Mutant Year Zero: Road to Eden

Av i i Recensioner, 5 Mer

Mutant Year Zero: Road to Eden

Det är den Malmöitiska spelstudion “The Bearded Ladies Consulting” som har gett sig på att släppa ett digitalt äventyr i Mutants universum. Håller sig “aha”-klockorna tysta så började Mutant som en sci fi-rollspelsserie under 80-talet. Serien har släppt i flera utgåvor och kretsar kring olika former av framtida dystopier, vilka ofta är postapokalyptiska.

Senaste utgåvan; Mutant Year Zero som Road to Eden baserar sig på utspelas i den svenska landsbygden efter “den stora katastrofen”. Den gamla civilisationen är inte mer en bland alla ödelagda städer, rostiga vrak och gator som förvandlats till gravfält.  Men allt hopp är inte ute, Bland ruinerna lever folket: mänsklighetens arvtagare, något mer än bara människor. Numera en blandning mellan människor och djur, med muterade kroppar och övernaturliga förmågor är det mutanterna som är herren på täppan.

Här får vi följa “stalker”-duon Dux och Bormin (en muterad anka och ett vildsvin) som tillsammans vandrar den ödelagda zonen på jakt efter förnödenheter för att hålla fristaden “the Ark” vid liv. Det är en otroligt charmig värld som målas upp, men vackra miljöer, en kusligt lugn atmosfär, välskriven och turbaserad strategi blandat med smygande är Road to Edens kärna. Med en trupp på upp till tre stalkers kan man fritt vandra ödemarken i jakt på resurser och utforska sin omgivning, något som leder till att skiftet mellan utforskande och stridsläge kan ske sömlöst. Att kasta sig in i stridens hetta är alltid en möjlighet, men med tanke på att fienderna även i dom lättare svårighetsgraderna snabbt kan överväldiga så är tålamod och list något att rekommendera.

Till skillnad från andra liknande titlar laddas inte en ny karta vid strid, inte heller flyttas karaktärerna till en förutbestämd plats när en strid börjar, och varken fienderna eller spelarna är knutna till varandra. Så upptäcks en medlem i truppen betyder inte detta att dom övriga är låsta i ett stridsläge, utan kan istället smyga runt fienderna för en bättre position innan dom avslöjar sig.

Väl inne i stridsläge så är det något enkla system som gäller, där varje karaktär till en början har två handlingar per tur, där handlingar kan vara t ex flytta på sig, skjuta, ladda om eller använda sig av hjälpmedel som granater eller medkit. Det som sticker ut är de olika mutationerna man kan välja till sina stalkers, vissa enkla: mer liv, längre räckvidd, andra mer spännande som t ex möjligheten att äta upp döda kroppar för att få tillbaka liv, osynlighet och möjligheten att binda fast fiender i trädrötter. Men känslan att mutationerna inte riktigt nått sin fulla potential hänger i luften, varje karaktär har endast tillgång till åtta stycken olika mutationer, och efter bara ett par timmars speltid så har man troligtvis låst upp allt som erbjuds.

Denna enkelhet upprepas när det kommer till vapen, modifikationer och utrustningen man kan hitta runt om i världen. Det finns på plats, men känns aningen tunt och valen mellan mod A och B nästan alltid är självklara då B är en bättre version av A.

Mutant Year Zero: Road to Eden är ett oerhört charmigt spel, som lyckas väldigt bra med att måla upp en unik miljö i ett spännande universum.  Det finns fortfarande förbättringar att göra när det kommer till systemen spelet använder sig av, men här är det mer som efterfrågas.  En uppföljare i samma universum, men djupare strategiska element och mer dynamiska strider hade utan tvekan legat i toppklass.

Det Bra

  • Miljön och universumet
  • Övergången mellan smygande och strider
  • Potentialen som ligger redo för en uppföljare

Det Dåliga

  • Taktiska djupet
  • Något lätt
  • Kan inte stöta på fiender slumpmässigt, vilket minskar vid upprepade genomspelningar
8

Skriven av: Henrik Starefors

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi