Blood & Truth

Blood & Truth

Det är en speciell känsla att känna det som om man befinner sig mitt inne i en Bondfilm. Det tycker i alla fall Roger om Blood & Truth.

När Playstation VR släpptes 2016 så var det speciellt en upplevelse som gav mig känslan hur ett actionspel i virtual reality skulle kunna bli. Upplevelsen heter ”The London Heist” och finns med på spelsamlingen ”Playstation VR Worlds”. Anledningen till att jag kallar det för upplevelse är att det var rätt kort och visade mest hur tekniken fungerade. Denna upplevelse har utvecklarna London Studio tagit vara på och skapat ett helt spel runt. Resultatet är faktiskt rätt häpnadsväckande och känslan av att befinna sig mitt i en Bondfilm har aldrig varit starkare.

Du spelar som den forne soldaten Ryan Marks som efter bråk med maffian tvingas ge sig ut i strid för att rädda både sig själv och sin familj. Till en början vet man inte riktigt vad som har hänt men historien utspelar sig genom berättade tillbakablickar och dessa är då givetvis spelets olika uppdrag. Mellan varje uppdrag sitter man vid ett förhörsbord och lyssnar på hur en något frustrerad man försöker nysta upp allting för att sedan kastas rakt in i hetluften.

Blood & Truth är ett fullfjädrat spel när det gäller både story och gameplay. Trots att spelet i princip går på räls så är det ändå du som spelare som väljer när du vill röra på dig. Längs med banorna så finns det punkter utplacerade och genom att titta på dessa och trycka på en knapp så rör man sig smidigt och automatisk till just den plats du valt. Ibland tar spelet över helt och övergår i en häftig slow-motionsekvens medan jag med dubbla pistoler i händerna avverkar fiender på löpande band. Spelet kastar mig över hustak medan jag sätter en välriktad kula i en tunna som exploderar i en stor eldboll. I nästa sekvens sitter jag i en bil och tvingas försvara både mig själv och föraren mot bilar, motorcyklar och helikoptrar. Jag lutar mig ut genom fönstret och avlossar en salva mot bilen mitt emot. Jag träffar däcket och medan bilvraket voltar över mig laddar jag om och förbereder mig för ännu ett anfall. Detta hade varit en helt okej sekvens om man hade sett det på sin tv men nu när man faktiskt är mitt i själva händelsen så blir det istället häpnadsväckande coolt.

En stor del av det som gör det så häftigt är hur bra vapnen reagerar på hur man hanterar dem. Spelar man med Move-kontroller, vilket jag tycker är ett måste, så svarar dem på varenda liten rörelse man gör. Vibrationerna bidrar också till känslan av att det faktiskt känns som att man håller i ett vapen. Behöver du ladda om så för du bara ena kontrollen mot ditt bröst och plockar fram ett nytt magasin som du placerar i vapnet. Allting görs väldigt smidigt och hela kontrollmetoden känns som en stabil grund som många andra utvecklare förmodligen kommer att ta efter. Ibland får du också möjlighet att dyrka upp lås, klippa rätt sladdar för att stänga av alarm samt sköta kameraövervakning. Detta är inga stora partier i spelet men de tillför ändå lite extra tycker jag.

Historien utspelar sig genom väldigt varierande miljöer vilket är välkommet. Vissa minns man bättre än andra och uppdraget på konsthallen är ett sådant. Där leks det väldigt mycket med perspektiv och är ett välkommet avbrott från allt skjutande. Jag hade önskat att partierna mellan uppdragen var lite mer händelserika alternativt kortare för trots att de för historien vidare så är det inte speciellt underhållande att sitta på en stol och lyssna på en person i flera minuter. Överlag så är jag väldigt nöjd med variationen i uppdragen och det får mig att vilja spela vidare.

Tyvärr är det andra saker som gör att jag tvingas spela spelet i kortare intervaller än jag hade velat. Nämligen åksjuka. Jag har lidit av åksjuka sedan jag var ung och vissa VR-spel är helt omöjliga för mig att spela då de gör mig otroligt illamående. Speciellt racingspel och spel där man rör sig i förstaperson är svåra för mig att hantera och gör att jag tvingas lägga mig i sängen en stund för att ta igen mig. Trots detta tog jag mod till mig och hoppades innerst inne att mina många timmar med VR-kitet hade gjort mig starkare, där hade jag fel tyvärr. För trots att jag låtsasgår på plats i vardagsrummet och vickar på huvudet varje gång min karaktär rör sig genom rummen så lyckas jag aldrig lura hjärnan att det är jag som är ute och går. Till slut testade jag att blunda varje gång jag behövde röra på mig vilket inte gjorde saken bättre. Jag har försökt med det mesta men jag måste nog tyvärr inse att denna sortens spel inte kommer överens med mitt huvud. Jag spelade ett uppdrag om dagen i princip vilket gjorde mig lite sur för jag hade gärna spelat mycket mer. Så en varning till er som lätt blir åksjuka.

Trots min åkomma så har jag dock tagit mig igenom spelet och uppskattat varje uppdrag. Jag älskar känslan av att vara en hemlig agent som i nästa sekund förvandlas till Neo i The Matrix och skjuter sönder ett helt rum i slow-motion. Story och röstskådepelare är precis på gränsen mellan löjligt och spännande vilket får mig att tänka på de äldre actionfilmerna. Det går att spela med en vanlig handkontroll men vill man få ut hela upplevelsen så rekommenderar jag att införskaffa ett par Move-kontroller.

London Studio har skapat en riktig VR-pärla som definitivt borde spelas igenom. Jag älskar tanken på hur långt utvecklingen har kommit sedan vi fick stifta bekantskap med Playstation VR för första gången. Visst, grafiskt finns det mycket som kan förbättras då många av miljöerna är lågupplösta och rätt detaljfattiga. Men i det stora hela så spelar inte det så jättestor roll just nu då jag tycker att de största framstegen är de som görs på spelens gameplay. Grafiken kommer att bli bättre i vilket fall. Men här och nu är det fokus på tung action och den häftiga känslan det ger mig när jag kastar mig ut genom ett fönster på femte våningen och greppar tag i en neonskylt på andra sidan gatan. Låter det lockande så är Blood & Truth ett givet köp.

• Känslan i vapnen
  • Varierande miljöer
  • Grym VR-upplevelse