Innehåll
Förstasidan
Sök artiklar
Tävla
Medlemsida
Om GameElite.se
Redaktionen
Rimordlistan

PEGI åldersmärkning
Casinospel med teman
Artiklar
Barnspel
Dator
Kortspel
Mobil / Surfplatta
Nintendo 3DS
Nintendo DS
Playstation 3
Playstation 4
Playstation Vita
Wii
Wii U
Xbox 360

Xbox One

Äldre konsoler
Playstation 2

Playstation Portable
Xbox

 










Disciples III: Renaissance
Recension - PC

Enligt Thomas har Disciples-serien länge stått för något annorlunda, stämningsfullt och vågat inom sin genre. Har man hållit fast vid det i det tredje spelet i serien?

Turordningsbaserade strategispel med rollspelsinslag. Så definieras genren som Disciples III tillhör. I den genren har det förra spelet i serien länge stått för något annorlunda, stämningsfullt och vågat. Såväl strider som atmosfär och berättande skiljde sig enormt mycket från dåtidens stora konkurrenter, kanske först och främst Heroes of Might and Magic 3. Men efter succén med Disciples II har, förutom några expansioner, väldigt lite hänt.

När ryska utvecklarna Akella förvärvade rättigheterna för ett par år sedan tändes ett visst hopp om att äntligen få en värdig fortsättning på den här unika spelserien. Dessvärre kom de förhoppningarna på skam. I stort sett allt som gjorde Disciples II till ett sådant mästerverk är borta. Istället verkar man ha stulit allt man kunnat från spel som Heroes of Might and Magic och King's Bounty. Det är som att man inte vågat lita till att Disciples unika kvaliteter skulle hålla längre i dagens spelvärld. Det är en nedslående tanke om än inte helt ologisk med tanke på att det passerat åtta år sedan det förra spelet kom ut.

Med idén om att titta på vad andra gör eller gjort kommer kravet att man gör allt mycket bättre, annars riskerar det att bara bli en blek kopia utan riktigt existensberättigande och det är precis vad som har hänt med Disciples III. De tidigare så enkla men småskaliga striderna är utbytta mot Heroes of Might and Magic koncept där man flyttar sina trupper runt på ett stort hexagon-rutnät och anfaller när man kommer i kontakt med en fiende. Det här leder tvärtemot vad man kan tro sällan till något större strategiskt tänkande och i fallet med Disciples III blir det ännu värre på grund av en ganska usel artificiell intelligens hos datormotståndaren.

På stridskartan finns ibland positioner som ger olika fördelar till olika trupper. Detta verkar datormotståndaren vara helt omedveten om. Likaså finns ett system där en starkare trupp kan försvara en svagare som står bredvid och även detta verkar omöjligt för datorn att använda sig av på ett någorlunda rimligt sätt. I den här typen av spel är striderna själva basen som får en att vilja fortsätta spela. När det därför görs så ospelbart som i Disciples III väcks genast frågan om spelet har existensberättigande över huvud taget.

Ett annat problem jag har med de moderna spelen i den här genren är grafiken. Jodå, den är som sig bör högupplöst, detaljerad och på det stora hela sådär vacker som man kan kräva av ett modernt PC-spel. Problemet är bara att det är svårt att veta vilka saker i det detaljerade landskapet som är klickbara. Visserligen förändras muspekaren när man för den över en byggnad man kan interagera med, men det innebär att man hela tiden måste leta runt med musen. Går man tillbaka några år i genren syntes dessa saker tydligare, något som man till viss del får tillskriva den då lågupplösta grafiken. Men fortfarande borde en bra grafisk designer kunna ordna detta även med dagens grafik.

I stort har Akella behållit strukturen på hur man skapar sina trupper, uppgraderar dem samt bygger ut sina städer. Men även här har man varit inne och pillat i onödan. Menystrukturen var inte helt klockren i föregångaren men nu är det ännu mer ologiskt att försöka klicka sig runt till rätt val. Det som finns kvar relativt oförändrat är musiken och den övergripande atmosfären i spelet. Mellansekvenser visas i sparsamt animerad men mörk och stämningshöjande grafik och på det stora hela verkar man ha förstått att åtminstone den biten var grundläggande för Disciples-seriens identitet.

Men detta räcker förstås inte när menyerna leder till förvirring, datorintelligensen ligger på en treårings nivå och striderna är långtråkiga och oengagerande kopior av genrens bästa. Jag hoppas innerligt att Strategy First på något sätt återfår kontrollen över serien och gör nästa del själva, om nu inte Akella har sänkt serien för gott med denna pinsamma sörja.

Thomas Helsing, , 2010-12-03

   
Vad tycker andra?
  Betyg Kvot  
Kaufeldt.com 3/5 60%
Aftonbladet 2/5 40%
GameElite.se 2/10 20%
1KB.se 1/5 20%
Genomsnitt: 35% (4 rec.)
 
Annonser:

Bästa pris finner du hos


 
Produktinfo
Plattform: PC
Utgivare: Kalypso Media
Distributör: Wendros
Genre: Strategi, Rollspel
Ålder: Från 12 år
Krav PC: Windows XP SP2/Vista/7, 2 GHz processor, 1 GB RAM, 5 GB hårddiskutrymme, DirectX 9c.-kompatibel grafik med 128 MB minne (Shader Model 2.0)
Länkar: Hemsida
Trailer (2:24 min)
Demo (4 GB)
PEGI: Våld - Spelet innehåller våld. PEGI online - Ett komplement till PEGI-märkningen som ska ge ett bättre skydd för minderåriga vid spel över internet.
 
Omdöme
Stämningsfullt
Horribel AI
Röriga menyer
Trista strider
2 av 10
Dåligt
Copyright 1997-2014 Mats Ernofsson


Väskor Michael kors Väska Michael kors Michael kors Väskor Prada Borse Celine Borse Prada Borse Borse Prada Borse Balenciaga Cover Galaxy s5 Cover Iphone 6 Balenciaga Sac Celine Sac Celine Sac Balenciaga Sac Michael kors Veske MCM Taschen MCM Taschen