Dead Rising 2

Av i i Recensioner, 2 Mer

Dead Rising 2

Fortune City svämmas över av zombies och återigen är det dags för att, med mängder av nya häftiga vapen, ta sig an dessa virussmittade varelser.

Efter fyra år dyker zombieslaktaren Dead Rising äntligen upp igen. Handlingen utspelar sig fem år efter det första spelet. Zombieinfektionen som förra gången var isolerad till en enda småstad har nu börjat sprida sig över jordklotet. Detta har bland annat lett till att kapitalistiska mediamagnater börjat slå mynt av den nya sjukdomen. Terror is Reality är en ny gameshow där de tävlande åker omkring på crosscyklar utrustade med motorsågar på en arena full med zombies. Spelets protagonist, Chuck, är en före detta motorcrosstjärna som efter zombieinfektionen börjat delta i Terror is Reality. Hans dotter blev för en tid sedan biten av en zombie och behöver således dagliga doser av medicinen zombrex, som hindrar zombieviruset från att ta över den lilla flickans kropp. När stadion där tv-showen spelas in utsätts för ett terroristattentat, som släpper ut horder med zombies i den omkringliggande Fortune City, flyr de få överlevande ned i ett skyddsrum. Chuck har dock slut på medicin och tvingas därför att ta sig ut i staden i jakt på mer för att rädda sin dotters liv.

Handlingen känns betydligt mer engagerande den här gången. Samtidigt som man desperat försöker rädda sin dotter från att förvandlas till ett blodtörstigt monster försöker man samtidigt reda ut den konspiration som i media målat ut Chuck som ansvarig för terroristattentatet. Fortune City är överöst av, om möjligt, ännu fler zombies än köpcentrumet i första spelet. Dessutom har de få människor som inte blivit infekterade i många fall förlorat förståndet och blivit aggressiva psykopater som försöker mörda Chuck om de för en chans.

Upplägget känns väl igen från 2006 års Dead Rising. Om tre dygn kommer militären att dyka upp för att rädda eventuella överlevare. Vid förutbestämda tidpunkter dyker olika uppdrag upp där Chuck får reda på mer och mer om konspirationen. Om man inte hinner klart ett uppdrag i tid förlorar man hela spelet och tvingas ladda, något som i förra spelet var extremt frustrerande. Dead Rising 2 är dock lite mer förlåtande då det är tätare mellan sparpunkterna och man kan ha tre olika sparningar istället för bara en.

I centrum för spelet ligger zombiedödandet som har fått en viss upphottning sen sist. Det finns mängder med nya vapen och de man känner igen från förra spelet kan användas på lite annorlunda sätt. Man kan även samla på sig ”combo-cards” som låter en kombinera olika föremål till supervapen. Allt ifrån en hink med borrar på insidan som man trär över en zombies huvud till en elektrifierad rullstol. Den förödelse man kan skapa med dessa vapen är helt fantastisk och de är hysteriskt roliga att använda. I övrigt har inte särskilt mycket tillkommit vad gäller spelbarheten. Kontrollerna känns igen och Chuck är tyvärr nästan lika klumpig som Frank var i förra spelet. Bosstriderna mot psykopaterna är fortfarande riktigt svåra och kräver en god taktik men de hade gärna fått vara lite djupare, med fler steg att klara av på varje boss.

Man kan inte påstå att grafiken i form av effekter, texturer och animationer har utvecklats särskilt mycket, något som får spelet att se lite ålderdomligt ut. Däremot har gränssnittet uppdaterats ordentligt och menyerna är både snyggare och lättare att navigera sig igenom. Dessutom är spelvärlden betydlig större än sist och fler zombies får plats på skärmen samtidigt. Dock plågas upplevelsen en aning av att spelet kan saktas ned när för mycket händer samtidigt.

Eftersom så mycket känns igen från förra spelet finns det en viss risk att de som spelade Dead Rising snabbt kommer att tröttna på Dead Rising 2. Det bjuds helt enkelt på lite för lite nyheter för att annat än riktiga fans av serien ska bli underhållna. Är man däremot ny till spelserien är jag övertygad om att man kommer ha hysteriskt roligt när man upptäcker alla föremål och sätt man kan döda zombies på.

Det Bra

  • Fortfarande ett briljant spelkoncept
  • Kombovapnen är fantastiskt roliga
  • Engagerande story

Det Dåliga

  • För få nyheter
  • Utdaterad grafikmotor
8

Skriven av: Ola Lundin

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi