Tekken 6

Tekken 6

Kungen av järnnäven nummer sex är här och det är det bästa i serien hittills! Hela 40 karaktärer slåss om den ärofulla titeln King of the Iron Fist!

I år har fans av slagsmålsgenren haft mycket att vara glada över. Spel som Soul Calibur 4, Street Fighter 4 och Blazblue har släppts bara några månader mellan varandra. Alla de spelen har varit väldigt bra men för mig personligen har spelet jag gått och väntat på just kommit. Tekken har alltid varit min favorit och om inte de ovanstående var för dig kanske du hittar det du söker i Tekken 6. För de inbitna fansen kan jag redan nu tala om att Tekken 6 inte kommer göra någon besviken. Namco har försökt förbättra det koncept de utfört bra i tidigare spel men även lagt till några funktioner som förnyar spelstilen. Det skadar inte heller att Tekken 6 innehåller imponerande 40 slagkämpar att välja mellan och däribland är sex helt nya karaktärer.

I Tekken 6 har man försökt implementera ett nytt spelläge som heter Campaign Scenario. Här får man följa två av spelets nya karaktärer medan de försöker göra, ja, något? Storyn i spelläget är i princip omöjlig att följa medan man springer omkring på banor och slåss mot soldater. Då och då möter man någon av spelets riktiga slagkämpar och då blir det bossfight. Tyvärr fungerar det inte alls så bra som man hade velat att springa omkring på dessa banor. Kontrollen av din slagkämpe som normalt bara ska röra sig fram och tillbaka i vanliga matcher översätts inte alls bra i detta tredimensionella koncept. Sen känns det helt enkelt bara fel att kunna plocka upp skjutvapen och andra tillhyggen. Campaign Scenario kan verka vara spelets huvuddel men fungerar mest som en distraktion från vad Tekken 6 egentligen handlar om.

Tekken har alltid varit ett väldigt enkelt spel att komma in i för en nybörjare. Man har fortfarande bara fyra knappar som är bundna till slagkämparna höger och vänster ben respektive händer. Nybörjaren kan klara sig rätt långt och även få till rätt snygga tricks genom att bara peppra på de fyra knapparna. Det är däremot när man börjar lära sig spelet öppnar upp sig och en nybörjare har aldrig en chans mot en som vet vad den gör.

Skulle man vilja spela själv finns det lägen som Arkade, Time Trial, Survival, Practice och Ghost Battle. De flesta lägena är lätta att känna igen från tidigare och andra fightingspel förutom Ghost Battle. Detta är enligt mig det mest belönande spelläget där man hela tiden möter nya motståndare som har olika rank. Genom att slå dem förbättrar man sin egen rank och får pengar som senare kan användas för att förändra sin karaktär.

För det mesta man gör i Tekken 6 erhåller man pengar till att köpa kläder, saker och ändra utseendet på sin slagkämpe. Jag gillar att så stor vikt har lagts på detta när det triggar en att fortsätta spela. Det är dock synd att det är i just Campaign Scenario man kan tjäna ihop mest pengar.

Även om Tekken 6 känns väldigt bekant i händerna på en erfaren Tekken-spelare finns det några saker som är nya. En av nyheterna heter Rage som innebär att en spelare med väldigt lite hälsa får en boost i hur mycket skada han gör. Detta gör att man inte kan sänka garden bara för att man leder en match när ens motståndare kan vända den med ett hårt slag. De sex nya karaktärerna är ett välkommet tillskott i Tekken-familjen och med dem kommer även en hel drös nya attacker. Som tur är har de gamla karaktärerna också uppdaterats med några nya slag och sparkar.

Tekken 6 är dock inte gjort för att spelas mot datorn utan ska naturligtvis avnjutas antingen med någon annan offline eller i det nya fräscha online läget. Det är när man möter en mänsklig motståndare som spelets djup kommer till ytan. Här måste man försöka läsa varenda liten rörelse i sin motståndare, blocka rätt och hålla sig upprätt för när man väl ramlat skall man inte vara så säker på att man tar sig upp igen. Skulle man välja att spela online kan man ta sin snyggt utspökade karaktär och möta hela världen. Menyerna för onlineläget har fått sig ett rejält ansiktslyft från förra spelet och det är mycket mer lättnavigerat. Tyvärr hade jag problem med att hitta en match där det inte laggade för mycket. För den icke kräsne fightern är det kanske spelbart men är man seriös med sitt Tekken-spelande kommer man alltid föredra att spela offline mot någon bredvid i soffan.

Grafiken i Tekken 6 är mycket finare än förgångaren men det märks att spelet har funnits i japanska arkadhallar i över två år. Det är lite synd att det skulle ta sån lång tid för spelet att nå konsolerna för det gör spelet lite daterat före det släppts. Spelet är för den delen inte alls fult och det är det första i Tekken-serien som är gjort från botten-upp i HD.

Det finns inte mycket att klaga på i Tekken 6 men skulle det vara något jag verkligen stört mig på är det spelets enorma laddningstider. Detta är något som aldrig varit i ett problem i tidigare spel i serien men här är det väldigt påtagligt. Mellan matcherna får man vänta väldigt länge vilket tar mycket från upplevelsen av de annars hjärtbultande och adrenalinfyllda matcherna. Laddningstiderna blir en aning bättre efter man installerat spelet på hårddisken men de är fortfarande på tok för långa. Detta kommer dock inte få dig att sluta spela när matcherna i sig är helt underbara. Håll dig borta från det torra Campaign Scenario så finner du ett det bästa Tekken-spelet hittills!

• Lätt för nybörjaren
  • Utmanande för den erfarne
  • Många fighters