Gravity Rush 2

Av i i Recensioner, 3 Mer

Att manipulera gravitationen kan få oanade effekter. I Gravity Rush har denna förmåga förbättrats ytterligare.

Gravity Rush 2 är uppföljaren till succén Gravity Rush av skaparen Keiichiro Toyama. Gravity Rush 2 fortsätter berättelsen om Kat (Kitten), Raven och Syd tillsammans med den nya karaktären Lisa, en stark men lättretad auktoritär figur i en av spelets många nya platser såväl som de återvändande skurkarna i Nevi.

Berättelsen är uppdelat i kapitel i enlighet med tidigare titlar från skaparen och Gravity Rush 2 tar vid där föregångaren slutar. Spelet börjar med att våra hjältar Kat, Raven och Syd slungas rakt in i handlingen efter att ha kommit i kontakt med en gravitationsstorm utan dess like, från vilken den nya karaktären Lisa räddar dem och de hamnar till slut i ett av spelets centrala platser Banga Settlement. Handlingen i spelet berättas på ett vackert sätt genom en klassisk serietidningsstil med livliga och färgfyllda toner som fans från de tidigare spelen kommer att uppskatta.

Det huvudsakliga innehållet i Gravity Rush har alltid varit manipulationen av gravitation och så även i Gravity Rush 2 där jag anser att skaparna har lyckats ännu bättre med tillämpningen i spelupplevelsen. Dels förbättrar det utforskandet av spelets värld, men också upplevelsen av striderna som anpassas efter de olika typerna av fiende, vilket kommer att testa ditt tålamod såväl som skicklighet.

Med en ny berättelse kommer nya upplevelser och krafter. Kat är tillbaka med sina sedan tidigare bekanta gravitationstrotsande färdigheter såsom förmågan att sväva, vilket ger henne en något eterisk känsla när hon glider genom den vackert renderade miljön, tillsammans med klassiska rörelser som Gravity Kick och Gravity Slide. Nya krafter och upplevelser inkluderar stilarna Lunar och Jupiter och föremål såsom Talismaner. Alla rörelser kan uppgraderas med hjälp av de juveler du samlar genom spelets gång vilket resulterar i extra bonusar såsom ökad förmåga att undvika fiender eller antalet föremål eller personer du kan bära runt på med Gravity Stasis; en händig funktion där du lättare kan komma åt de Nevi som håller sig utanför närstridsräckvidd.

Att sväva i Gravity Rush 2 är en konst i sig som är bra att behärska för den spelare som önskar finna alla gömda hemligheter som finns i spelet. Detta kan dock leda till en lätt känsla av åksjuka samt yrsel för den ovane, men det kan som tur är lindras av att ställa rörelsesensorns känslighet till noll på din PS4. Detta är något jag personligen hade önskat att jag visste redan från början då det ledde till en del frustration i mina försök att landa på svåra platser när kameran ändrade vinkel och hastighet samtidigt som det påverkas av minsta rörelse från kontrollen. Det här förminskar dock inte spelupplevelsen alls när en väl lärt sig hur det fungerar och du kommer snart hitta precis rätt läge inte bara i jakten på hemliga platser men också i strid.

Manipulationen av gravitation har ökats i det här spelet med de nya stilarna Lunar och Jupiter, vilka går att alternera mellan tillsammans med den klassiska stilen när som helst under spelets gång med hjälp av styrplattan. Alla tre stilarna kännetecknas av olika förmågor och färdigheter för att matcha olika typer av fiender. Detta har gjort så att känslan av striderna i spelet samt hur du kontrollerar svävningen drastiskt har förändrats till det bättre. Varje stil är komplett med diskreta skillnader och färgvariationer i Kats kläder för att lättare hålla koll på den stil du för tillfället använder, även mitt i strid. Spelets fans kommer att bli glada över att det i tillägg finns alternativa dräkter till Kat med flera nya designer såväl som gamla klassiker och precis som tidigare påverkar detta inte spelet utan är enbart kosmetiskt.

Lunarstilen passar bäst för snabbrörliga fiender då Kats snabbhet ökar, vilket gör att du kan hålla jämn takt även med de snabbaste fienderna. Dock påverkar detta attackstyrkan då Kat åsamkar märkbart mindre skada överlag. Lunarstilen lyser även upp Kat och låter henne hoppa längre avstånd och vidta åtgärder utan att tömma gravitationsmätaren.

Jupiterstilen är som motsatsen till Lunar. Kats styrka ökar och hon åstadkommer större skada men i utbyte mot snabbhet, vilket gör att den här stilen lämpar sig bäst för långsammare fiender. Den här stilen passar perfekt för att bli av med grupper av fiender genom en riktigt stark attack vid namn Surge Kick, men lämnar samtidigt Kat sårbar för skada själv.

Talismaner är en ny funktion som gör att du kan förstärka Kat ännu mer genom att välja exakt de egenskaper du vill stärka och hur mycket. Till exempel så kan du öka mängden liv eller minska gravitationsmätaren och detta görs antingen generellt eller i en specifik stil, vilket ger en helt ny nivå av dynamik till spelet och tillåter en skräddarsydd spelupplevelse utefter dina egna preferenser. Talismaner samlas genom hela spelet värld, vilken innehåller en svindlande mängd sidouppdrag som omfattar allt från klassiska samlingsuppdrag till att jaga rymmande ankor. Variationen på dessa sidouppdrag säkerställer att spelupplevelsen hålls levande. Utöver sidouppdragen finns online skattjakter samt en gruva där du kan finna sällsynta föremål och juveler för att förstärka Kat ännu mer.

För att summera Gravity Rush 2 så tycker jag att det här är ett kul och intressant spel som säkerligen kommer att tilltala och ge mersmak till tidigare fans från serien tack vare spelets innovativa stil och berättande. Spelet kommer att locka nykomlingar såväl som veteraner med dess charm, behagliga karaktärer och intressanta gravitationstrotsande mekaniker. Om du känner att du har den tid och ambition som krävs för att hantera den något åksjukeframkallande spelstilen så kommer du säkerligen hitta en ny klassiker gömd djupt inom det här spelet.

Det Bra

  • Reaktiv stridsstil
  • Förmågan att anpassa spelet utefter ens egna spelstil
  • Utomordentlig design
  • Välberättad handling och fina miljöer

Det Dåliga

  • Känsligheten på kamera och kontroll
  • Lätt känsla av åksjuka och yrsel uppstår på grund av kamerarörelserna
  • Det tar ett tag innan berättelsen kommer igång ordentligt
8

Skriven av: Steve Gilman