Oddworld: Soulstorm

Av i i Recensioner, 5 Mer

Oddworld: Soulstorm

Abe är den utvalde. Det är han som ska rädda 1 400 mudokons. Det gör han med hjälp av dig.

Initialt spelar du enbart med Abe, en mudokon som har fått sin mun igensydd och numera är fri från sitt slaveri. Du tar dig igenom bana efter bana med pusselbaserade hinder. Snart blir det dags att ta hjälp av kompisar som han räddar. I det föregående spelet New ¨n¨ Tasty följde dessa mudokons med dig fast de gjorde ingen nytta. I stället var de ett försvårande spelelement. I Soulstorm är de däremot riktiga medhjälpare som hjälper dig att lösa pusslen, fast inte utan din hjälp.

Givetvis gäller det att rädda så många mudokons som möjligt på varje bana. Fienden består av slugs som gärna pepprar dig full med bly. Man kan ta sig fram i princip på två sätt. För det första kan man på något sätt eliminera fienden eller så smyger man sig förbi dem. Minsta felsteg och slugs vaknar och gör livet surt för dig. Det är utmanande så inte alltför sällan tvingas man prova sig fram med flera genomspelningar av samma bandel som resultat. Stundtals känns spelet väl frustrerande och svårt.

Det finns en hel del att göra för att ta sig fram. Smygandet är som sagt en del. Den är välgjord och den roligaste delen av att ta sig fram på. En annan del är ett mer actionbetonat spelsätt, exempelvis minor och brandbomber. Tänk dock på att vapen väcker uppmärksamhet hos slugs som är i närheten. Actiondelen är dock inte Soulstorms starka sida utan är ganska stel och ibland onödigt bökig. En bit in i spelet introduceras möjligheten att vidareutveckla vapen, en efterlängtad funktion. Pusslandet är utmanande men alltid logiskt. Det är ofta lätt att komma på lösningen men svårare att klara av det.

Den roligaste saken är kanske mässandet. Det aktiverar en boll som gör att man bland annat kan ta över fientliga slugs. Varför inte peppra ner en ont anande slug med en av dennes artfränders vapen? Eller låta en slug explodera?

Givetvis är det inte delen där Abe är ensam som är Soulstorms stora behållning. Det är arbetet att hålla andra mudokons vid liv. De följer dina kommandon in i minsta detalj. Vissa mudokons gömmer sig väl, andra är lättare att hitta. Att hålla gänget levande är inte det lättaste. Här tänker jag inte avslöja alltför mycket utan konstaterar att denna del är mycket underhållande.

Det finns totalt 15 nivåer i Soulstorm, eller rättare sagt 17. De två sista banorna måste nämligen låsas upp genom att rädda minst 80% av alla mudokons, en utmanande uppgift. Dessutom finns fyra alternativa slut. Beroende på hur duktig du varit blir slutet allt bättre. En intressant detalj är att man kan spela igenom valfria nivåer när man väl klarat spelet. På så sätt kan man låsa upp bättre slut och de två sista banorna.

Abe rör sig helt och hållet i sidled. Trots det kallar utvecklarna spelet för ett 2.9D-spel i stället för ett 2D-spel. Förklaringen ligger i att fiender och artfränder även kan befinna sig på djupet. Dessutom arbetar kameran snyggt på djupet och ger intrycket av att spelet även rör sig i tre dimensioner. Estetiskt är Soulstorm mycket lyckat. Det gäller även handlingen som stundtals är riktigt gripande.

Jag har spelat på en PS5 och där flöt grafiken (1440p, 60 FPS) på bra. Om du skyndar dig kan du få Soulstorm gratis på PS5. Det gäller under april månad. Spelet finns även till PS4 och PC.

Jag gillar Oddworld: Soulstorm. Det är ett udda pusselspel med ett roligt men utmanade gameplay. Roligast är det givetvis att kunna styra sina artfränder. Ett extra plus för alternativa slut och utmaningen att låsa upp de två sista banorna.

Det Bra

  • Lagom udda
  • Roligt att rädda mudokons
  • God variation
  • Fängslande och stundtals känslosam story

Det Dåliga

  • Ibland väl svårt
  • Stel actiondel
8

Skriven av: Mats Ernofsson

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi