Rebel Galaxy: Outlaw

Rebel Galaxy: Outlaw

Rymdutforskande, rymdpirater och bra musik. Rebel Galaxy: Outlaw skapar en nästintill perfekt rymd-western.

Rebel Galaxy: Outlaw är en uppföljare till Rebel Galaxy som släpptes 2015 som mottogs varmt av många inklusive mig själv som uppskattade mycket av speluppläggen. Spelet fungerade som en bra inkörsport för rymdspels-genren, med sitt enklare upplägg av hur farkosten styrs då det enda man behövde bry sig om var en 360 graders cirkulär vinkel runt om ditt skepp och du slapp oroa dig över det vertikala. Medan nu i uppföljaren så har utvecklarna gått mer på en traditionell styrning där du har full frihet att flyga runt och jaga dina fiender. Till en början var det otroligt ovant och en smula förvirrande på grund av sin UI. Den lämnar en del att önska när det kommer till att ha en bra översikt över sina fiender, då de lätt försvinner ur synfältet. Men det tog mig en liten stund innan jag upptäckte att man åtminstone kunde låsa fast sig vid en fiende åt gången. Vilket underlättade resterande tid med spelet, men det krävs av dig som spelare att ha ganska bra koll på flertal saker och det är lite här spelets största minus uppenbaras och det är just UI’n som även ändras helt och hållet baserat på vilket skepp du flyger.

Tyvärr så finns det lite problem inblandat med denna design då t.ex. om du väljer det största fraktskeppet, så är UI’n alldeles för plottrigt och tar över för mycket av skärmen för att jag ska tycka om det. Sen det största problemet med Rebel Galaxys UI är till största del att man inte riktigt får den informationen man vill ha eller behöver, som en ordentlig hälsomätare. Detta var även ett problem föregångaren hade och det är i princip identiskt med hur det fungerade där. Sedan det andra minuset som jag nämnde tidigare att man inte har full kontroll på vart ens fiender är under strid är då det snabbt kan bli kaotiskt. Visst är kartan till en vis hjälp men även den har sina problem då man inte alltid kan avgöra på vilken höjd fienderna är. Men detta är utan tvekan spelets största minus, trots detta så är det ändå något du kan snabbt anpassa dig vid eller vänja dig vid så länge du ger det lite tid.

Är du en av de som gillar utmaning då kan du med säkerhet hitta det här bland Rebel Galaxy: Outlaw olika val av svårighetsgrader som ändrar spelet mer än vad som brukar vara standarden (att fienderna tål mer). Här har du istället 4 svårighetsgrader: normal vilket innebär att du har bättre förutsättningar när du börjar, medan veteran gör att du börjar med sämre utrustning och mindre prylar. Sedan finns det även sim (simulation) och old-school vilket säger sig själv. Så om du vill ha utmaningen finns den utan tvekan, även om jag själv rekommenderar dig till att spela på normal första gången eftersom jag tyckte det var en större utmaning än det förra spelet.

Hur står sig resterande spel utöver mina problem med UI’n?

Du spelar som Juno den smått rebelliska piloten som har en förkärlek för stora summor pengar.

Precis som i föregångaren har du tillgång till en stor mängd rymdstationer man kan besöka, där erbjuds du bland annat: barer du kan få tips om lite nyheter eller bounties, spela lite biljard (som förövrigt är ett roligt tidsfördriv mellan uppdragen) eller bege dig till de olika affärerna som antingen säljer nya skepp eller delar till skeppen. Är inte det av intresse har man även valmöjligheten att bli en handlare själv genom att köpa varor billigt och åka till andra ställen och sälja dyrt. Jag måste även ta upp att spelet har alldeles för få antal skepp som man kan införskaffa sig, visst finns det dolda skepp, men även med de inkluderade så är det inte alls den mängden jag förväntade mig att få kunna glida runt i.

Uppdragdesignen är upplagd precis som i ettan där du får pengar och du får även plus och minus relationer hos de olika faktionerna runt om i galaxen. Vilket innebär att man kan snabbt göra sig ovän med en del faktioner ifall man väljer någons sida. Exempelvis så kan jag nämna ett scenario där jag tog ett uppdrag från ett av spelets missions boards, detta innebar att jag höjde min status hos ”commonwealth” och ”police” men minskade min status med ”red devil pirates”. Med andra ord se till att välja uppdrag som är på din nivå av vad du klarar av och välj med omsorg om pengarna det generar är värt bekymret för diverse reparationer och påfyllning av ammunition.

En ny rolig funktion är att på de olika stationerna kan man nu måla om sitt skepp med ett otroligt mångsidigt verktyg. Man bokstavligen ritar på skeppet i någon form av photoshop lightversion. Du har fri tillgång till att skapa lager och tillräckligt mycket verktyg för att kunna skapa något unikt så länge man har talang och kreativiteten. Även om det finns en del grafiska glitchar där så är det fortfarande ett trevligt tillägg, kan ju nämnas att jag har spenderat en hel del tid i detta.

En sak som står ut för mig är att Rebel Galaxy: Outlaw har ett nästintill perfekt soundtrack som man kan lyssna på via de olika radiokanalerna, där det även blandas in en massa reklam. Denna detalj för den här typen av spel gör att det skapar liv och bidrar med en mer levande värld. Vilket tyvärr många spel i denna genre saknar, oftast får man ett ganska statiskt rymdäventyr utan liv. Här har de fyllt igen de luckorna på bästa sätt via små detaljer som t.ex. när du smugglar olagliga material. Polisen som scannar ditt lastutrymme ifall du smugglar diverse olagliga material, moment som gör att man verkligen kan känna att rymden är befolkad och har lite liv i sig. Jag har alltid tyckt att majoriteten av många spel i denna genre kan kännas som en statisk kuliss medan Rebel Galaxy: Outlaw står ut från normen, då du har flertal lager av detaljer som gör att allt känns mer levande som just radiostationerna som sänder musik och reklam, barerna där du kan spela olika små spel som biljard och enarmad bandit. Hur du kan kontakta ett skepp som flyger förbi dig och kolla om allt är bra eller om de behöver hjälp med något. Alla dessa detaljer gör att jag blir mer investerad i Rebel Galaxys värld.

Kvar från föregångaren är även “buddy-systemet” som innebär att du har ett skepp med dig som hjälper dig I strider, det har dock fått sig ett par ändringar. Nu får du låsa upp diverse hjälpredor innan du har valmöjligheten att ringa upp dem att hjälpa dig och de är inte konstant med dig I strid, utan bara ett par minuter innan de drar vidare på egna äventyr. Så du kan inte gå till en bar längre och köpa deras tjänster så fort en av dina hjälpredor går och dör vilket utan tvekan skapar en större utmaning i många fall. Framförallt då du inte alltid kan ringa dem heller, baserad på vilket rymd-system du befinner dig i.

Självfallet finns det saker som irriterar mig som fortfarande finns kvar från ettan som när man dör och slängs ut till huvudmenyn, en liten detalj men det är något som alltid drog mig ur inlevelsen även i ettan. Samt UI’n som jag nämnde i början av min recension.

Men det Rebel Galaxy: Outlaw försöker och lyckas med är att fylla tomrummet av ett freelancer-liknande spel för mig, vilket jag saknat så otroligt mycket. Rebel Galaxy: Outlaw har det där lila extra som gör att jag fortfarande kommer tillbaka trots att jag dör om och om igen på de svårare partierna. Men jag kände aldrig att spelet var orättvis i tillfällena då jag dog, utan det var att jag försökte mig på uppdrag som var för svåra för den utrustningen jag hade för tillfället och det har jag bara mig själv att klandra. I och med att spelet även stöder moddar gör att jag även ser fram emot att se vad spelbasen har att bidra med till spelets framtid.

För att avrunda det hela så är Rebel Galaxy: Outlaw en riktigt bra tolkning av en rymd-western som erbjuder tillräckligt mycket nytt men har fortfarande kvar sina rötter som gör att även veteranerna känner sig hemma. Vem som helst kan hoppa in i det och njuta, skulle vilja säga att Rebel Galaxy-serien är den perfekta introduktionen till rymd-genren för den nyinvigda och kan varmt rekommendera detta till de som vill ha ett långvarigt spel.

• Musiken
  • Westernkänslan
  • Karismatiska karaktärer