Tomb Raider – från missuppfattad fembot till hyllad kvinnopionjär

Source: Flickr.com

Under 2016 firade den populära spelserien om Tomb Raider 20-årjubileum. När spelets huvudkaraktär Lara Croft för första gången presenterades kom hon att bli mycket omtalad – främst för hennes stora byst, getingmidja och minimalistiska klädval. Heta diskussioner om vem man egentligen skapat spelen för spred sig som en löpeld, och istället för att revolutionera spelindustrin som den första kvinnliga spelkaraktären, kom Croft att symboliseras som en kvinnligt uppumpad version av Indian Jones (eller som en kvinnlig robot i barbieformat, som en del säger) inom spelvärlden.

Idag, över 20 år efter lanseringen av Tomb Raider och Lara Croft, har bilden av den unga huvudkaraktären förändrats. Från att symboliseras som något annat än en stark spelkaraktär, intar hon idag spelvärlden med en äkta ”Girl Power”-anda och har blivit en högst hyllad kvinnopionjär runt om i världen.

Om spelserien Tomb Raider

Det var år 1996 som den första spelutgåvan i serien om Tomb Raider lanserades. Lanseringen fick en storslagen succé, och bara ett år senare lanserades dess uppföljare.

Spelserien handlar om den brittiska arkeologen Lara Croft i hennes sökande efter förlorade artefakter runt om i världens alla farliga ruiner och gravar. Spelserien fokuseras på att erbjuda spelare ett actionäventyr, och som spelare får man undersöka och navigera sig fram i fientliga och mystikrika miljöer, lösa pussel, slåss mot fiender samt undgå de många fällor som finns utplacerade längs vägen.

Som spelare får man helt enkelt följa med på ett svindlande actionäventyr och spelserien, med Lara Croft i spetsen, är idag en av världens främsta actionspel. Likt många andra franchises, som Hitman, Resident Evil och Call of Duty, har även ett flertal uppföljare av Tomb Raider utvecklats för andra typer av spelformer. Även film har skapats baserade på de uppskattade spelserien.

Lara Croft blir utnämnd till spelvärldens Barbie

”Girl Power har intagit spelvärlden!” skrevs det i speltidningen Playstation Magazine när de första recensionerna om Tomb Raider skrevs. Som spelvärldens första stora kvinnliga ikon, kom Tomb Raiders huvudkaraktär Lara Croft att vända upp och ned på det traditionella Tv-spelen. Tidigare hade det endast förekommit manliga hjältar som huvudrollsinnehavare, och Lara kom därmed att briljera som motsatsen till det klichéfyllda ordspråket ”en dam i nöd”.

Trots det faktum att man utvecklat historiens första kvinnliga actionhjälte, kom Lara Croft att få en tuff start. I den mansdominerade spelvärlden kom nämligen tidningen NY Times att symbolisera karaktären som en Barbieliknande fembot i Indiana Jones-stil. Man redogjorde att hon absolut inte var en Barbie, men man målade ändå upp en smaklös bild av den kvinnliga karaktären. Att pojkrumskulturen dessutom skapade olämpliga modifikationer av spelen gjorde att fördomar kring spelserien snabbt växte fram, och redan från start hade Lara Croft förlorat sin starka betydelse.

När spelserien sedan för första gången filmatiserade år 2001, med Angelina Jolie i huvudrollen, kom även debatterna att sprida sig utan för spelindustrin. Biopremiären kom att bli den mest sedda genom tiderna med en kvinnlig huvudrollsinnehavare, men samtidigt fastställde man de många fördomarna kring karaktärens missledande syfte.

Från att ha skapats som den första kvinnliga actionhjälten inom spelbranschen, kom nu Tomb Raider att bli en symbol för något helt annat i samhället. Men hoppet fanns dock ändå kvar.

I takt med lanseringen av den första Tomb Raider-filmen växte även nyare debatter upp bland kvinnor. Trots den missvisande synen kom många kvinnor att se Lara Croft som en ledande förebild. En stark kvinnoprofil och en briljant arkeolog. Istället för att symbolisera hennes karaktär som något nedsättande och missledande, såg man henne istället som en orädd äventyrare men framför allt som livsfarlig actionhjälte. Och det var där förändringen skedde och Lara Croft fick för första gången fick en ny mening.

Lara Croft börjar om

Det var år 2013 som förändringen tog fart. Intresset för Tomb Raider, och Lara Croft, hade drastiskt börjat svalna under åren. De manliga spelkaraktärerna var åter i fokus, och nya kvinnliga hjältar hade ännu inte fått se dagsljuset.

I takt med att ett flertal andra kvinnliga hjältar vuxit fram inom litteraturen och filmindustrin, kom Lara Croft återigen att hamna i strålkastarljuset – men nu som i en uppdaterad och karaktärinbjudande figur. Med Hungerspelens hjältinna Katniss Everdeen som inspiration, tilldelades spelutvecklaren Crystal Dynamics det ärofyllda uppdraget att utveckla en reboot av den tidigare populära spelserien om Tomb Raider.

Man kom att välja bort det lättklädda klädvalet, och den Barbieliknande kroppen, och istället skapa en kvinnlig karaktär som människor lättare kunde associera sig med. I den nyskapande versionen rekryterades även Camilla Luddington, tidigare känd som Dr. Jo Wilson i Tv-serien Greys Anatomy, som ny röst för Lara och därefter var produktionen igång.

Resultat kom att revolutionera. I jämförelse med de tidigare upplagorna, skapades nu ett äventyrsspel med en djupare berättelse, mindre våld, och med ett karaktärdjup som kom att locka både en kvinnlig såväl en manlig publik. Syftet var att sålla bort de tidigare fördomarna och istället skapa en Lara Croft i en mänsklige format. En karaktär som kvinnor för första gången verkligen kunde se som en förebild.

”Det bästa Tomb Raider-spelet på sexton långa år” sammanfattar spelsajten FZ den nya upplagan av spelserien, och visst var det så. Spelet kom att bli den bäst säljande titeln i spelserien om Tomb Raider och ett toppbetyg kom att tilldelas denna upplaga. En ny Lara Croft var född, och hon vänder nu ryggen åt sitt förflutna och tar spelvärlden in i en ny tidsepok.

Dagens ledande spelkaraktär

Efter årtionden av turbulens för den kvinnliga hjälten, kom alltså nytt ljus att skina på Tomb Radier i samband med rebooten. Ytterligare två Tv-spel, och ett flertal spel inom andra spelformer, lanserades och i samband med dess ökade popularitet bestämde man i Hollywood för att skapa en ny film. Filmen, som går under titeln Tomb Raider, hade premiär 2018 och rollen som Lara Croft tilldelades den svenska skådespelerskan Alicia Vikander.

”På 20 års tid har Lara Croft skapat klichén om en kvinnlig spelhjälte, bränt ned den till grunden och sedan rest sig ur askan.” skriver SVT:s spelredaktion i artikeln för kulturnyheterna från 2016, och bättre än så kan vi inte summera Lara Croft historiska utveckling. Från en tuff och snedvriden start till att ha utvecklats till en av dagens främsta kvinnliga actionhjälte, är Tomb Raider och Lara Croft en viktig del inom spelindustrins historia.

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi