Virtual Reality och nätspel

vr_och_natspel01

VR som koncept har funnits länge. Väldigt länge faktiskt. Det var redan på 30-talet som Stanley Weinbaum, en science fiction författare, skrev om VR för första gången. Han skrev då om Pygmalions Glasögon, en idé om ett par glasögon som tillåter bäraren att uppleva en fantasivärld genom holografiska visioner, lukt, smak och känsla. Idag vet vi att beskrivningen som Weinbaum ger i sitt fiktiva verk faktiskt var väldigt visionärt och korrekt.

1961 kom den första versionen av VR-set som vi känner det idag – ett HMD (Head Mounted Device eller ”Huvud Monterat Don”) med inbyggd skärm för uppspelning av video. Donet var faktiskt inte ens skapat för att användas som VR som vi ser det idag, utan det skapades för att militären skulle kunna träna på farliga situationer utan att faktiskt behöva befinna sig på plats vid en farlig situation.

Kort VR-historia

VR utvecklades sedan i långsam takt för att under 90-talet börja utveckla spelbranschen. ’91 börja Virtuality Group skapa Arkadspel där spelare fick ta på sig VR glasögon. ’92 kom den första riktiga VR filmen i ”The Lawnmower Man” med Pierce Brosnan. ’93 visar SEGA sitt Sega Genesis koncept med VR-set vid Consumer Electronics Show, men på grund av tekniska problem så kommer aldrig denna version längre än prototypstadiet trots att man redan hade utvecklat 4 spel till det… Det blev en total flopp. ’95 släpper Nintendo sitt ”Virtual Boy” (även känd som VR-32), men det slog aldrig heller igenom på riktigt. Det sägs att det berodde på att spelen endast var färgade i rött och svart, att mjukvaran saknade en del aspekter samt att det var en obekväm apparat att ha på sig. Produktionen avslutades redan året därpå. ’99 kom storfilmen ”The Matrix” som skakade om hela världen som vi känner den. Trots tidigare filmer med teman om en virtuell värld, som ”Tron” från ’82 och tidigare nämnda ”The Lawnmower Man” från ’92, så är det Matrix som vi alla kommer ihåg. Den gjorde även ämnet ”VR” till ett vardagsämne.

2012 lanseras företaget Oculus som idag är den ledande aktören i utvecklingen av förbättrad VR-teknik för spelande. Eller i alla fall fram tills Sony släppte sitt kommersiella VR-set 2016. Idag är det främst dessa två som innehar täten i utvecklingen. HTC VIVE ligger väl ett par steg bakom och det finns också ett par andra tillverkare som försöker tillföra nånting, men det är Oculus och Sony som innehar ledningen just nu. Sony har till och med flertalet spel för det.

Men det var Oculus som tog steget att slå samman en annan stor underhållningsbransch och VR, och vips så föddes VR Casino.

Online casino och VR

vr_och_natspel02

Det första VR Casinot lanserades 2015. Eller rättare sagt så lade det första casinot till mjukvara för att kunna hantera VR-spel. Det har än så länge inte fått den spridning som spelare kanske skulle vilja, men det beror mest på att Oculus fortfarande är en ganska dyrköpt leksak och därför inte helt tillgänglig till precis alla. Trots att det är full möjligt att spela på nätcasino med VR-glasögon idag så återstår frågan om detta är casinobranschens nya grej. För er som spelat casino på nätet i mer än 10 år så har ni säkert kunnat bevittna den evolution som skett inom nätcasino. Från nedladdningsbara casinomjukvaror till spel direkt i webbläsaren, och nu på senare år helt mobilanpassade casinon. Man kan alltså spela nätcasino var man än befinner sig.

Vem vet, kanske nu efter att VR-glasögon valdes till årets julklapp 2016 så kommer förhoppningsvis en stor del av det svenska folket införskaffa dessa revolutionerande glasögon och därmed ta nästa steg och tillsammans skapa den ultimata online casino spelupplevelsen. Det återstår att se, men en sak är säker, speljättarna kommer att ha stenkoll på denna trend och visar det sig att efterfrågan ökar så kommer vi förmodligen se att även utbudet ökar.

Idag är det kanske inte helt lätt att hitta casinon som erbjuder vr casinon i, men med hjälp av att söka på internet kommer ni säkerligen att hitta resultat som kan vägleda er. Lycka till!

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Bokstäver som bygger upp karaktärer. Bokstäver som bildar ord som ger kommandon. Bokstäver som…… https://t.co/a3vsu6NX7S
Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue är både ett avslut och en inledning i väntan på Kingdom Hearts 3.… https://t.co/WgBJy47Akp
Gameelite fyller 20 år, detta firar vi med en fet jubileumstävling, med många fina priser. Du välkomna att delta!… https://t.co/ghl3AEVenV

Kommentarer