Innehåll
Förstasidan
Sök artiklar
Tävla
Medlemsida
Om GameElite.se
Redaktionen
Rimordlistan

PEGI åldersmärkning
Casinospel med teman
Artiklar
Barnspel
Dator
Kortspel
Mobil / Surfplatta
Nintendo 3DS
Nintendo DS
Playstation 3
Playstation 4
Playstation Vita
Wii
Wii U
Xbox 360

Xbox One

Äldre konsoler
Playstation 2

Playstation Portable
Xbox

 










Cities in Motion
Recension - PC

Klarar du av att hantera och att bygga upp och ut lokaltrafiken i de europeiska storstäderna Wien, Berlin, Helsingfors och Amsterdam? Använd bland annat tunnelbana och buss.

Sim City från 1989 drog igång hela stadsbyggargenren på allvar. Efter det har olika spelutvecklare försökt att skapa olika variationer på det temat och under 90-talet nådde genren sin peak. När det gällde fokus på kollektivtrafik och transporter var Transport Tycoon från 1994 det självklara valet men sedan dess har det varit tunnsått med alternativ. Det vill säga fram till nu.

Cities in Motion handlar i grunden om kollektivtrafik, och huruvida man är duktig nog på att planera linjer som både rättar sig efter invånarnas önskningar och samtidigt är så kostnadseffektiva som möjligt. Det gäller att bygga upp och ut lokaltrafiken i de europeiska storstäderna Wien, Berlin, Helsingfors och Amsterdam. Till sitt förfogande har man förutom klassiker som tunnelbana, buss och spårvagn även färjor och helikoptrar.

Upplägget må låta simpelt men uppdragen i praktiken är det desto mer komplicerat. I städerna finns olika kundgrupper som alla tenderar att ha olika behov som skall tillgodoses. Ovanpå det måste man se till att alla förbättringar man gör håller sig inom de ekonomiska ramarna. För när allt kommer till kritan jobbar man för ett företag som självklart vill gå med vinst. Man är alltså ingen liten kommunanställd som kan skylla på att barnomsorgen kostar för mycket. Som anställd i den privata sektorn lever man ständigt under pressen att man kan vara arbetslös nästa dag.

Under spelets gång för man löpande stora och små uppdrag. De mindre kan bestå av så enkla saker som att se till att stadens scouter på ett enkelt sätt kan ta sig till och från sin klubbstuga. De större uppdragen är mer komplicerade och kan handla om att åtgärda miljöproblemen som stadens lokaltrafik orsakar.

Spelet ser så där lagom småtrevligt ut. Man kan följa stadens invånare i detalj när de vandrar runt och gör vad som faller dem in. Gränssnittet är föredömligt enkelt och det tar inte lång tid innan man lärt sig hitta i de få menyer som finns. Visserligen kunde man ha förenklat linjedragningsproceduren som i dagsläget kräver lite för många klick med musen för att färdigställa, men i övrigt är det väldigt smidigt upplagt.

Att det bara finns fyra städer i spelet är lite trist men en positiv sak som väger upp det är att man kan designa helt egna städer som kan användas i det så kallade sandlådeläget. Där får man härja fritt utan specifika mål att uppnå. Efter att man klarat alla uppdrag i en stad dyker även den upp i sandlådeläget, men räkna med att det tar tid att nå dit. Cities in Motion är ett väldigt långsamt spel. Visserligen kan man ändra hastigheten på simuleringen men det är konstigt nog ändå väldigt lång väntetid mellan de olika uppdragen. Å andra sidan är det kanske jag som har blivit otålig sedan jag sist spelade ett sådant här spel i slutet på 90-talet.

Den här texten har hittills mest handlat om vad spelet innehåller men är det bra? Det omedelbara svaret på det är förstås ja. Det finns brister, som att man kan råka radera vägbitar (som sedan inte går att få tillbaka) eller spelets långsamma tempo. Eller varför inte det faktum att staden i sig förändras väldigt lite trots att man spenderar årtionden i den. Men förutom det där med de försvunna vägstumparna, som för övrigt bara hände en gång, så är detta petitesser.

Är man inte nöjd med spelets innehåll finns det redan nu extra saker att köpa till och förhoppningsvis kommer det fler. Cities in Motion Design Classic DLC är ett litet paket med fem nya fordon man kan förgylla sin stad med, en av varje fordonstyp. Här får du Jubilee blim, en minibuss som härstammar från det tidiga 60-talet. Vidare hittar man en fransk helikopter, ett franskt tunnelbanetåg, en engelsk spårvagn och sist men inte minst en svensk färja. Dessa fordon ändrar ingenting fundamentalt i spelet men de ger lite mer variation vilket är nog så bra.

Våra finska grannar i Colossal Order har gjort ett alldeles utmärkt klurigt spel i en genre som inte fått så mycket positiva tillskott de senaste åren. Med lite tur kan Cities in Motion dra in tillräckligt mycket pengar för att Colossal Order ska kunna bygga vidare på detta utmärkta fundament.

Thomas Helsing, , 2011-03-01

   
Vad tycker andra?
  Betyg Kvot  
FZ 4/5 80%
GameElite.se 7/10 70%
Svenska Dagbladet 4/6 67%
Skillpoint 2/5 40%
Genomsnitt: 64% (4 rec.)
 
Annonser:

Bästa pris finner du hos


 
Produktinfo
Plattform: PC
Utvecklare: Colossal Order
Utgivare: Paradox Interactive
Genre: Simulator
Ålder: Från 3 år
Spelare: 1
Språk: Engelska
Krav PC: Windows XP/Vista/7,2 GHz Dual Core Processor, 2 GB RAM, 2 GB hårddiskutrymme, grafikkort: NVIDIA GeForce 8800/ATI Radeon HD 3850 med 512 MB RAM och OpenGL 3.0
Länkar: Hemsida
Trailer (1:10 min)
Tram trailer (1:08 min)
Intervju (5:44 min)
Demo (232 MB)
PEGI:
 
Omdöme
Snyggt
Välbalanserat
Bra gränssnitt
Långsamt tempo
Endast 4 städer
7 av 10
Bra
Copyright 1997-2014 Mats Ernofsson


Väskor Michael kors Väska Michael kors Michael kors Väskor Prada Borse Celine Borse Prada Borse Borse Prada Borse Balenciaga Cover Galaxy s5 Cover Iphone 6 Balenciaga Sac Celine Sac Celine Sac Balenciaga Sac Michael kors Veske MCM Taschen MCM Taschen