Deadfall Adventures

Deadfall Adventures

Deadfall Adventures är ett mer eller mindre lyckat försök att blanda två olika speltyper. Här finner vi äventyr likt Indiana Jones och action likt Doom.

Det är rätt uppfriskande när någon försöker göra något annat än bara skjutarspel. Här försöker man dra många vinnande koncept från den kända spelserien Uncharted samtidigt som man behåller det läskiga och skjutandet från Doom. Spelet innehåller så klart en väldigt macho äventyrare till huvudperson som denna gång heter James Lee Quartermain. Han är en klassisk stereotypisk skjuta först, fråga sen kille som närmast kan jämföras med Brendan Frasers karaktär i Mumien fast ännu lite tråkigare. Jämsides honom har vi så klart arkeologen Jennifer och det är dessa två man följer i jakten efter Atlantis Hjärta. På vägen stöter man på både skjutglada nazister, ryssar och gott om varierade miljöer som sträcker sig från egyptiska gravar till grottor i Arktis.

Spelet är en mix där man både får skjuta och lösa en del pussel, och det fungerar faktiskt väldigt bra. Själva skjutmekaniken är väl uttänkt och pusslen är oftast rätt smart uttänkta. Det finns även en del smarta fällor i omgivningen som man kan undvika och smart nog lura sina fiender till. Variationen av fiender fungerar även den bra när man möter både monster och människor. Fiendernas intelligens är väl inget att hurra för men de försöker åtminstone flanka en om man sitter och trycker för länge bakom skydd.

Monster och människor måste dock oskadliggöras på olika sätt. Ett skott i huvudet räcker oftast för att fälla de flesta mänskliga fienderna men monster behöver man först använda sin ficklampa på som försvagar dem. Det känns skamligt likt Alan Wake och här har vi nog Deadfalls största brist. I princip allt som syns på bild känns bekant. Utvecklaren har tagit inspiration från en hel drös med spel och det märks direkt. Men spelet är trots detta ändå kul.

Rent grafiskt är spelet helt okej. På högsta inställningarna ser de större miljöerna riktigt häftiga ut men Unreal 3-motorn har börjat spela ut sin roll. Texturer hoppar väldigt mycket, karaktärerna ser väldigt stela ut och kollisioner i filmsekvenserna sker samtidigt som läppsynkningen inte stämmer.

Det som verkligen inte funkar i Deadfall Adventures är röstskådespelet. En av anledningarna att Unchartedserien fungerade var den riktigt välskrivna handlingen och skådespeleriet. Man brydde sig om karaktärerna och relationen mellan Drake och hans vänner genom hela äventyret. I Deadfall Adventures finns det ingen kemi alls mellan James och Jennifer och James har den mest skrattretande dåliga dialogen jag hört på länge.

För fans av äventyrsgenren kan detta vara ett alternativ men det är främst ett actionspel där skjutandet står i första rummet. Pusslen är dock oftast en välkommen paus även om de inte alltid är så roliga. Deadfall Adventures bidrar inte med något nytt men är ett mer eller mindre lyckat försök att blanda två olika speltyper.

Läs gärna Olas recension över Xbox 360-versionen av Deadfall Adventures.

• Varierade miljöer
  • Bra mix av pussel och action