit bort och kasta spjut, knivar eller skjuta pil. Du får även köpa rustning och vapen till dina generaler, samt uppgradera deras färdigheter. Ifall du senare väljer att regera ett eget rike så kan du dessutom ge landsrätt till de som troget har följt, och hjälpt dig till tronen. De lämnar då ditt kompani och startar egna armeér, i ditt namn.

I Warband satsar TaleWorlds hårt på realism och detaljer, paketerat i en så lång och psykiskt krävande kampanj att till och med den mest övertygade socialisten hade sagt: ”Jag pallar inte jobba mer, vart finns det fusk?" Spelet har dessutom lagt allt vad grafik och skönhet heter åt sidan, allt för att kunna ha 200 man på kartan samtidigt. Det är alltså ganska jobbigt med allt springande och det finns dessutom inget vackert att vila ögonen på medans man färdas. Men frukta icke, ty TaleWorlds vet att de har gjort ett ganska jobbigt spel som inte passar alla, så de har bakat in ett fusksystem i spelet. Tycker du att det blir segt så gå bara in i options, bocka för "cheats", och börja kriga. Du får obegränsat med pengar, kan levla upp när du vill, och fast-travel fungerar. Självklart förstör du spelets livslängd med detta, men ifall du bara vill bygga ett stort och mäktigt rike så är det ett bra alternativ.

Ifall striderna är din stora passion så borde du kasta dig in i multiplayer. Du kan duellera 1 mot 1, eller delta i en ”Team Deathmatch”. För varje motståndare du dödar så får du lite guld som du kan använda för att köpa utrustning online. Guldet nollställs efter varje omgång, så du kan vara säker på att den med finast utrustning troligen också är duktigast. Du har inga soldater att kommendera över, men vad gör väl det när du kan planera dina anfall via headset.

Warband är stort, Warband är djupt, men mina ögon kräks över grafik och buggar. Med den billiga peng spelet erbjuds för är det dock helt okej.

Andreas Hofer, 2010-05-15

   
Vad tycker andra?
  Betyg Kvot  
GameElite.se 6/10 60%
Gamereactor TV - - (TV)
 
Annonser:

Bästa pris finner du hos


 
Produktinfo
Plattform: PC
Utvecklare: TaleWorlds Entertainment
Utgivare: Paradox Interactive
Distributör: Paradox Interactive
Genre: Strategi, Rollspel
Ålder: Från 16 år
Spelare: 1 offline, 2-64 online
Krav PC: Win 2000/ME/XP/Vista/7, 2.1 Ghz processor, 1 GB Memory, 900 MB Hard disk space, Graphics card 128 MB+, Direct X-compatible sound card, Directx 9c, 3-button mouse, keyboard and speakers, Internet connection required for multiplayer and Online Activation
Länkar: Hemsida
PEGI: Våld - Spelet innehåller våld. PEGI online - Ett komplement till PEGI-märkningen som ska ge ett bättre skydd för minderåriga vid spel över internet.
 
Omdöme
Stora slag
Karaktärsutveckling
Många sätt att komma till makten
Grafik
Buggar
Långsam och utdragen kampanj
6 av 10
Ganska bra
Copyright © 1997-2014 Mats Ernofsson