Beyond: Two Souls

Beyond: Two Souls

Från Quantic Dream, skaparna av Heavy Rain, kommer ännu ett storyladdat spel. Men kan det vara negativt med så mycket story och så lite spel?

Beyond: Two Souls är ett av årets mest svårrecenserade spel för mig. Varför? Det tog ett bra tag för mig innan jag kunde bestämma mig för om jag kunde kalla spelet för ett spel. I slutändan kom jag fram till att jag ändå gör det och jag skulle gissa att min upplevelse av spelet kommer gå emot många andras.

Beyond: Two Souls har länge hypats som den ultimata upplevelsen där man blandar massvis med olika filmgenrer med ett spel. Själva spelets grafik är imponerande när man använt sig av motion capture för i princip alla karaktärer som syns på bild. De två kändaste är Ellen Page (känd från filmen Juno) som spelar huvudrollen Jodie och Willem Dafoe. Alla lånar de ut sina kroppar och röster för att verkligen sälja storyn i spelet. Det kanske inte kommer som någon chock att de två ovannämnda är de klart bästa i gruppen skådespelare men alla bjuder på en helt okej prestation.

Spelet handlar om en ung flicka vid namn Jodie som ända sedan sin födsel haft en andra själ bunden till sig. Själen, vars namn är Aiden, hjälper Jodie ibland och som spelare tillåts man kontrollera honom emellanåt. Spelet är uppbyggt på samma sätt som Heavy Rain när man i bilden ser saker man kan interagera med genom att trycka styrspakarna åt olika håll eller knappar i viss ordning. Egentligen är hela spelet ett enda quicktime-event med undantag för de sektioner där man faktiskt går omkring eller när det är filmsekvenser.

Beyond: Two Souls mål är inte att ge dig ultimata spelupplevelsen, för det misslyckas spelet med totalt, utan att ge dig den ultimata upplevelsen. Handlingen står i fokus och den hoppar rätt friskt fram och tillbaka mellan olika perioder i Jodies liv. Till en början upplevde jag det som störande men allt eftersom insåg jag att det alltid dök upp frågor i mitt sinne som jag senare fick svar på i andra delar av Jodies liv.

För att kunna njuta av spelet insåg jag snabbt att jag behövde stänga av många av mina mer utforskande tendenser som jag har i andra spel. Detta spel vill ge dig en känsla av att du har många val, och visst finns det val som förändrar spelets slut men i det stora hela går det som på räls. Det är en aning inkonsekvent i när och vart du kan göra de avgörande valen. Inför en dejt får du exempelvis välja vilka kläder Jodie ska ha, vilken mat hon ska laga, huruvida hon skall städa lägenheten och så vidare. Dina val avgör sedan hur dejten kommer att sluta. I ett annat scenario instrueras Jodie att hon skall döda en man men här finns det inget val. Förståeliga restriktioner förstås för storyns skull men ändå störande för jag ville verkligen inte döda människan.

När man spelar som Jodies andra jag, Aiden, kan man flyga genom väggar, tak, döda vissa fiender och besitta andra. Varför alla inte kan dödas eller besittas förklaras aldrig riktigt. Ibland kan även Aiden ge Jodie flashbacks genom telepatisk länk. Tyvärr är nyttan av honom väldigt bestämd och en frihet att kunna interagera med allt man ser hade verkligen varit roligare. När Aiden verkligen behövs meddelar alltid Jodie det genom att skrika ”help me Aiden” eller ”get rid of them, Aiden.”. Dessutom kan man inte alltid styra Aiden vilket gör det ännu mer uppenbart när man väl ska använda honom. Hela karaktären bjuder in till en mängd olika möjligheter som tyvärr går outnyttjade.

När man slåss som Jodie måste man vara uppmärksam på hur hennes kropp rör sig och styra styrspaken åt samma håll. Gör man fel åker man på en smäll och får försöka igen. Stridssystemet är extremt enkelt men kräver ändå att man är uppmärksam när det inte är helt enkelt att se vilket håll hon är på väg. I det stora hela tyckte jag det var ett underhållande sätt att hålla illusionen av att det är en levande film när man slipper stora knappar i bilden som talar om vad du ska göra.

Beyond: Two Souls är ett väldigt enkelt och linjärt spel som inte kommer tilltala alla. Det bjuder inte på någon revolutionerande spelteknik mer än att det är enormt vackert att titta på. Det erbjuder dock en story i toppklass och jag skulle vilja påstå att vem som helst skulle kunna spela spelet. Är det någon som känner igen sig i att försökt övertyga en som inte spelar så ofta att de måste testa Halo för det är så bra story men att personen lessnar för det är för svårt? Så kommer inte fallet vara med Beyond Two Souls. Om det är positivt eller negativt beror helt enkelt på vem som spelar.

Jag lyckades komma in i storyn och tycker att Quantic Dreams har lyckats skapa något som vi kommer att se mycket mer av i spel i framtiden. Att använda sig av riktiga skådespelares ansikte och röster gav karaktärerna mycket mer djup. Jag ser med spänning fram emot nästa spel från Quantic Dream. Tänk ett spel av denna kaliber men i en öppen värld där allt går att interagera med. Är du ute efter ett spel där du har full kontroll bör du dock söka dig någon annanstans. För de som vill ”spela” sig igenom en riktigt lång film med bra story och skådespeleri, look no further.

• Väldigt bra story
  • Snygg grafik
  • Bra röstskådespelare