Persona 5

Av i i Recensioner, 3 Mer

Persona 5

Could the Phantom Thieves truly exist?

Sedan spelet släpptes har jag spenderat i princip all min vakna tid på att spela Persona 5 och trots detta blir jag fortsatt imponerad över den nivå av engagemang och planering som krävs för att över flertalet genomspelningar kunna låsa upp allting spelet har att erbjuda. I den här recensionen erbjuder jag insikt i spelets olika aspekter samtidigt som ni får ta del utav tips och tricks som kan tänkas bidra till en ännu bättre spelupplevelse av detta fantastiska spel.

Persona 5 är ett välkommet tillskott till spelserien inom Shin Megami Tensei, utvecklat av Atlus & Arc System. Serien handlar huvudsakligen om högstadieelever som utöver att slåss i skuggvärlden som gruppen Phantom Theives samtidigt skapar starka band mellan varandra för att hålla sina hemligheter säkra. Kärnan i Persona-spelen är relationer och tidsplanering, vilket tas till en helt ny nivå i Persona 5. Att missbedöma tiden leder oftast till game over. Det här spelet kommer inte bara att testa hur väl du kan hantera flera upplevelser på en och samma gång, utan också hur väl du reagerar på spontana händelser.

I spelets början finner du dig själv inkastad mitt i händelserna som karaktären Joker och du får inte särskilt mycket tid att lära känna kontrollerna innan du är mitt uppe i din första strid, vilket innebär lite av en utmaning. Det här är ett perfekt sätt att börja spelet då du får en god uppfattning om basförmågorna som senare kommer att utvecklas utefter spelets gång. Efter att du klarat av spelets introduktion får du sedan återuppleva den förgångna handlingen som lett till nutidens händelser genom ett innovativt berättande kring de två huvudkaraktärerna. Hur du reagerar på de olika situationerna i spelet kan påverka både karaktärerna och upplevelsen som helhet. Det är en för mig mer än välkommen metod att hålla berättelsen fortsatt fängslande genom hela spelet.

Huvudfunktionen i alla Persona-spel är de sociala interaktionerna mellan de olika karaktärerna i spelen, såväl spelbara karaktärer som datorstyrda karaktärer i spelets värld Shibuya, som byggts upp med stor inspiration från verkligheten. Det är en god idé att vara uppmärksam på även de minsta detaljerna i det som karaktärerna avslöjar när de pratar med dig då du kan samla information som är värdefull senare i spelet. Under spelets gång kommer du att stöta på händelser där du behöver olika stats för att kunna göra framsteg såväl som för att öka den sociala rankingen. Det låser dels upp vidare förmågor hos karaktärerna och dessutom används det för att skapa föremål och senare i spelet även för att alternativa världar som palats och memento. Till en början kan detta kännas aningen skrämmande eller rent utav frustrerande att försöka planera den bästa vägen att gå för att skapa de bästa kopplingarna mellan karaktärerna. Ibland kan det istället vara en bättre idé att ta ett steg tillbaka och ta spelet som det kommer under flera genomspelningar, och som det står på laddningsskärmen; ta din tid.

Du kan öka karaktärernas stats genom ett flertal olika aktiviteter i spelet, såsom exempelvis titta på film, läsa böcker, träna på gymmet eller studera i biblioteket. Som om detta inte var verklighetstroget nog får du också uppleva det jobbiga i att vara en högstadieelev, som att till exempel svara på frågor inför hela klassen. Dessa frågor känns väl uttänkta med en bra variation i de olika svarsalternativen. Nackdelen är dock att vissa frågor där du inte har tidigare kunskap inom ämnet måste ha tur och gissa rätt om du inte vill söka fram svaret på internet för att slippa fuska. Som tur är genererar ett felaktigt svar inga negativa konsekvenser förutom lättare besvikelse. Däremot ger ett korrekt svar en liten ökning i din karaktärs utveckling. Att komma ihåg svaren är fördelaktigt då även dessa detaljer är återkommande i spelet, bland annat i form utav typiska högstadieprov.

Palatsen i spelet är som en manifestation av motståndarkaraktärens undermedvetna och skapar ett alternativt universum som bättre stämmer överens med hur de uppfattar världen, som exempelvis sin arbetsplats, sina meriter eller de övriga karaktärerna. Det är i det här universumet som spelets karaktärer utvecklas och spelets huvudsakliga handling tar plats. Varje palats styrs av en skuggversion av motståndaren i fråga och beroende på hur du interagerar med denne i den vanliga världen så kan den alternativa världen komma att påverkas, allt från att en dörr öppnas till att inaktivera säkerhetslarmen. Varje gång du infiltrerar ett palats kommer du mötas av nya och unika utmaningar baserat på motståndarens egenskaper, återigen kan detaljer från tidigare interaktioner i den vanliga världen ge ledtrådar till hur du bör gå tillväga inne i palatset.

Inne i palatsen möts du av diverse fiender som kräver en del taktiskt tänkande att försöka undvika. Varje palats börjar med en säkerhetsnivå på 0 %, men om du blir upptäckt ökar procenten snabbt. Med varje ökning i säkerhetsnivån blir striderna svårare och motståndarna starkare, men samtidigt blir även belöningarna högre. Genom att fortsätta undvika fiender kan du även sänka säkerhetsnivån igen, men om du når 100 % tvingas du avbryta uppdraget och kan på så vis inte göra några framsteg tills nästa gång du besöker palatset.

Så vad är då skillnaden på den vanliga världen jämfört med det alternativa universumet och hur fungerar Phantom Theives i de olika existentiella planen? Det förklaras tidigt i spelet med hjälp av en händig app i spelet, vilken du även kan använda för att byta mellan de olika världarna. Att besöka de alternativa världarna är en ansträngande uppgift vilket gör att du inte kan göra framsteg inom de andra aspekterna av spelet inom samma fiktiva dag, så det är en god idé att planera de olika uppdragen och utfärderna på ett sådant vis att du inte missar viktiga sociala interaktioner till exempel.

