Borderlands 2

Av i i Recensioner, 2 Mer

Borderlands 2

Spelet Borderlands blev en stor försäljningssuccé. Därför var inte utvecklarna sena med att ge ut en uppföljare. Ola har testat spelet och vet om det är en värdig uppföljare.

Humor i TV- och dataspel kan vara svårt. Ofta blir spelutvecklarnas försök att vara roliga rätt plumpa skönhetsfläckar i helhetsupplevelsen som man som spelare mest försöker bortse ifrån. Det är sällan som komiker anlitas för att skriva manus till spel men lyckligtvis är Borderlands 2 ett undantag. Gearbox Software har gjort genidraget att rekrytera Anthony Burch (känd från podcasten Hey Asch, Whatcha Playin’?) som sin manusförfattare och han har gjort ett lysande jobb med Borderlands 2.

När jag satte igång spelet för första gången och såg den energiska roboten Claptrap blev jag genast skeptisk. I första Borderlands erbjöd den gula plåtburken inte särskilt mycket underhållning och förde tankarna snarare till Jar-Jar Binks olidliga kommentarer i Star Wars: Episode I. Det tog dock inte lång tid innan jag ändrade uppfattning. De monologer som Burch skrivit för spelets karaktärer är träffsäkra, uppfinningsrika och får en att konstant hålla öronen spetsade för nästa hysteriska kommentar.

Ett spel överlever dock med väldigt få undantag enbart på sitt välskrivna manus. Det måste finnas en robust stomme av bra spelmekanik för att hålla intresset uppe. På den punkten är Borderlands 2 ganska lik sin föregångare. Formulan first-person role-playing shooter gjorde att första spelet sålde fyra och en halv miljon exemplar och ett sådant framgångsrecept glider utvecklarna helst inte ifrån. Som spelare frossar man bokstavligen i miljontals olika bössor som har olika egenskaper och utseenden. Man driver omkring i ett postapokalyptiskt landskap och dräper banditer, jätteapor och mördarrobotar som om man vore Conan barbaren. Med jämna mellanrum levlar ens karaktär upp och får tillgång till nya förmågor. Svårighetsgraden är hög men man kan ta sig an striderna på så många olika sätt att det ändå aldrig upplevs repetitivt när man råkar dö.

Det finns fyra olika karaktärstyper att välja på. Gunzerker är ungefär precis vad det låter som, en Arnold Schwarzenegger-klon som med en bössa i varje hand går loss på sina fiender. Siren släpper lös övernaturliga förmågor mot sina fiender. Commando använder sig av turrets i eldstrider och Assassin är skicklig med krypskyttegevär, ninjasvärd och kan skapa kopior av sig själv för att förvirra fienderna.

Klockan har spolats fram fem år sedan handlingen i första Borderlands tog slut. Den interstellära skurken Handsome Jack har gjort sig till herre-på-täppan över planeten Pandora och de fyra hjältarna försöker tippa hans skräckvälde över ända. Även om handlingen utspelar sig på samma planet som i föregångaren har utvecklarna lagt ned mycket energi på att få spelet att kännas mer varierat än föregångaren. Det märks dels på uppdragen som tenderar att vara lite mer intressanta än att enbart gå till plats X och samla fem föremål Y. Framför allt märks emellertid variationen i de omväxlande miljöerna. Från en palett som i princip enbart bestod av fyra nyanser av brunt får man i Borderlands 2 utforska en värld där mångfalden av olika platser endast överträffas av dess invånares grymhet. Spelaren börjar sin resa i ett fruset glaciärlandskap men kastas snart in i ruinstäder, rymdbaser och ett grästäckt klipplandskap misstänkt likt norra Wales.

Tillsammans med kompisar blir förstås upplevelsen ännu roligare och vad som är särskilt beundransvärt är att utvecklarna gjort det möjligt att uppleva hela kampanjen med delad skärm. Spelar man över internet kan upp till fyra personer samarbeta och även om det kanske kan vara svårt att organisera en kvartett i de drygt 20 timmar som spelet tar att klara är det absolut det mest explosiva sättet att uppleva Borderlands 2.

Hade man polerat grafiken lite ytterligare i konsolversionen och kanske frångått de lite stela World of Warcraft-liknande uppdragen hade Borderlands 2 varit värd en stor guldpokal. Det kommer trots detta tveklöst bli en dundersuccé och är värd alla actionfans uppmärksamhet.

Det Bra

  • Underbar humor
  • Varierad spelvärld
  • Explosiv action

Det Dåliga

  • Halvdan grafik
9

Skriven av: Ola Lundin

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi