Dragon Quest Builders

By on on Recensioner, 4 More

Ta lite byggande á la Minecraft. Mixa det med japanskt rollspel. Glöm inte lite gullig grafik. Häll ut allt i en öppen värld. Grattis, resultatet blir Dragon Quest Builders.

Dragon Quest Builders är ett spel som lättast kan beskrivas som en mix mellan Dragon Quest och Minecraft. Spelet är förenklat sagt ett sandboxaction och rollspel, vilket innebär att världen är öppen och du kan gå runt mer eller mindre som du själv behagar. Spelet är utvecklat av Square Enix Business Division 5 och är publicerat av Square Enix. Square Enix Business Division 5´s mest kända spel är Final Fantasy och Dragon Quest-serierna. Spelet är släppt till plattformarna Playstation 3 och 4 samt Playstation Vita.

Min första tanke när jag startade upp min värld var att detta är ju Minecraft men ihop med uppdrag och historia i form av ett klassiskt japanskt rollspel. Jag vet att media och fans under produktionen av spelet spekulerat i om spelet skulle vara ett tillägg till Minecraft, men detta visade sig enbart bara spekulationer. Spelet utspelar sig i den sen tidigare kända Dragon Questvärlden Alefgard. Spelet startar med att man får reda på att ett stort krig har skett mellan människor och drakdemoner, där människorna var förlorarna och som ett resultat av denna förlust har människor tappat en större del av sina minnen och förmåga att bygga och utveckla saker.

Man vaknar upp förvirrad men med vetskapen om att man är den utvalda för att återställa världen och sprida kunskapen vidare om hur man bygger hus och andra redskap. Efter uppvaknandet i ett rum under jord och flykten därifrån, upptäcker man ruiner efter en stad, som man får i uppdrag att återställa till sin forna glans.

dragon_quest_builders04

Så långt tycker jag att spelets tutorial fungerar väldigt bra. Men del två av lärodelen blir väldigt långdragen och trots att jag i skrivande stund har spelat spelet i 20 plus timmar så har jag inte lämnat första kapitlet, vilket inte enbart är en dålig sak. Jag har njutit av varje spelad timme i spelet och nästan önskat att jag kunde tagit ledigt från jobbet. Detta var även första gången som jag har önskat att jag och maken inte delade på vår PS4:a. Jag var ju tvungen att låta honom spela ibland med… Men med det sagt så är spelet väldigt omfattande och tidskrävande.

Kontrollerna i spelet tycker jag fungerar väl, speciellt när det gäller byggandet. Däremot upplever jag dock att stridandet inte fungerar lika väl, eller kanske mer korrekt uttryckt att jag känner mig lite begränsad. Denna konflikt mellan byggandet och stridandet tycker jag återkommer flera gånger. Jag tror att det handlar om att det blir svårt att fokusera på båda delar i ett spel som detta. Då det finns så många tydliga drag av både JRPG och Minecraft vilket leder till att man ibland inte vet vilken fot man ska stå på. Samtidigt som detta är spelets styrka. Jag har lagt många timmar i Minecraft, både på PC och på konsol, men jag har alltid haft en tendens att tröttna på min värld efter ett tag.
Nu har man alltid ett nytt uppdrag att genomföra vilket gör att världen blir mer levande än vad jag upplevde att min singelplayer-värld blev i Minecraft.

En sak i spelet som fungerar riktigt dålig för mig är kartan. Om man väljer att göra ett sandbox-spel så tycker jag personligen att kartan är A och O. Jag vill kunna titta runt på den fritt och inte vara begränsad till en bestämd yta. Detta tycker jag är extra viktigt när ett flertal av uppdragen går ut på att nå vissa bestämda platser. Jag hade även uppskattat att få möjligheten att växla mellan områdena.

Det hade inte gjort något om man i kartan kunde fått en överblick över vad för material som finns i området. Men jag kanske är på gränsen mot att vara för krävande nu. Jag tycker även att spelkameran inte riktigt alltid hänger med. Som när man gräver sig in i ett berg eller i en kulle så ser man ens avtar ofta utifrån istället för att se vad ens avtar ser.

Hur ser spelet ut då? Som jag tidigare har nämnt var min första tanke “Minecraft”. Världen är uppbyggd av block och en stor del av spelet går ut på att samla och bygga med dessa block. Sättet som man placerar och hur man bygger olika saker påminner väldigt mycket om Minecraft i konsolform, i form till exempel av forge och crafttable. Har man spelat Minecraft så kommer byggandet inte att ställa till några problem. Jag upplever det även som att det är lätt för en helt ny spelare att lära sig det.

dragon_quest_builders_screen_07

Spelet andas därför retro och det är väldigt vackert enligt mig. Men jag är väldigt svag för både söta karaktärer och färgglada miljöer. Världens dygnsrymt påminner om Minecraft igen med dag och natt, och under nätterna kommer fler monster fram men med skillnaden att det hela tiden finns monster i alla miljöer förutom i ens stad under dagtid. Under nattetid och under räder mot ens stad kan dock monster ta sig in i staden. Detta kan man dock förhindra eller försvåra genom att bygga upp ett försvar i form av murar bland annat.

Är det negativt eller positivt att spelet påminner så pass mycket om Minecraft? För min del är det bara positivt. Jag tycker att spelet på många sätt lyckats ta det bästa av två världar och skapat ett, kanske inte helt unikt, men ett nytt spel.

Gillar du Minecraft och JPRG så tycker jag att Dragon Quest Builders är ett måste.
Du får en historia och tydliga uppdrag men samtidigt möjligheten bygga väldigt fritt och din kreativitet är den enda gränsen.

Det Bra

  • Vacker miljö
  • Byggande plus uppdrag
  • Intressant story

Det Dåliga

  • Kartan
  • Konflikt mellan byggande och uppdrag
9

Written by: Linda Brorsson