I memento är det till skillnad från palatsen allmänhetens uppfattning som styr, vilket resulterar i en spretig minivärld full av många olika nivåer som ändras vid varje nytt besök. Att besöka memento kan vara otroligt givande då det är fyllt med skatter och sällsynta föremål, men samtidigt måste man vara försiktig i labyrinten som är memento då du, om du tar för lång tid på dig, möts av en skräckinjagande föreställning av döden utrustad med dubbla skjutvapen som förintar ditt lag på ett ögonblick. I memento påverkas också, liksom i den vanliga världen, spelupplevelsen och svårighetsgraden beroende på väder och vind. Om du till exempel besöker memento under pollensäsongen försvagas fienderna och blir lättare att smyga sig på. Till skillnad från alla palats har memento ingen säkerhetsnivå, och du kommer inte tvingas lämna mitt under ett uppdrag. Memento baseras som bekant på verkligenheten och ju mer välkänd du och din tjuvliga blir desto mer av mementovärlden låses upp. Memento fungerar också som en zon där du kan utföra specifika uppdrag såsom ändra karaktärers uppfattning eller samla föremål.

I stridsdelen utav Persona 5 återfinns den sista och kanske mest väsentliga delen av spelet, nämligen persona, vilket medlemmarna i Phantom Thieves får upptäcka att de också har. En persona är en fysisk manifestation av karaktärens skugga, vilket gör det omöjligt att skapa ett eget palats då de redan har accepterat sig själva och världen för vad de är. Som Joker har du den unika förmågan att agera wildcard, att fånga, byta ut och använda flera olika persona för att förstärka dina färdigheter och förmågor samtidigt som de andra karaktärerna är begränsade till en persona var. Med anledning av detta så kan striderna antingen vara extremt svåra eller löjligt lätta beroende på hur du byggt upp karaktärernas persona. Som du säkert listat ut så är nyckeln till framgång i strider att bygga upp sina persona på rätt sätt och det är en bra idé att bygga upp en rad olika typer av persona att välja mellan beroende på situationen och vilka fiender du möter.

Du undrar säkert hur du kan samla flera persona, och med tanke på det oändliga antalet val du kan göra så kan det säkert kännas aningen överväldigande att samla allihop. Att samla personas hänger ihop med spelets strider och stridsstilen i spelet är gjord i en klassisk animeringsstil, med kameran lite över axeln på karaktären och varje karaktär är redo för strid med lite olika vapen att välja mellan och striderna är snabba där god kunskap kring vilken typ av fiende du slåss med belönas då attacker som fienden är svag mot slår hårt, vilket alltid är uppskattat ur en taktisk aspekt då det ger mer djup till spelet. Dessutom går fienden in i ett svagt tillstånd där du kan samla persona redan tidigt i spelet. Du får flera alternativ och kan bland annat attackera extra hårt, eller tvinga över fiendeskuggan till din sida. Väljer du det senare och lyckas så har du fått en ny persona som belöning. Senare i spelet kan du aktivt skada fienden till nästan noll liv kvar, vilket kan orsaka fienden att be för sitt liv, vilket också ger en chans att samla en ny persona. Däremot har du inte obegränsat med plats för personas så håll ett öga på hur mycket plats du har kvar, något jag personligen ser som en bra funktion då det annars skulle bli ett alldeles för enkelt spel.

Tidigt i spelet introduceras du till velvetrummet där du får tillgång till ytterligare krafter att anpassa och hantera de olika persona som du har samlat under spelets gång. Det här är ett återkommande element i alla Persona-spelen som erfarna spelare kommer att känna igen från de tidigare spelet, fast med ett något uppgraderat utseende. Här får du lära dig persona fusion med flertalet olika kombinationer och variationer tillgängliga. Allteftersom din sociala ranking stiger med de olika karaktärerna öppnas nya möjligheter med persona fusion, men innan du når max level med en specifik social ranking är fusionerna med högre level än Jokers level otillgängliga. Jag personligen uppskattar begränsningen då det gör att spelet känns utmanande och hålls intressant längre. Samtidigt uppskattar jag möjligheten att spara olika typer as personas i ett register där man lätt och smidigt kan hämta tillbaka sina favorittyper utan att behöva gå tillbaka till det palats eller memento där man först fann det, vilket sparar otroligt mycket tid i detta redan tidskrävande spel.

För att sammanfatta Persona 5 så tycker jag att det är ett verkligt fantastiskt spel som ger mycket spelglädje i sitt varierade innehåll; från intressanta sociala interaktioner och taktiska strider till komiska ögonblick som fick mig att skratta högt. Däremot kan spelets tidskrävande natur och komplexa krav att planera spelandet med hjälp av antingen guider eller flera genomspelningar skrämma bort nya spelare. Det här är inte heller något spel passande yngre spelare då det förekommer moget innehåll som kan väcka en del frågor. Bortsett från detta och förutsatt att du vill och kan investera en hel del tid i det här spelet, möjligtvis med hjälp av en guide eller två, så kommer du att belönas med en njutbar spelupplevelse som håller i sig längre än de allra flesta spel som finns på marknaden just nu.

Det Bra

  • Välutvecklade och intressanta karaktärer
  • Verkligt fantastiskt berättande
  • Valfriheten

Det Dåliga

  • Starkt innehåll som inte borde vara lägre än 18+
  • Det tar ett tag att få kontroll över handlingen
  • Extremt tidskrävande med flertalet genomspelningar
9

Skriven av: Steve Gilman