Payday 2

Payday 2

Overkill Software har med Payday 2 lyckats skapa ett otroligt djupt FPS-spel som tar det bästa ur många andra genrer. Att råna banker är skamligt roligt och utmanande.

Payday 2 som utvecklats av svenska Overkill Software är ett av de bästa co-op-spelen i år enligt mig. Det är dock inte helt utan sina brister men det tar vi lite senare. I Payday 2 spelar man som en av fyra grovt kriminella brottslingar vars mål är att tjäna pengar. Uppdragen är väldigt varierade när man får råna banker, juvelerare, vandalisera och utföra knarkaffärer. För att klara uppdragen gäller det alla parter är samspelta, vet vad alla har för roll, och utför sina uppgifter felfritt. Belöningen för detta är ett utmanande, adrenalinfyllt och intensivt spel där mer ofta än sällan de mest felfria planer förvandlas till en scen som tagen ur filmen Heat.

Det finns fyra typer av rånare (klasser) men som spelare är du inte tvingad att välja någon specifik utan kan placera dem i alla klasser. Det som skiljer klasserna åt är vilka färdigheter de har under rånförsöken. Mastermind kan exempelvis lättare övertala offer att lägga sig ner och få fler buntband att binda dem med. Teknikern får tillgång till mer teknologiska hjälpmedel som bland annat kan störa ut kameror och öppna dörrar. Enforcer är klassen för den som skjuter först och smyger sen medan ghost är raka motsatsen. För den seriöse spelaren är det dock smart att bestämma sig för en typ när en fullt uppgraderad klass, speciellt om man spelar på de mer högre svårighetsgraderna, är mer användbar.

Vid varje banas start börjar man i civilt läge och ges möjlighet att spana på stället man skall råna. Detta är bra när saker som kassavalv, vakter, kameraplacering och dörrar förändras för varje gång man spelar och det ser till att man blir för avslappnad. I civilt läge kan man inte göra någonting annat än att iaktta sin omgivning, men fördelen är att man kan gå in i banken utan att det höjer allt för mycket misstanke. Detta kanske låter tråkigt, men under mina sessioner med spelet var det ofta de civila spelarna som gjorde det möjligt att ens klara banorna. Det är de som hela tiden håller koll på vakternas rotation och vart kameror och civila befinner sig.

Om det finns någon front där Payday 2 verkligen inte håller måttet så är det i det grafiska. Grafiken är rätt inkonsekvent. Utomhus ser allt väldigt levande ut tack vare bra ljussättning och snygg arkitektur. Inomhus möts man däremot av platta texturer, tomma rum och enkla planlösningar.

Tacksamt nog är ljudet en av Payday 2 största plus och det räddar den atmosfär grafiken river ner. Ljudet av gevärseld viner längst gatorna medan man desperat försöker fly till sin bil efter ett lyckat rån. Det är nästan man hoppar till av smällarna och de ljuddämpade skotten från pistolen känns verkligen som tagna ur en film. Parar man ihop alla ljud med en mängd olika reaktioner från fiender när de blir träffade så får du ett spel som nästan konstant lockar dig till att pressa avtryckaren. Musiken kan gränsa till upprepande men den kommer alltid vid rätt tillfälle. När ”the shit hits the fan”, som man säger, drar den igång och man håller nästan andan under de mest intensiva stunderna.

Payday 2 låter dig spela som du vill, men för att klara uppdragen aggressivt på de högsta svårighetsgraderna behöver ni vara fyra personer som alla har uppgraderat rätt typ av klass. På vissa av spelets uppdrag som i sig innehåller flera uppdrag i ett, är det omöjligt att börja skjuta, men på många kan man klara sig utan att någon ens märker att man är där. Lyckas man bakbinda vakterna, avaktivera kameror, slå av larm och ta hand om de få civila som är i vägen kan det gå. Det är inte enkelt men det ÄR möjligt. Och det är den lilla möjligheten som gör att man spelar om banorna om och om igen. Den perfektion som krävs för att lyckas känns så långt borta, men samtidigt så nåbar.

Efter varje uppdrag delas pengarna upp bland spelarna som deltagit. En del av pengarna går till ens förvaringsvalv vilket man kan besöka och se hur det växer under ens kriminella karriär. Den andra delen kan man spendera på att uppgradera sin karaktär och vapen. En annan rolig detalj är att inget går att köpa från spelets början utan saker måste först låsas upp i en kortdragning som sker efter varje lyckat uppdrag. Det ökar lite rariteten på vapen och rånarmasker som man ser andra spelare bära på.

Och när man inte lyckas bryter alltid helvetet ut och då gäller det att snabbt lyckas få händerna på det man kan få, stå emot vågor av poliser, FBI och SWAT för att sedan avväga när det börjar bli dags att ta till flykten. Själva skjutmekaniken är imponerande precis och det känns som om man lika väl hade kunnat spela Call of Duty eller Battlefield.

Den största och mest uppenbara bristen Payday 2 har är dess offlineläge. Jag vill poängtera igen att det här spelet knappt är spelbart utan vänner. Offline, eller online om ni inte är fyra, fylls tomrummet upp av datorstyrda rånare vars enda mål verkar vara att råna dig som spelare på all form av spelglädje. De datorstyrda rånarna kan inte interagera med omgivningen eller plocka upp pengapåsar vilket gör de enklaste av uppdrag snudd på omöjliga. Det är helt klart möjligt att stänga av botarna och spela själv men då försvinner också den största charmen med spelet. Det enda botarna duger till är stora köttsköldar men utöver det får de Payday 2 att se ut som ett mycket sämre spel än det egentligen är. Det är svårt att förstå varför de ens inkluderades i det tillstånd de är.

Har du tre vänner är detta dock ett av de roligaste spelen du kan spela just nu. Det är otroligt utmanande, men väldigt belönande oavsett vilken spelstil man väljer att tillämpa. Uppdragen är varierade, välgjorda och spännande. Overkill Software har också sagt att vi har mycket DLC att se fram emot i form av nya uppdrag och inkluderingen av kvinnliga bankrånare. Dock är spelets hållbarhet i slutändan beroende på om du har vänner att spela med eller inte.

• Väldigt bra ljud
  • Bra FPS och RPG element
  • Varierade uppdrag