Innehåll
Förstasidan
Sök artiklar
Tävla
Medlemsida
Om GameElite.se
Redaktionen
Rimordlistan

PEGI åldersmärkning
Casino
Artiklar
Barnspel
Dator
Kortspel
Mobil / Surfplatta
Nintendo 3DS
Nintendo DS
Playstation 3
Playstation 4
Playstation Vita
Wii
Wii U
Xbox 360

Xbox One

Äldre konsoler
Playstation 2

Playstation Portable
Xbox

 









Krater
Recension - PC

Den svenska spelstudion Fatshark har utvecklat ett spel som utspelar sig i ett post-apokalyptiskt Sverige. Spelet är humoristiskt, men räcker det för att fängsla oss spelare?

Under många år har mina roll- eller strategispel utspelat sig i Tyskland, England, Kina, Belgien, ja i stort sett överallt förutom just i lilla Sverige. Nu finns det äntligen ett spel som vågar utspela sig i Svearnas rike men då är det ändå inte riktigt som jag föreställde mig det hela.

När atombomberna sprängdes så klarade sig inte lilla Sverige undan. I det post-apokalyptiska landskapet som uppstod efter dessa försökte de överlevande svenskarna att finna en ny vardag. Till den stora bombkratern (därav spelets titel) vid Norrmalm drogs sedan lycksökare, vandrare, teknologiletare och allehanda skummisar för att söka lyckan i Kratern genom att gräva efter högteknologiska artefakter.

Ungefär så ser bakgrunden till Krater ut och i detta actionrollspel kryllar det av svenska namn, landmärken och popkulturella referenser. Fast med en knorr förstås. För är det något Fatshark är duktiga på så är det humor och det finns det gott om i spelet. Till skillnad från andra typer av actionrollspel, säg Diablo, har man ett sällskap på tre personer att styra över. Dessa tappra figurer skickar man sedan fram och tillbaka mellan olika mer eller mindre småtjatiga uppdrag. Mellan varven kan de utrustas på sedvanligt rollspelsmanér men som extra grädde på moset finns små implantat som man kan operera in i dem vilket ger tidigare oanade förmågor och effekter.

Det finns gott om vapen och rustningar också, och skulle man inte se något intressant kan man jaga rätt på ritningar och komponenter för att bygga sina egna specialvapen. Så långt ser det alltså bra ut men det är striderna som ett sådant här spel står och faller lite med. Det är liksom själva kärnan i spelet och som så många gånger förr i den här typen av spel så gillar jag inte riktigt striderna i Krater.

För en inte alltför snabbtänkt person som jag själv går Kraters strider i ett ursinnigt tempo. Jag saknar omedelbart en pausknapp. Samtidigt får jag inte riktigt känslan av att intelligensen, eller variationen för den delen, hos fienderna är så stor. Det blir mest ett slags "mosa på" från både mig och motståndarna och är mina karaktärer bara tillräckligt starka och har rätt implantat vinner jag. I annat fall förlorar jag och går och skaffar mig mer erfarenhet någon annanstans innan jag återvänder. Nej, en pausfunktion hade gett striderna större tyngd och möjligheten till strategiskt tänkande hade fått ett större utrymme.

En annan besvikelse är själva spelvärlden. Om den finns mycket att läsa på den officiella webbsidan för spelet och när man startar upp spelet möts man av härliga, ljusa postapokalyptiska miljöer med lummiga skogar och hus byggda av plåtar och allehanda restmateriel. En vandring runt på spelvärldskartan avslöjar ett varierat och mysigt landskap med både grottor och fler städer att utforska. Problemet är bara att karaktärerna som befolkar spelet, och som hade kunnat vara pricken över i:et, känns så fruktansvärt generiska och identitetslösa att man tappar sugen på att utforska.

Lägg till detta att uppdragen de ger många gånger är av samma typ som man hittar i många MMORPG:s. Det vill säga gå till A och döda tio X, eller eskortera person Y från A till B (och döda tio X på vägen) eller liknande. Det var den bristen på idé och variation som gjorde att jag slutade spela onlinerollspel. Det är dock inte tillräckligt för att få mig sluta spela Krater än på en stund, men det är tillräckligt för att dra ned betyget en del. Humorn och grafiken räcker långt men inte så långt som jag tror att Fatshark siktade. Därför blir Krater som helhet en besvikelse. Det finns gott om potential där men man behöver slipa en hel del på det.

Thomas Helsing, , 2012-06-26

   
 
Annonser:

Bästa pris finner du hos


 
Produktinfo
Plattform: PC
Finns till: PC
Utvecklare: Fatshark
Utgivare: Fatshark
Genre: Action, Rollspel
Krav PC: Win Vista/7, tvåkärnig proc 2,4 GHz (fyrkärnig rek), 2 GB RAM (4 GB rek), Shader 4-kompatibelt grafikkort (GeForce 8xxx, Radeon 2xxx (Radeon HD6870, GeForce GTX 460 rek)), Direct X11 drivrutiner (spelet stödjer DX10 hårdvara), 5 GB hårddiskutrymme
Länkar: Hemsida
 
Omdöme
Udda, men rolig, humor
Läcker grafisk stil
Ingen pausknapp i strid
Dålig variation i strider och uppdrag
Bleka karaktärer
5 av 10
Godkänt
Copyright 1997-2014 Mats Ernofsson


  • Balenciaga Sac Celine Sac Sac Balenciaga Borse Prada Borse Balenciaga Gucci Scarpe Gucci Borse Michael Kors Schweiz MCM Taschen Celine Väska Oakley solglasögon Michael Kors Tassen Gucci Schoenen