Game & Wario

Game & Wario

Den arge Wario från Mario-spelen är tillbaka i ännu ett spel. Det är ett spel med sexton minispel som kan spelas själv eller mot kompisar.

I ärlighetens namn hade jag ingen aning om vad som väntade mig när jag började testa Game & Wario. Hade inte alls kollat upp spelet. Kunde det vara ett härligt partyspel? Eller ett spel med jättekorta minispel i stil med WarioWare-spelen? I denna spelserie kunde man spela minispel som tänjde lite på gränserna såsom att man skulle peta sig i näsan. Trots att minispelen bara varade några sekunder var de riktigt roliga. Game & Wario visade sig snart varken innehålla superkorta minispel eller vara ett kul partyspel. För hur roligt är det att bjuda in kompisarna att spela fyra inte alltför roliga minispel? Nej, Game & Wario erbjuder mer för den som vill spela själv.

När jag spelat Game & Wario en stund kunde jag inget annat göra än att sitta och fundera på hur bra spelet skulle passa som ett teknikdemo för att visa upp hur man kan använda Wii U:s GamePad. Man använder nämligen GamePaden på en mängd mer eller mindre finurliga sätt. När jag sedan läste på om spelet så visade det sig att Game & Wario från början faktiskt var tänkt som ett teknikdemo, men att Nintendo ändrat sig och istället valt att utveckla ett fullstort spel.

I enspelarläget finns sexton minispel av mycket varierande kvalitet. Tyvärr är de flesta inte alls kul medan enbart ett fåtal håller måttet. Det tristaste spelet är nog Ski där man åker skidor nedför backar. Man vickar på GamePaden för att styra men det stora problemet är att det byts kameravinklar hela tiden och att man helt plötsligt, exempelvis när man kommer fram till en platta som ger fartökning, ser åkaren framifrån. Då ändras även styrningen och det kan bli svårt att se hur man ska åka vilket är omåttligt irriterande.

Roligare är det då att leta bovar och spöken i Camera. Här ser man hela scenen på teven medan man kan zooma in på valfria delar med GamePaden. Det gäller att hitta rätt personer eller spöken på skärmen. Se till att få en bra bild. Ibland måste exempelvis personen man ska fota le när man tar fotot. Om bilden inte är centrerad, personen inte tittar in i kameran eller om man zoomat in eller ut för mycket får man poängavdrag eftersom bilden inte är perfekt. Det kan vara extremt frustrerande att bilden inte blir bra eller kanske helt underkänd. För hur ska man veta när ett osynligt spöke visar ansiktet? Eller att personen man ska fota bara ler ett par sekunder i taget? Denna frustration är dock inget negativt utan snarare sporrar att ta en bättre bild nästa gång chansen att fota dyker upp.

Ett problem med enspelarläget i Game & Wario är att det från början bara finns ett minispel tillgängligt och att man sedan låser upp ett spel i taget. När man klarat första nivån i ett minispel låses nästa upp. Det är visserligen inte så svårt att klara detta, men det är irriterande att man inte kan spela mer än ett minispel från början. Ett annat irritationsmoment är de tecknade filmsnuttar som visas före varje minispel. De går inte att hoppa över första gången man spelar ett spel och de är oftast inte speciellt roliga utan känns mest som utfyllnad för att man inte ska märka hur magert Game & Wario egentligen är som spel.

Det finns även ett flerspelarläge för upp till fem personer. Minispel passar ju bra som partyspel, men som jag redan sagt är inte Game & Wario tillräckligt kul för detta. Det finns dessutom bara fyra minispel vilket är bedrövligt få.

Trots att man kan spela flera personer så behöver man inte mer än en GamePad. Du behöver alltså ingen extra kontroll utan antingen turas man om att använda GamePaden eller så delar man på kontrollen på något sätt.

I Fruit, som för övrigt är det enda spel som är lite kul, använder en spelare GamePaden och han ska stjäla frukter. Övriga spelare tittar på teven och ska lista ut vem som är tjuven. I Artwork ritar en person på skärmen och övriga ska gissa vad denne har ritat. Sedan finns ytterligare två tråkiga spel där man delar på en GamePad.

Game & Wario är en enda lång gäspning. Det funkar inget vidare som partyspel. Enspelarläget är visserligen något roligare, men det motiverar inget köp av spelet då det bara finns ett par roliga minispel. Det är dock kul att se att hur uppfinningsrika utvecklarna varit när det gäller olika sätt att använda GamePaden på, men det är enbart ett av väldigt få utropstecken med Game & Wario.

• GamePaden används på många olika sätt

• Flerspelarläget suger
  • För få roliga minispel