Disneyland Adventures

Disneyland Adventures

Äntligen ett spel till Kinect som inte slösar bort din tid. Disneyland Adventures är ett spel där Kinect funkar och det är kul oavsett om du är gammal eller ung.

Jag har alltid ångrat att jag som barn inte lyckades få mina föräldrar att sponsra en resa till Disneyland. Så här i efterhand hade jag nog blivit totalt galen av att se alla figurerna ur filmerna jag älskade på riktigt men då spelade det ingen roll. Jag älskade tecknat och Disneys filmer var kapitel ur min bibel.

Nu kan jag, efter att ha spelat Disneyland Adventures, nästan säga att jag varit där. Den kända nöjesparken har avbildats väldigt väl, i alla fall om man tittar på kartor från Disneylands hemsida. Den är fylld av besökare, Disneyfigurer och musik som verkligen ger känslan av det finns liv i den virtuella nöjesparken.

Det finns två primära saker att göra i Disneyland Adventures nämligen att interagera med kända Disneyfigurer eller att ta en tur i någon av alla åkattraktioner som finns i nöjesparken. Till skillnad från verkligheten där man hade behövt träffa en skådespelare (även om de är duktiga) får man i spelet träffa de riktiga karaktärerna. Musse Pigg, Kalle Anka, Långben, Snövit, Stitch, Tiger och en massa fler finns representerade med sina riktiga röster. Dom ger dig kramar, dansar med dig, skriver autografer och låter sig fotograferas med dig till din fotobok.

Åkattraktionerna fungerar som minispel där du med hjälp av din kropp styr din avatar genom olika äventyr. Huruvida minispelen väl representerar åkattraktionerna kan jag inte uttala mig om men de flesta är väldigt roliga. Det bästa med minispelen är att de alltid presenteras av en filmsekvens där oftast någon Disneyfigur deltar. Stundvis känns det faktiskt som om man tittar på en Disneysfilm.

Kinect: Disneyland Adventures är som titeln föreslår ett spel som använder Kinect. Jag har varit väldigt besviken på de Kinect-spel jag spelat hittills men jag fick bli positivt överraskad här. Genom att lyfta sin underarm i 90 grader från sin armbåge kan man enkelt springa omkring i den gigantiska parken. Vill man socialisera med figurer i nöjesparken vinkar man. Allt känns väldigt naturligt. I minispelen är variationen på rörelser man behöver göra och aldrig kändes det som om det var onödigt jobbigt. Men visst blir man påmind om att man oftast sitter rätt stilla när man spelar TV-spel.

Röstkommandon utnyttjas också väldigt väl och används i princip till vartenda menyval som finns i spelet. Man kan till exempel bara säga vart i den stora nöjesparken man vill vara så transporteras man dit. Parken är stor och att de inkluderat denna funktion är bra. För mig funkade röststyrningen enormt bra och de gånger den hörde fel var lätträknade.

Spelet kan spelas med upp till två spelare och det räcker med att spelare nummer två ställer sig framför TV-skärmen för att kunna vara med. Det var verkligen befriande att inte behöva krångla i menyer ifall någon snabbt ville delta. Utrymme är viktigt precis som i andra Kinect-spel, speciellt när man är två. Annars finns det en risk att man knockar sin vän i stridens hetta mot Kapten Krok.

För att du skall kunna njuta fullt ut av Disneyland Adventures krävs det nog att du har en förkärlek till Disney. Spelet är framförallt utvecklat för de yngre vilket märks i några av minispelen. Vissa kan dock visa sig vara en rejäl utmaning och upplevas som jobbiga för ett barn. Det är så mycket roligare att spela flera samtidigt än själv och har du barn kan du med fördel vara med och hjälpa till vid de svårare partierna.

Eftersom spelet är så barnvänligt blev jag förvånad över att spelet inte var översatt till svenska. En hel del av allt roligt prat från Disneyfigurerna går förlorat för de yngre som inte kan engelska. Men i slutändan kommer nog den sockersöta miljön vinna. Själv såg jag på tecknat på tyska RTL hela min barndom och jag tycker mig minnas att jag fattade allt, även om jag inte gjorde det.

Gillar du Disney eller har barn som gör det är detta ett definitivt köp. Själv fann jag det enormt intressant att vandra i den gigantiska nöjesparken som min barndom saknade. Spelet är dessutom billigare än entrébiljetten för en dag i den riktiga nöjesparken!

• Parken ser ut som den på riktigt.
  • Disneyfigurernas röster.
  • Det finns mycket att göra.