Fuser

Fuser

Är du en DJ-mästare. Den plockar i så fall Harmonix fram i ett spel som inte är lika lättillgänglig som Guitar Hero var.

Musikmästarna Harmonix är tillbaka med ännu en titel där rytm och tajming är din bästa vän. Efter genrebyggande succéer som Guitar Hero och Rock Band släpper de nu ett spel där det är du som är DJ på gigantiska festivaler. Ditt uppdrag är givetvis att få folkhavet att gunga av förtjusning genom att leverera en fantastisk spelning. Jag kan med handen på hjärtat erkänna att jag kanske inte har allt som krävs för att bli en världskänd DJ men Fuser är dock bra på att få mig att tro att jag kan bli det.

Först och främst vill jag konstatera att Fuser inte har den där lättillgängligheten som gitarrspelen har. Detta är inget spel man plockar fram på sin hemmafest och ber närmaste bekant testa. Fuser försöker nog heller inte vara just det spelet. Det man däremot kan göra är att spara sina egenskapade mixer och spela upp på sin hemmafest om man nu har självförtroende nog. Spelet kräver nämligen en hel del engagemang och tid för att du ens ska förstå spelets alla funktioner.

Fuser erbjuder en kampanj som fungerar som en tutorial. Där lär man sig alla olika delar som krävs för att man ska kunna mixa låtar på en lagom medelnivå. Du börjar som nykomling och ska försöka jobba dig uppåt för att bli festivalernas headline. All info levereras från en energisk festivalarrangör som förklarar vad du behöver göra för att få publiken i extas. Till en början känns spelet ganska överväldigande. Det är mycket info samtidigt på skärmen och allt är absolut inte glasklart.

Själva spelmomentet utgörs av fyra stycken olika ikoner där trummor, gitarr/synth, bas och sång skall mixas på olika vis för att skapa en bra blandning av olika låtar. Du väljer från en mängd olika låtar och använder ”dra och släpp-tekniken” för att byta låt och beat.  Till en början gäller det bara att tajma sina släpp för att övergången skall bli så smidig som möjligt. Snart gäller det att lära sig när det är bäst att lägga in de olika instrumenten. Beroende på vilka olika låtar du mixar för tillfället ändras också tajmingen för när du smidigast kan byta ut något instrument. Detta tar tid att lära sig, speciellt om man inte känner till alla låtar som finns att tillgå.

Låter det krångligt? Låt mig försöka förklara. Innan din spelning börjar väljer du ut vilka låtar du vill ha med. Vissa låtar är redan låsta till spelningen men resten får du välja själv. Du öppnar kanske med trummorna till 70-talsdängan ”Hot Stuff” med Donna Summer. Som basslinga droppar du ner ”Rehab” med Amy Winehouse. För att få fart på mixen kastar du in gitarren till ”Born This Way” med Lady Gaga och samtidigt lägger du till sången till ”Take On Me” med Aha. Efter en stund byter du ut nuvarande bas mot basen i ”Never Gonna Give You Up” med Rick Astley. Allt ska ske så smidigt som möjligt så det gäller att hålla koll på bpm (beats per minute)-mätaren och välja tillfälle med omsorg. Vid varje perfekt ”drop” så får man högre poäng och publiken håller sig nöjd. Man får dock hålla uppsikt över publikens reaktioner för plötsligt kan de slänga ur sig önskemål och för att få bonuspoäng gör man dem glada genom att lyssna på vad de vill höra.

Det som verkligen imponerar är hur tekniken jobbar i bakgrunden för att få allt att låta bra. I verkligheten hade man nog fått jobba hårt med att få dessa blandningar att låta ens hyfsat medan här anpassar spelet både bpm och tonart i realtid för att få musiken att passa ihop. Det är inget man direkt reagerar på utan det mesta sköts sömlöst. Men tekniken för att få det att fungera imponerar på mig. Ju bättre du blir desto mer tricks får du lära dig. Du låser upp ljudeffekter och andra saker som kan kastas in för att ge din mix ännu mer variation. Det är som sagt inget spel man lär sig på en timme.

Kampanjen är underhållande i sig men den håller inte för evigt. Det läge som jag tror att de flesta kommer att hålla sig till är Freestyle. Där har du fria händer att skapa exakt de du själv vill och när mästerverket är klart kan du självklart dela med dig av det till hela världen. Detta läge är perfekt när man vill finslipa sin teknik i lugn och ro. Det blir ju mer som ett musikprogram än just ett spel men det spelar nog mindre roll för de som bara vill mixa. Det finns också ett multiplayerläge som jag inte alls fastnade för. Där ska man skapa musik tillsammans men det slutar oftast med att det bara blir ett himla oljud och det finns inget som får mig att vilja fortsätta.

Med tanke på att det finns begränsat med låtar (även om fler kommer att kunna köpas till med tiden) så kan jag tänka mig att spelet inte håller för evigt. Dock finns det ordentligt med verktyg för att kunna variera sig en längre tid. Något som jag saknar är möjligheten att skapa en mix utan att behöva göra det i realtid. Alltså en möjlighet att klippa ihop någonting i lugn och ro för att sedan lyssna igenom det i efterhand. Nu måste allting göras medan musiken pågår och det blir inte lika tajt. Det hade som sagt varit kul med ett extra läge som tillåter detta.

Fuser är mer nischat än de musikspel Harmonix utvecklat innan. Det kräver tid och fokus på ett helt annat sätt. Jag tycker verkligen att de har lyckats bra med det som spelet verkar vilja vara. Tekniken som ligger bakom det som vi hör gör sitt jobb otroligt bra och tack vare det så känner man sig duktig även om man kanske inte har perfekt koll på vad man gör. Musikutbudet är en jättebra blandning av nutida och äldre låtar. Det där har Harmonix alltid varit bra på. Spelet kräver verkligen sin spelare och det är inte för alla. Ibland kan det bli oerhört rörigt på skärmen vilket gör mig onödigt stressad. Jag skulle vilja säga att spela med handkontroll inte känns helt optimalt. Det kan vara svårt att träffa rätt när man droppar musik. Är man intresserad av att testa på DJ-yrket så är Fuser dock helt klart värt att prova på.

ANNONS:

• Musikutbudet
  • Freestyle-läget