Spider-Man: Miles Morales

Spider-Man: Miles Morales

Den nya generationens konsoler är här. Vad passar då bättre än en ny generation Spider-Man?

Peter Parker är inte längre ensam om att vara Spider-Man. Han har fått sällskap av en annan yngling, Miles Morales. Han är än så länge lite färsk i kläderna men han lär fort. När Peter Parker åker på en kombinerad jobb- och semesterresa blir Miles Morales plötsligt den enda Spider-Man i New York. Tillsammans med dig axlar han dock rollen med den äran.

Jag svingar mig fram genom ett snyggt New York. Jag tar mig tiden att göra lite akrobatiska konster i luften och några parkourmoves i parken.

Aldrig tidigare har New York varit så detaljerat i ett konsolspel. Aldrig tidigare har ljuseffekterna varit så effektfulla. Omgivningarna speglas på ett läckert sätt i skyskraporna. Rörliga skuggor bildar effekter bland bilar och folk på gatorna. Bilar reflekteras i vattenpölar. Denna teknik kallas raytracing och ökar verkligen det visuella intrycket av spelet. Tyvärr måste man välja – raytracing eller hög uppdateringsfrekvens. Det går nämligen inte att få hög upplösning och raytracing med stadiga 60 bildrutor per sekund samtidigt. Här tvingas man alltså välja.

New York är stort och man känner igen sig även om vartenda hus givetvis inte är korrekt återgivet. Man är begränsad till Manhattan och det är inte dåligt det. Att svinga sig från ena änden till den andra är en upplevelse men om man istället vill ta tunnelbanan så går det på vissa ställen. Här visar sig en av den nya generationens styrkor – de korta laddningstiderna. När du valt vart du vill åka kommer du nämligen nästan omedelbart upp ur tunnelbanan igen. SSD-diskarna är verkligen snabba. De möjliggör även att spelet laddas på bara någon sekund och att det inte finns några laddningstider i spelet. Allt går sömlöst vilket är mycket skönt och bidrar till ett bättre helhetsintryck av spelet.

Det är inte ovanligt att utvecklarna nuförtiden skapar spel som ska passa alla allt ifrån de som är noviser och dör stup i kvarten till riktigt hårdkokta gamers. Spider-Man: Miles Morales är inget undantag. På det lättaste spelläget är det omöjligt att dö medan det krävs mycket av spelaren i det svåraste.

Spider-Man: Miles Morales är inget långt spel. Att spela igenom huvudstoryn ska ta runt tio timmar. Det tog längre tid för mig eftersom jag spelade igenom en del av sidouppdragen också. I dessa får man olika uppgifter som jag tycker är ganska lika varandra. Det är olika brott som ska lösas och folk som behöver hjälp med olika saker. Här finns bland annat biljakter och fighter med busar. Allt för nöjes skull och för att kunna uppgradera Spider-Man optimalt. Det finns även olika samlarföremål och uppgraderingsföremål utspridda runt Manhattan. När du spelat igenom huvuduppdraget kan du inte bara spela de uppdrag du inte spelat tidigare utan även spela igenom gamla eller helt nya uppdrag. Det ger ett värde efter det att huvuduppdraget slutförts.

Miles har en bred arsenal av attacker att tillgå under fighterna. Det finns ett antal standardslag och man kan använda sig av Spider-Mans spindelnät. Därtill kommer några giftattacker som måste laddas upp innan användning. Dessa är kraftfulla och biter bra på lite tuffare motstånd för motstånd får man i mängd. Tyvärr är det inte mycket till bosstrider. De lyser nästan helt med sin frånvaro. Här hade man verkligen kunnat briljera med tanke på Spider-Mans attackarsenal.

Spider-Man: Miles Morales är ett riktigt bra spel som saknar den ultimata spetsen då det är en nästan total avsaknad av bossar. Det är dock en fröjd att se alla läckra grafiska effekter. Striderna är massiva och storyn fängslar även om det känns som om det saknas något.

• Inga laddningstider
  • Ursnygg raytracing
  • Bra story