Vad får du om du blandar Dota med FPS och humorn från Borderlands? Jo Battleborn.
Jag vill börja med att få detta ur mitt system direkt, Battleborn har konstant blivit jämfört med Blizzards kommande spel Overwatch, vilket inte alls en är rättvis jämförelse. Detta huvudsakligen på grund av att Battleborn är mer av ett MOBA-spel (Multiplayer Online Battle Arena) medan Overwatch har mer gemensamt med spel som Team Fortress 2, vilket är ett traditionellt multiplayer FPS (First Person Shooter). Så nu kan vi släppa det och gå vidare.
Battleborn startar starkt med en tecknad video som påminner om ens barndom från 80-90-talet, vilket framkallade ett stort leende hos mig. Därpå skickas man in i en tutorial som förklarar lite utav handlingen samtidigt som du får lära dig grunderna av kontrollen. Mitt första intryck vid denna tidpunkt var väldigt positivt, dels på grund av spelets klockrena och charmiga estetik, men också på grund av dess humor, som starkt påminner om Borderlands.
Det som Battleborn erbjuder dig som spelare är ett berättarläge som du kan spela själv eller med upp till 4 andra. Storyn är dock lite klen då den snabbt blir repetitiv beroende på sitt upplägg och fåtal banor – åtta stycken för att vara exakt.
Men likt Destiny så är uppdragsdesignen lite oinspirerad i själva storyn, då man oftast försöker hålla en position och slåss mot ett par vågor av fiender, för att sedan röra sig mot nästa mål där det är samma sak återigen och emellanåt möter du en boss eller två . Men du kan trots detta finna ett par roliga ögonblick med vänner. Men tyvärr så faller storyläget lite platt på grund utav att den är väldigt tunn. Men hur är storyn då?
Storyn är väl lite sisådär då den inte känns som spelets fokus utan den finns där bara helt enkelt i bakgrunden som utfyllnad, du kan dock låsa upp lite bakgrundsfakta till dom 25 karaktärerna som nuvarande finns i spelet genom att klara av olika unika utmaningar till dessa. Därav få lite kontext till vilka dessa karaktärer är.
Sen har vi multiplayerdelen med sina tre olika spelupplägg som bland annat inkluderar Capture maps, vilket är den klassiska håll punkt A, B och C. Utöver det har vi min favorit: Incursion maps där ena laget ska förstöra det andra lagets mechar, där det krävs att man arbetar som ett lag och där har du som spelare lite frihet hur du vill trycka på, antingen genom att levla upp dig själv och köpa bättre utrustning, eller bygga torn och andra hjälpmedel till ditt lag. Eller så kan du hyra in större enheter som tål lite mer. För att kunna göra detta möjligt måste man dock samla in shards som finns runt om på banan eller så kan man alternativt plocka upp lite från enheter som dödats. Sist men inte minst har vi upplägget Meltdown maps, där vardera lag ska få in enheter utav robotar in i motståndarens köttkvarnar som offergåvor, ju större enheten är ju fler poäng får man.
Under en match kan din karaktär bli level 10 som max och för varje level får du välja mellan två olika uppgraderingar till dina förmågor, men genom att spela mycket med en karaktär kan du tjäna in tillräckligt med XP till karaktären i fråga, vilket innebär att du kan låsa upp flera förmågor att använda i matcherna i ditt helixträd. Totalt sett kan du låsa upp fem till varje karaktär vilket kan ge dig upp till tre olika alternativ i helixträdet.
Sen när väl en match är avslutad belönas du med XP och credits, vilket du kan spendera på diverse olika lådor som kan innehålla allt ifrån nya animationer till en specifik karaktär, nya skins eller gear. Dessa kan variera allt från common (färg) till epic (orange) som du då kan använda under matcherna, men ju ovanligare föremålet är ju mer shards behöver man för att kunna nyttja det under en match. Till slut kommer du kunna välja tre föremål som du kan ta med dig in i en match. Så planera smart efter hur mycket ekonomi du behöver till vardera föremål.
Det är överlag ett förvånansvärt välpolerat spel både gällande hur stabila servrarna är till balansen mellan de olika karaktärerna. Det finns däremot små saker som måste fixas till på denna front, exempelvis den svamp liknande healern ”Miko”. Han har en hälsolänk mellan sig själv och den han vill läka, men problem uppstår emellanåt när folk springer i vägen för strålen och avbryter länken så att du läker fel individ, eller när personen i fråga väljer att springa bakom dig och per automatik åter igen har länken brutits. Vid vissa kritiska lägen kan det här problemet vara avgörande.
Dessutom får jag ge Gearbox ett stort plus då de valt bort allt vad mikrotransaktioner heter, vilket är otroligt skönt att få se i dagens spelindustri. Det blir tyvärr allt vanligare, oavsett vilket spel det är och oavsett om det tillför något för spelet. Det ska även nämnas att alla kommande karaktärer kommer vara gratis.
Men trots att ha mycket gemensamt med Borderlands, på både gott och ont, så är Battleborn en välpolerad MOBA-shooter med intressanta och charmiga karaktärer. Jag tror att Battleborn har en ljus framtid framför sig med sin kommande gratis DLC, vilket kommer ge spelet ännu mer djup och förhoppningsvis bidra till att hålla kvar sin spelbas istället för att splittra den.
Det Bra
- Humorn
- Bra karaktärer
- Mycket att låsa upp
- Inga mikrotransaktioner
Det Dåliga
- Att spela själv
- Kan vara frustrerande att spela som healer
- Tunn story
- Kan bli repetitivt i nuläget med få kartor