Overpass

Overpass

En blandning mellan Trials och valfritt rallyspel kan väl inte misslyckas, eller? Roger har svaret.

Det var med största nyfikenhet jag tog mig an Overpass. Ibland är det skönt att bryta mallen från ett traditionellt racingspel till något lite mer annorlunda.

På pappret låter Overpass som en trevlig tillställning där fyrhjulingar och buggys skall köras så snabbt och säkert som möjligt uppför leriga backar eller över olika hinder. Mina tankar går direkt till Trials, en spelserie som jag uppskattat otroligt mycket genom åren. En av de viktigaste aspekterna i denna typ av spel är såklart spelkontrollen och hur pass bra ens fordon svarar på knapptryckningar. Där Trials skötte detta utmärkt faller dock Overpass platt och därmed försvinner en hel del av nöjet.

Efter att ha skräddarsytt mina fordon ger jag mig ut i spelets karriärläge. Här finns en mängd tävlingar och prylar att låsa upp. Här tävlas det i allt från att köra snabbast uppför ett berg till regelrätta lopp där det gäller att ta sig över en mängd olika hinder så smidigt som möjligt.

I spelets början möts man av en liten tutorial där man snabbt får lära sig grunderna men i ärlighetens namn hjälpte den föga. Jag återkommer till det. Karriären består i största del av att i en form av världscup där alla poäng man samlar ihop läggs ihop för att till slut kunna kora den som kört bäst under alla dessa lopp. Kruxet är att när man väl fullföljt en cup så går den ej att köra om utan resultatet man får där är det som räknas i det stora hela. Ibland behöver man laga sina fordon vilket gör att man får stå över en del tävlingar vilket gör att man förlorar poäng. Så det finns en hel del taktiska inslag som hade kunnat glänsa och vara riktigt intressanta.

Tyvärr faller mycket platt just på grund av den opålitliga fysik och obefintliga feedback som hade behövt vara på topp. Ibland reagerar ens fordon precis som man förväntar sig för att i nästa stund flippa ur helt och hållet. Trots att man gjorde exakt samma sak i båda fallen. Ibland flyger man upp för ett berg och allt känns frid och fröjd för att i nästa stund fastna i samma backe i flera minuter. Här hade jag uppskattat lite feedback så jag vet vad jag gjort för fel. Är mitt fordon för klent eller använder jag fel hjulinställningar? Jag hade också önskat mig att vibrationerna i kontrollen varit lite starkare för att på så sätt erbjuda lite feedback i vad som händer. Flera gånger har jag behövt gå ifrån spelet en stund efter att ha kört prickfritt i fem minuter för att sedan mötas av ett hinder som uppehåller mig alldeles för länge. Jag hade kunnat acceptera det om jag visste vad jag gjorde för fel men eftersom man aldrig får reda på det och fordonet fladdrar som ett pappersark iväg så tröttnar jag.

Det är väldigt synd då jag tycker att atmosfären i miljöerna är väldigt stämningsfull och många banor känns välgjorda. Grafiken levererar inget utöver det vanliga och känns fattig men den bidrar till en trevlig stund i naturen. Musiken däremot är oftast frånvarande förutom i menyerna där någon form av hiskelig pop-rock spelas. Jag hade önskat mig lite svängig musik i loppen men möts istället av fruktansvärda motorljud. Jag var tvungen att sänka dessa ljud i menyn för att ens orka lyssna på dem.

Spelet erbjuder även en split-screen och online-funktion som jag tyvärr inte har haft möjlighet att prova.

Jag vill verkligen tycka om Overpass och under några minuter då och då kan det glänsa till. Det förändras dock snabbt när jag för femtonde gången fastnar i en backe utan att riktigt veta vad jag gjort för fel. Det blir irriterande och det slutar med att jag stänger av och svär lite för mig själv. Till en början undrade jag om det var mig det var fel på. Kan det vara så att jag inte förstått spelet och dess spelkontroll? Så kan det fortfarande vara och i så fall är Overpass definitivt ingenting för mig. Jag håller mig till Trials och föreslår att ni gör detsamma.

• Kul idé
  • Roligt emellanåt

• Ojämnt