Dead Island 2

Av i i Recensioner, 7 Mer

Dead Island 2

Dead Island 2, en blodig solsemester i Los Angeles fyllt av ultravåld ut i fingerspetsarna.

Lyckas Dead Island 2 resa sig från de döda efter att ha befunnit sig i vad man kan kalla ett utvecklingslimbo?

Sedan utannonseringen under E3-mässan 2014 är vi många som undrat vart Dead Island 2 tagit vägen. Är det nedlagt? Hur bra kan det egentligen bli? Ju mer tiden gick ju mindre trodde man att spelet skulle få se dagens ljus.

Nio år senare står vi här till slut med resultatet av ett spel som har hoppat mellan fyra olika utvecklare och en massa skepticism längs med vägen. Så hur blev då slutresultatet? Jo, det får ni veta nu.

Dead Island 2 har nu lämnat de tropiska öarna i Papua Nya Guinea och tagit steget till soliga Los Angeles där man får bekanta sig med några av de ikoniska områdena som Bel Air, Beverly Hills, Santa Monica och så vidare. Utvecklarna Deep Silver har valt att inte göra en stor öppen värld utan i stället mindre, mer detaljerade hubb-områden som är fyllda med detaljer. Här känner jag att Deep Silver gjorde ett bra val i att inte ha en stor öppen värld fyllt med områden och byggnader som inte tjänar något syfte och som i slutändan bara blivit en utfyllnad. Hubb-områdena känns mer handgjorda och roligare att utforska. Man stöter sällan på något rum som är en rak kopia av något man redan utforskat.

Och apropå repetition så är det något Deep Silver verkligen lyckats ha väldigt lite av. Man stöter nämligen på mängder av infekterade zombies med en imponerande variation i jämförelse med genren i övrigt. Alla områden i Los Angeles har sina egna varianter och typer av zombies som passar perfekt till den stadsdel de befinner sig i. Alla zombietyper har sina styrkor och svagheter. Det gör att man snabbt försöker skaffa en så varierad uppsättning modifierade vapen som möjligt för att lättare kunna lösa de flesta odöda-problem som kan uppstå.

Man kan inte heller diskutera Dead Island 2 utan att nämna hur otroligt blodigt och brutalt utvecklarna gjort det. Dambuster Studios har utvecklat ett väldigt detaljerat system för hur människokroppen förstörs av diverse olika metoder, allt ifrån en hammare till hur huden smälter efter att ha sparkats ner i en pool fylld av syra. Resultatet kommer få dig att antingen skratta åt hur absurt det är, eller äcklas av hur groteskt det är att se en zombie du precis slagit med en hammare i huvudet och som nu har två ögon som åkt ur skallen och dinglar i en varsin tråd.

Precis som sin föregångare får du välja vilken karaktär du vill spela som. Denna gång har de utökat valet till sex individer som alla har sina egna spelstilar och förmågor. Själv valde jag karaktären Bruno som hade lägst hälsa utav alla karaktärer vilket skulle komma och hemsöka mig ett flertal gånger då jag spelade själv. Precis som tidigare kan du spela hela spelet med upp till tre vänner vilket kan göra upplevelsen lite lättare och i de flesta fallen så brukar spel vara roligare med vänner.

Tyvärr så är berättelsen inte något du kommer minnas om tio år då den är vad man kan kalla generisk. Dead Island 2 överraskar inte någonstans. Den korta premissen är att du är immun och ska se om det går att skapa ett botemedel. Trots det tunna berättandet, ibland med förvirrande inslag, så kommer du åtminstone minnas den roliga tiden du hade med att kötta dig fram genom en zombieapokalyps.

En mekanik som jag tycker definierat och varit en viktig del av Dead Island är att jag aldrig kunde räkna med att fästa sig vid ett specifikt vapen man modifierat då dessa förr eller senare kommer kasta in handduken. Detta har man nu valt att göra en smula simplare i tvåan eftersom du kan slänga lite pengar på vapnet och få det lagat. Men den största nya förändringen är att utvecklarna infört ett kortsystem som låter dig skapa en unik spelstil då alla karaktärer har unika kort. Exempelvis, när du tvingas välja mellan att kunna blockera slag eller väja undan för zombies, finns kort som låser upp mer avancerade och komplexa rörelser. Sedan har du ett passivt system som jobbar i bakgrunden efter att du sakta men säkert jobbar dig igenom spelets olika utmaningar. De låser upp permanenta uppgraderingar för din karaktär.

Sedan har Dead Island 2 ett par buggar som jag stötte på under mina speltimmar. Jag var tvungen att starta om spelet helt och hållet då jag fastnade under kartan vid ett par tillfällen. Under min första bossfight fastnade jag bakom en gardin. På ett annat ställe fastnade ett objekt jag behövde till huvuduppdraget vilket gjorde att jag ej kom vidare förrän ännu en omstart. Bortsett från dessa bekymmer så fungerar Dead Island 2 riktigt bra på en teknisk nivå. Spelet är riktigt vackert emellanåt och det flyter på. Så jag är inte nämnvärt bekymrad över de få gånger jag hade tekniska bekymmer eftersom helhetsupplevelsen överträffar de tråkiga stunderna av en omstart. Jag hade dock varit hårdare mot det om det hade varit mer berättartungt och hade tagit mig ut ur upplevelsen och världen.

Nu står jag här efter nio års väntan på Dead Island 2 med resultatet i handen. Var det värt Väntan? Jag hade en genuint rolig tid i det fiktiva Los Angeles trots att Dead Island 2 inte är det mest innovativa eller nytänkande spelet. Men spelet gör det mesta rätt när det kommer till det viktiga som är gameplay. Sen att berättandet inte kommer att vinna några priser är inte direkt något jag lägger stor vikt vid då jag kan uppskatta att spelet inte heller tar sig på för stort allvar då det omfamnar sitt absurdum och blodiga yttre. Jag kan även slänga in en liten notis om att planerar du att spela igenom Dead Island 2 med en vän eller tre så kan du nog höja mitt betyg med ett poäng så kan jag garantera att man kommer få sig en roligare stund. Som slutsats kan jag varmt rekommendera Dead Island 2 till den som vill ha hjärndöd action som är mer lättsmält.

 

Hitta fler bra deals här »

 

Det Bra

  • Mängden zombies
  • Vapnen
  • Miljöerna
  • Blodigt som fan

Det Dåliga

  • Tunn story
  • Små buggar
  • Utvecklarna tar inga risker
7

Skriven av: Toni Thörnqvist