Innehåll
Förstasidan
Sök artiklar
Tävla
Medlemsida
Om GameElite.se
Redaktionen
Rimordlistan

PEGI åldersmärkning
Casino
Artiklar
Barnspel
Dator
Kortspel
Mobil / Surfplatta
Nintendo 3DS
Nintendo DS
Playstation 3
Playstation 4
Playstation Vita
Wii
Wii U
Xbox 360

Xbox One

Äldre konsoler
Playstation 2

Playstation Portable
Xbox

 










Ghost Recon: Future Soldier
Recension - Playstation 3

Det effektivaste sättet att vinna ett krig är inte alltid att frenetiskt attackera. I det nya Ghost Recon-spelet krävs istället eftertanke med mycket smygande och synkroniserade attacker.

Tom Clancy är idag ett allmän bekant namn. De flesta har stött på denne historieberättare antingen genom hans böcker, filmer eller spel, alla med det gemensamma temat: krig. För mig så förs tankarna även till taktik, strategi och infiltration, då många av Tom Clancys spel centrerar runt de soldater som rör sig i skuggorna.

I Ghost Recon: Future Soldier ingår du som spelare i ett team med hårt tränade soldater som skickas in på uppdrag där man likt Wallenbergare ska ”verka men inte synas”. Om en diplomat behöver extraheras ur en krigszon, eller en fiendeledare behöver elimineras i det dolda skickas Ghost Recon-styrkan in. För mig är detta en tillräckligt spännande premiss för ett spel, och tur är det eftersom spelet inte gör så mycket med handlingen i min mening. Mycket av vad som händer känns som väldigt standardiserad Tom Clancy-fiction. Spelets berättelse känns både oengagerande och platt på många ställen där andra spel som Battlefield och Call of Duty: Modern Warfare gör ett mycket bättre jobb med att engagera spelaren i berättelsen och karaktärerna i spelet.

Trots att spelets handling inte lyckas engagera mig till fullo så ger ändå varje bana någonting nytt. Inför varje uppdrag får man en eller två nya prylar att använda under uppdraget. Det kan vara en sorts granat, nattkamera eller någon cool robot som ger dig ett övertag i striderna. De övertag som dessa prylar ger kommer också att behövas eftersom du i öppen strid inte alls klarar dig länge. Till skillnad från spel som Mass Effect eller Crysis så är du inte så stridsduglig som man skulle kunna tro. Dina största styrkor är dina gruppmedlemmar och överraskningselementet. Dina gruppmedlemmar kommer på ditt kommando kunna utföra synkroniserade skott eller fokusera sin eldkraft väldigt effektivt. Det finns inget tillfälle i spelet där jag känner att mina gruppmedlemmar varit en börda för mig, vilket är väldigt skönt i ett sånt här spel. Vikten av att överraska fienden är så stor att på många av banorna i spelet så misslyckas uppdraget direkt ifall du blir upptäckt. Ett spelsätt som jag väldigt mycket tycker om. Det för tankarna till Metal Gear Solid-serien som jag alltid har gillat. Dock saknar jag lite den detaljplanering som man kunde göra i de gamla Ghost Recon-spelen till PC.

Det märks att man med Future Soldier försökt skapa ett spel där smygmomenten varvas med actionscener. Många av dessa actionsekvenser bryter starkt från den övriga spelupplevelsen och även om de på grund av spelkaraktärens oförmåga att motstå kulor kan vara frustrerande så är de ofta väldigt cinematiska och häftigt utförda. Ett pris man får betala för att ha dessa scener med under spelets gång är att många av banorna känns mycket linjära. Varje gång jag märkte av detta tog det mig också ur spelupplevelsen till en viss del.

Trots att man kan spela spelet på egen hand så är det som roligast när man spelar det med andra. Varje bana i spelet kan spelas igenom med en till fyra spelare. Dock stödjer spelet bara två spelare per tv-skärm, vilket enligt mig är otroligt tråkigt. Jag hade gärna sett lokal fyrspelar coop i detta spel. Det finns även en mängd olika versus-lägen för den som är kompetativt lagd.

Ghost Recon: Future Soldier är en trevlig omväxling från många av de spel där den enda vägen till seger är genom direkt konfrontation. Jag hade gärna sett att spelet skulle ha utmanat spelarens strategiska tänkande mer genom att likt Deus Ex tillåta olika sätt att lösa situationer på, men i slutändan är det kul att se hur smygarspel fortfarande har en plats i spelvärlden.

Mats Ernofsson, , 2012-06-03

   
Vad tycker andra?
  Betyg Kvot  
Svenska Dagbladet 5/6 83%
Lokaltidningen 4/5 80%
Eurogamer.se 8/10 80%
Gamereactor 8/10 80%
GameElite.se 7/10 70%
Level 7 7/10 70%
IGN 6,5/10 65%
Loading 6/10 60%
Aftonbladet 3/5 60%
FZ 3/5 60%
Genomsnitt: 71% (10 rec.)
 
Annonser:

Bästa pris finner du hos


 
Produktinfo
Plattform: Playstation 3
Finns till: PS3, Xbox 360, PC
Utvecklare: Ubisoft
Utgivare: Ubisoft
Distributör: Ubisoft
Genre: Action
Ålder: Från 18 år
Spelare: 1-2 offline, 2-12 online
Länkar: Hemsida
Flera videos
PEGI: Våld - Spelet innehåller våld. Grovt språk - Spelet innehåller svordomar eller annat grovt språk. PEGI online - Ett komplement till PEGI-märkningen som ska ge ett bättre skydd för minderåriga vid spel över internet.
 
Omdöme
Bra AI
Smygvänligt
Fyrspelar coop
Grafiken
Linjärt
Platt handling
7 av 10
Bra
Copyright 1997-2014 Mats Ernofsson


  • Balenciaga Sac Celine Sac Sac Balenciaga Borse Prada Borse Balenciaga Gucci Scarpe Gucci Borse Michael Kors Schweiz MCM Taschen Celine Väska Oakley solglasögon Michael Kors Tassen Gucci Schoenen