Pokémon Sun Och Pokémon Moon blir den sjunde generationen i spelserien. Efter så många spel kan man kanske fråga sig om det fortfarande är kul att fånga dessa små fickmonster?
Pokémon har många gånger betraktats som ett tillfälligt fenomen, en ”fluga”, bara något som kommer vara populärt under en kort period, dvs. tills dess att ”kidsen hittar nästa nya grej”. Denna stämpel skulle jag dock vilja påstå att Pokémon-serien sedan ett tag tillbaka växt ifrån, inte minst nu, när seriens senaste tillskott landat i butikerna. Pokémon Sun & Moon tar nämligen serien in i dess sjunde generation, och detta med bravur.
Pokémon Sun & Moon utspelar sig på en, för oss spelare, helt ny plats i Pokémons universum. Den nya platsen heter Alola regionen, vilken är baserad på Hawaii med dess ö-strukturer, och består av fyra öar, exkluderat en artificiell ö, där någon form av Pokémon-studier utförs. Den nya regionen erbjuder, likt tidigare regioner, alla möjliga sorters Pokémons och innehar förstås en och annan Pokémon mästare för befolkningen att se upp till. Men Alola regionen är inte helt lik de tidigare utforskade regionerna i Pokémon-universumet, då regionen bland annat saknar de traditionella Pokémon Gym-ledarna, som fans av serien numera är bekanta med.
I Pokémon Sun & Moon har istället varje ö en väktar-Pokémon som kallas för Tapu, samt en ledare som respektive ö’s väktare utser. Dessa ledare kallas för Kahuna’s och styr över varje enskild ö och ser dessutom till att nya Pokémon-tränare får den träning de behöver. Detta genom att hålla i de Alola-specifika ”island trials”, vilket sätter nya Pokémon-tränare på prov i allt från sökande efter specifika Pokémons till utmaningar baserade på att finna specifika föremål på den ö man befinner sig. Varje trial avslutas med en strid mot en så kallad Totem-Pokémon, vilket oftast generar någon form av belöning när seger uppnås. När alla trials är avklarade på en ö är det upp till ön’s Kahuna att visa vart skåpet skall stå, i en så kallad Grand Trial.
Island Trial-konceptet är ganska omväxlande och ger storyn i spelet ett annorlunda upplägg jämt emot tidigare spel i serien. Upplägget känns inte lika ristat i sten som det tidigare gym-upplägget, men erbjuder likväl en snarlik utmaning, som i sin tur tvingar spelaren att lära sig spelets många och roliga spelmekaniker. Vilka i min mening är helt intakta och i många fall förbättrade. Exempel på detta är de nya Z-moves:en, som under strid kan aktiveras med typ-specifika kristaller, och som ger varje Pokémon-typ en rad olika extra starka attacker att nyttja. Utöver detta finns så klart Mega Evolutions kvar sedan Pokémon X & Y, vilket tillsammans med Z-moves ger tränare utrymme för yttermera taktiskt tänk under striderna. För att inte tala om Pokémon Amie, som numera kallas för Pokémon Refresh, och som denna gång ger tränare möjlighet att ta hand om sina Pokémons efter strid för att motverka statuseffekter och liknande – istället för att bara fokusera på att klappa och mata sin Pokémon som tidigare.
För att spinna vidare på sådant som fungerar lite annorlunda i Alola-regionen, så kan det kanske vara värt att nämna hur äldre Pokémon-arter verkar ha muterats i den nya regionen. Vissa äldre Pokémon-arter, närmre bestämt de från generation 1, ser nämligen ganska annorlunda ut i Alola, både när det kommer till utseende och till stats. Ett exempel på detta är den traditionella Rattata:n som på Alola öarna har mörkbrun istället för lila päls och besitter vad som enbart går att beskriva som en mustasch. Rattata:n är i Alola inte heller av typen Normal, utan är en blandning av typen Dark och Normal, vilket såklart ger den lilla gnagaren en ny uppsättning förmågor. Skillnaderna de olika Pokémon-avarterna emellan är i det stora hela inte gigantiska, men ändå tillräckliga för att få gamla, och kanske uttjatade, Pokémons att se nya och intressanta ut. För att inte tala om att en del av alla Gen 1-monstren dessutom blivit trevligare att använda i strid.
Något annat som ter sig annorlunda i den nya regionen och som jag tror många Pokémon-tränare kommer finna till sitt belåtande är att HM’s på Alola inte är en grej. HM’s är nämligen helt avlägsnade i Pokémon Sun & Moon, och ersätts istället med ett mycket smidigare system, kallat Poké Ride. Poké Ride fungerar så att man som Pokémon-tränare, en bit in i kampanjen, lär sig kalla på en ”hjälpar-Pokémon” via en manick som kallas Ride Pager. Denna manick gör det möjligt att kalla på Pokémons med speciella förmågor närhelst man behagar. Detta utan att behöva ”smutsa ned” sina hårt tränade Pokémons med påtvingade – och i en del fall sämre – attacker. Något jag fann mig själv uppskatta oerhört mycket ju längre in i spelet jag kom.
Utöver allt det ovannämnda finns det en hel del nya monster att finna i Pokémon Sun & Moon, en del mer intressanta än andra förstås. De legendariska och sällsyntare arterna sticker dock ut mer än vanligt, vilket jag finner ytterst trevligt. Det finns dessutom tonvis med hemligheter att finna, en del mysterier att lösa, mängder med tränare att besegra och en hel uppsjö av mindre viktiga aktiviteter att spendera tid på, så som Pokémon fotografering, shopping, frisering etc. En del av dessa aktiviteter kan tyckas överflödiga, vilket de till stor del är, men då de inte påverkar det huvudsakliga formatet så får de anses som ren bonus för de som eventuellt är intresserade, även om jag själv inte kan räkna mig till den kategorin.
Frågar man mig hade jag gärna bytt ut några av dessa mindre viktiga aktiviteterna mot ett stöd för Poké Bank redan vid spelets release, vilket det tyvärr inte finns. Så för dom som hoppades på att kunna föra över sina gamla pärlor till Pokémon Sun & Moon via Poké Bank får tyvärr lugna sig lite. Denna funktionalitet blir tillgänglig vid en framtida uppdatering, någon gång i början på nästa år. Detta kan kanske tyckas vara ett mindre problem, då vanliga Pokémon-byten mellan två olika spel trots allt fungerar i Pokémon Sun & Moon precis som i alla tidigare spel, men detta enbart så länge bytet sker mellan två spel av generation 7 (Sun/Moon). Det går alltså inte att byta Pokémons från generation 6 (X/Y) och lägre med Sun & Moon, vilket gör hela Poké Bank-historian till något av en irritation. Detta ”kompabilitetsproblem” gäller även strider mellan de olika generationerna, Pokémon Sun & Moon är alltså inte alls kompatibla med äldre generationer i dagsläget. Dvs. inte förrän Poké Bank fått sin uppdatering i början av nästa år, och då är det alltså bara överföringar av Pokémons mellan generationerna som kommer att fungera.
Hur man än vänder och vrider på det hela är dock Pokémon Sun & Moon ett riktigt bra Pokémon spel. Mycket tackvare de något upphotade striderna, storyn och dess nya riktning, samt avskaffandet av HM’s. För att inte tala om Alola-regionen med dess annorlunda miljöer och många nya Pokémon-mutationer. Kort sagt är det bara det där nedrans kompabilitetsproblemet som håller detta spel från att nå fullpott.
Det Bra
- Pokémon Ride
- HM's är historia
- Många nya roliga monster
- Gen 1 Pokémons ger yttermera omväxling
- Mega Evolutions och Z-moves
- Miljöerna
- Omväxlande kampanj
- Pokémon Refresh
Det Dåliga
- Stödjer inte Pokémon Bank än
- Ej kompatibelt med äldre Pokémon generationer