Magrunner: Dark Pulse

Magrunner: Dark Pulse

Utvecklarna till Magrunner: Dark Pulse kommer aldrig att behöva få frågan ”Vart fick ni idén till detta spel?”. Välkommen till nästa försök att klona det framgångsrika spelet Portal.

Det råder inga tvivel om vilket spel Magrunner: Dark Pulse hämtat sin inspiration ifrån. En magisk handske istället för ett portalgevär, en byggnad fylld av mystiska testrum och massvis av hissar mellan dessa rum. Det kunde ha varit ännu mer skamligt om utvecklaren hade velat. Något som dock skiljer sig här jämför med Portal är att man istället valt att ha en mer seriös ton och bytt ut humor mot mer skräck. Man glömmer dock aldrig bort att det är ett pusselspel man spelar.

Magrunner är som sagt väldigt likt Portal, men istället för att göra portaler skjuter man på saker med en handske magnetism. Vänster musknapp gör saker röda medan höger gör dem gröna. Likadana färger attraherar varandra medan olika repellerar. Med hjälp av detta måste man lösa diverse pussel för att ta sig igenom spelet. Ett exempel kan vara att du gör en plattform grön, ställer en kub på plattformen som du sedan kliver upp på. När du sedan gör kuben röd flyger både du och kuben iväg mot nya höjder. Hade du använt dig av flera kuber hade du också flugit högre.

Det är inte i närheten så intressant som att skjuta portaler överallt men det är ett rätt väl fungerande system och utvecklaren Frogwares har verkligen inte hållit igen på svårighetsgraden. Det som saknas är Valves finess, speciellt i form av story. Storyn här är på gränsen till extremt dålig och blir därför snudd på distraherande. Låt mig bara säga att den involverar Cthulhu och andra monsters som är på väg att invadera världen.

Röster, grafik och ljud är allt under par här men det viktigaste, nämligen pusslen, är väldigt välgjorda med god variation. Det är rätt enkelt att se vad som behövs göras, sedan gäller det bara att lista ut hur. Svårighetsgraden kan dock vara aningen obalanserad när den skiftar från enkelt till ”jag vill dra ut mitt hår och dunka huvudet i bordet”-svårt. Speciellt i de sista kapitlen känns det som det senare men Magrunner är duktig på att alltid dingla känslan av att lösningen finns nära.

Till skillnad från Portal där du lämnades rätt ensam att lösa dina pussel finns här en hel ensemble med karaktärer som då och då dyker upp som hologram och pratar med dig. De är rätt förglömliga men de ger ändå en vibb av något större än bara pussel. De skiftande miljöerna är dock mer effektiva när det till en början rör sig om väldigt kliniska testrum men sedan finner ro i mörka kloaker och celler. I slutet av spelet lyckas det lägga till ytterligare något nytt.

Det som är till Magrunner: Dark Pulse nackdel är att det helt enkelt är för långt. Tanken på att än en gång gå in i ett rum fyllt av block och plattformar ledsnar man på ungefär efter halva spelet. Det är absolut inget fel på pusslen men storyn och karaktärerna som befolkar den är helt enkelt inte nog för att locka att låta dig plågas rum efter rum.

Magrunner är ett spel för de som gillade Portal men kanske tyckte att det var lite för lätt. Utmaning finns det definitivt gott om här. Tyvärr är spelet blott en blek skugga av Portal och trots att det är ett bra och kul spel kommer jag snart installera Portal 2.

• Bra pussel!
  • Väldigt utmanande

• Trist story