Sing Party

Sing Party

Ett karaokespel kan lätta upp stämningen på vilket party som helst. Det är i alla fall Nintendos önskan med Sing Party till Wii U.

Sing Party var ett av releasespelen när Wii U släpptes i USA. I Sverige fick vi dock vänta mer än en månad efter släppet av konsolen innan vi fick chansen att stämma upp i skönsång. Sing Party är på vissa områden mycket likt de karaokespel som redan finns på marknaden till andra spelkonsoler. På andra områden så har dock Nintendo tänkt lite annorlunda. Bland annat gäller det att man utnyttjar pekskärmen på ett sätt som inte är möjligt på andra konsoler. Det gör att Sing Party åtminstone bitvis känns nytänkande. Det gäller speciellt spelläget Party medan Sing är mer konventionellt.

När det gäller Partyläget så tycks Nintendo vara mest stolta över att sångtexten inte syns på teven utan på spelplattans lilla skärm. Det gör att den som sjunger har mycket större frihet att röra sig och exempelvis ställa sig med ansiktet vänt mot sina partyvänner istället för att titta på teven. I Partyläget kan två personer sjunga i varsin mick medan de som inte sjunger kan medverka i låten på andra sätt, exempelvis genom att dansa och klappa. Rörelserna visas på skärmen. Genom att koppla in en eller flera vanliga Wii-kontroller kan man dessutom jamma lite då kontrollen förvandlas till olika instrument, bland annat tamburin och koskälla. Är du riktigt tävlingsinriktad så är emellertid Partyläget inget förstahandsval. Det är nämligen inget tävlingsläge och det saknar helt analys över hur duktig du är på att sjunga. Istället ligger tonvikten vid att ett partygäng ska ha kul ihop.

Om du vill tävla mot en kompis så ska du istället välja spelläget Sing. Det är mycket mer likt ett traditionellt karaokespel. Här ser du, och givetvis din kompis hela tiden, om du sjunger med rätt tonhöjd och du samlar poäng beroende på hur duktig du är. Efteråt betygssätts inte bara hur träffsäker du varit på att träffa rätt toner utan kraften i rösten samt stilen bedöms också.

Den mest markanta skillnaden mellan Singläget i Sing Party och andra karaokespel är hur gamepaden används. Med hjälp av den kan de som inte sjunger göra lite olika saker. De kan exempelvis jamma genom att peka på den tryckkänsliga skärmen. Man kan även göra en del inställningar, bland annat ändra olika volymer såsom att ändra ljudstyrkan på originalartisten. Man kan även lägga till eller ändra i låtlistan medan någon sjunger. Den största svagheten i Singläget är det som visas i bakgrunden. Här finns inga originalvideor utan bakgrundsfilmerna är riktigt tråkiga.

Förutom spellägena Sing och Party finns ett övningsläge (Practice) samt ett läge där man tävlar i lag kallat Team. Detta spelläge kändes lite förvirrande till en början då vi inte riktigt förstod vad vi skulle göra. Team består av några minispelsliknande tävlingsvarianter där man bland annat skickar micken mellan lagmedlemmarna. I ett annat minispel sjunger man däremot som en kör. Oavsett vilket minispel man spelar får man en kollektiv poäng. Dessutom finns möjligheten för de som inte vill vara med och sjunga att istället rösta på sitt favoritlag. Hur kul spelläget Team egentligen är vet jag inte eftersom vi aldrig var så många som spelade att det motiverade att dela upp oss i lag.

Det finns säkert lika många åsikter om spelets låtlista som det finns spelare. Det finns totalt 50 låtar och de är mycket utspridda såväl när det gäller ålder (från 60-talet till nu) som genre. Detta för att täcka in en så bred målgrupp som möjligt. Alla ska alltså kunna hitta en favoritlåt i listan och det tycker jag att Nintendo lyckats bra med. Samtidigt innebär det att många säkert kommer att tycka att antalet ”bra” låtar är för få då musiksmaken varierar kraftigt från person till person. Det ska gå att köpa nya låtar online men låtbutiken hade inte kommit igång när jag skrev denna recension så jag vet ingenting om hur utbudet och priserna kommer att se ut.

När du köper Sing Party får du med en USB-mick, men det går även att använda andra USB-mickar. Själv har jag använt en mick från Logitech och den fungerade alldeles utmärkt. Du kan dock inte köpa spelet utan mick i butik vilket jag tycker är synd då det säkert finns en hel del personer som redan har en eller ett par USB-mickar och därmed inte behöver köpa en till. Online kan du emellertid köpa enbart spelet via Nintendo Shop.

Nintendo har med Wii U lagt mycket fokus vid gemenskap. Med tanke på det är det konstigt att det inte finns något onlinespel inkluderat utan om du vill spela med en kompis så får du bjuda hem honom till dig.

Som helhet är Sing Party ett ganska bra karaokespel. Lite fler låtar står högt på önskelistan och jag hoppas verkligen att låturvalet i onlineshopen kommer att bli bra. Nintendo har lyckats utnyttja gamepaden på ett bra sätt och att exempelvis kunna jamma med gamepaden och extra kontroller är kul. Lite mer tävlingsinriktning på Partyläget hade dock varit kul.

Låtlista

Alanis Morissette – Ironic
B.o.B. – So Good