Sverige – en stormakt som spelutvecklare

Från otaliga orter och lokaler runt om i Sverige växer kreativiteten och förvandlas till lysande ekonomi för kommuner, regioner och inte minst Sverige såväl som för kreatörerna själva. De svenska spelkreatörerna är idag en stormakt ute i världen.

Faktum är att det finns storstjärnor i var och varannan buske ute i vårt avlånga land, då det är en verksamhet som kan bli minst lika framgångsrik, oavsett om man är verksam i en storstad eller i en mindre kommun. Lite grann av en dröm för kämpande glesbygdspolitiker som kämpar för att skapa en levande hembygd, då dessa spelutvecklare faktiskt tillhör toppskiktet i världen.

Elitskiktet

Svenska företag tillhör elitskiktet när det gäller gaming-världen. Faktum är att en av tio spelare över hela världen har spelat ett spel utvecklat i Sverige. Det är en hisnande siffra, men när det gäller gaming är vi en stormakt. Industrin växer fort och numera finns en rad företag noterade på främst Nasdaq-börsen. Svenska teknologi- och spelbolaget MRG Group är ett av dessa som genom framgångsrika samarbeten med spelutvecklare som NetEnt och Evolution Gaming tar stora marknadsandelar i en högteknologisk värld där utvecklarnas innovationer paketeras för att sedan läggas upp på spelbolagets plattform för gambling och spel på nätet. Netent har idag hela 700 anställda och har redan en produktion av smått legendariska spel bakom sig, såsom Arabian Nights, Dead or Alive samt Dazzle Me. Evolution Gaming är ett annat prisvinnande och börsnoterat utvecklingsbolag som främst tagit fram olika nätcasinospel där live-upplevelsen är det bärande elementet.

Machine Games och EA DICE

I Uppsala finner vi Machine Games som 2014 antog utmaningen att utveckla nya kapitel av Wolfenstein-serien, vilken har funnits i gamingvärlden sedan 1981. Det blev en succé. Och på Södermalm finner vi en annan spelutvecklare i toppklass – EA DICE – som ligger bakom produktioner som Battlefield, Stars Wars Battlefront och Mirror´s Edge Catalyst.

Det råder dessutom stor hype avseende spelutvecklingsbolaget Experiments 101:s nya titel BioMutant och i Stockholm huserar Starbreeze Studios som skapade storsuccén Dead by Daylight och Brothers: A Tale of Two Sons. Det senare spelet är producerat i samarbete med filmregissören Josef Fares. Josef Fares har faktiskt fler fingrar med i spelbranschen och är en av grundarna till Hazelight Studios med succéspelet A Way Out.

Minecrafts betydelse

Det finns nog inte en människa i Sverige, framförallt inte bland dem som har koll på spelmarknaden, som inte hört talas om Minecraft, skapat av spelutvecklingsbolaget Mojang. Minecraft är den största succén och viktigaste spelet för svensk spelutvecklingsindustri. En katalysator för nya framgångar, som nog egentligen endast kan jämföras med ABBAS betydelse för det svenska musikundret eller Björn Borgs genombrott på 1970-talet och hans betydelse för att det efter honom följde en hel generation av världsklasspelare i tennis på 80-talet.

Runt om i vårt avlånga land

I Göteborg finns spelutvecklare av högsta klass, såsom Thunderful, som 2017 bildades av två tunga spelutvecklare som Image & Form, vilka ligger bakom SteamWorld, och Zoink, skaparna till indie äventyret Fe.

Men även i mindre städer frodas kreativiteten. I Skövde etablerade sig Stunlock redan 2010, men det stora genombrottet kom 2017 med spelet Battlerite. I Umeå uppe i norr har Coldwood Interactive producerat den unika plattformen Unravel.

Det går givetvis att räkna upp fler. Redan 2016 närmade sig den svenska spelindustrin hela 287 företag, oftast små och medelstora bolag vilka givetvis väger tungt för ett levande Sverige från landsbygd till storstad. Men det mest fascinerande är nog ändå hur dessa kreativa innovatörer agerar lokalt från olika håll och tillsammans bildar stormakten Sverige vad avser spelindustrin.

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi