Innehåll
Förstasidan
Sök artiklar
Tävla
Medlemsida
Om GameElite.se
Redaktionen
Rimordlistan

PEGI åldersmärkning
Casino
Artiklar
Barnspel
Dator
Kortspel
Mobil / Surfplatta
Nintendo 3DS
Nintendo DS
Playstation 3
Playstation 4
Playstation Vita
Wii
Wii U
Xbox 360

Xbox One

Äldre konsoler
Playstation 2

Playstation Portable
Xbox

 









Star Ruler
Recension - PC

Star Rulers största styrka är att det är stort. Det är lätt att få svindel när man zoomar ut från en planet och ser stjärnor, solar och planeter svischa förbi i en strid ström.

Star Ruler är ett så kallat 4X-spel. För de som inte är bekanta med denna speciella genre kan det vara på sin plats med en liten förklaring. Benämningen 4X kommer från de fyra engelska orden "eXplore, eXpand, eXploit, eXterminate" som betyder ungefär utforskning, expansion, exploatering och utrotning. De mest kända 4X-spelen torde vara Civilization-spelen.

Ett kännetecknande drag hos 4X-spel är att de brukar vara ganska komplicerade att sätta sig in i och så är det även här. Star Ruler har förstås en tutorial som guidar en igenom de mest grundläggande funktionerna men tyvärr lämnar den en del att önska. I likhet med många andra strategispel tar man för givet att spelaren är van att i full koncentration gräva ner sig i text på text. Å andra sidan är inte det här ett spel för nybörjare i genren, men att inte ens täcka in strider i ovan nämnda tutorial är att begära lite väl mycket av spelarna.

Star Rulers största styrka är att det är stort. Det är lätt att få svindel när man zoomar ut från en planet och ser stjärnor, solar och planeter svischa förbi i en strid ström. Det tar inte lång stund innan man inser hur stor spelvärlden verkligen är och hur mycket som finns att utforska. Har du sett spelets trailer så förstår du vad jag menar.

Ett vanligt problem med stora spel är att man inte lyckas göra varje plats tillräckligt unik men Star Ruler får ett fullt godkänt betyg på den punkten. I detta fall pratar vi förstås inte om hur planeterna ser ut på ytan utan att det faktiskt finns gott om olika planeter och stjärnor för att åtminstone ge illusionen av att det är ett varierat universum man spelar i.

I övrigt har man tänkt till från början. Att kolonisera planeter och bestämma vad som ska byggas på dem går att automatisera med ett musklick. Datorn sköter dessutom dessa uppgifter ganska bra. När imperiet börjar växa med nya planeter varje minut är man väldigt tacksam för detta.

Mindre bra är diplomatidelen som förutom genrens standardiserade byteshandel innehåller en del märkliga saker. Ingår man till exempel en fredsuppgörelse med en annan nation utan att ange en tidsgräns går det aldrig att bryta den freden. Dessutom är alla nationer ansiktslösa och utan personligheter vilket gör att det är svårt att komma ihåg vem man avtalat vad med.

Gränssnittet skulle också må bra av lite förbättringar. Det är stundtals rätt knepigt att ta mig dit jag vill med kameran. När jag än gång förlorat en planet ur sikte kan det vara ett tidsödande arbete att försöka lokalisera den igen.

Den klart roligaste delen i spelet är skeppsbyggandet. Man kan designa sina egna skepp utifrån de teknologier man forskat fram och man får verkligen tänka efter noga så man inte vräker på med för mycket. Ett scout-skepp ska till exempel vara snabbt och lattmanövrerat så då är det bra att dra ned på vapen och lastutrymme. Ett attackskepp däremot bör ha fokus på starka sköldar och bra vapen. Där är å andra sidan besättningsutrymmena och bränslereserver inte så viktiga. Möjligheterna blir större ju längre in i spelet man kommer och det ska enligt rykten inte vara omöjligt att konstruera sin egen Dödsstjärna, ni vet det där planetstora massförstörelsevapnet i Star Wars-filmerna?

Men som jag varit inne på längre upp finns det små problem i kort sagt varje del av spelet från gränsnitt till diplomati och forskning vidare till strider men samtidigt finns ett löfte från utvecklarna om att fortsätta åtgärda sådant genom nya patchar. Min undran blir dock om det verkligen var nödvändigt att släppa spelet nu istället för att fila i lugn och ro på det ett tag till?

Liksom med ett annat indie-utvecklat strategispel jag recenserade nyligen, Empires of Steel, så vilar spelet på en god grund men är inte "färdigbyggt" än. Utvecklarna har dock varit oerhört lyhörda till vad konsumenterna vill ha och detta lovar gott inför framtiden. Just nu får det dock "bara" godkänt.

Thomas Helsing, , 2010-09-18

   
 
Annonser:

Bästa pris finner du hos


 
Produktinfo
Plattform: PC
Utvecklare: Blind Mind Studios
Genre: Strategi
Krav PC: Windows XP/Vista/7, 2.0 GHz processor med SSE2 support (Pentium 4), 512 MB minne, 256 MB grafikminne, OpenGL 2.1, 1024 x 768 punkters grafik, 500 MB hårddiskutrymme
Länkar: Hemsida
Trailer (3:06 min)
 
Omdöme
Stort, otroligt stort
Kan designa egna skepp
Har potential
Buggigt
Snårigt gränssnitt
Inte riktigt
5 av 10
Godknt

Copyright 1997-2014 Mats Ernofsson


Michael Kors Väska Michael Kors Väska Michael Kors Väskor Michael Kors Väskor Louis Vuitton Väskor Asics Skor Ray Ban solglasögon Oakley solglasögon Michael Kors Taschen Michael Kors veske Sac Balenciaga