Rainbow Six till iPhone. Hur fungerar det? Liten skärm, inga styrspakar är två problem med iPhone, men enligt Ola fungerar spelet riktigt bra ändå.
Rainbow Six-serien är en riktig långkörare vid det här laget. Det har kommit ut en lång rad med spel som över lag fått bra kritik. Det första spelet var en pionjär när det gällde att leverera en ganska realistisk upplevelse där varje kula är dödlig. Spelserien har nu överförts till iPhone och ställs inför alla de problem och möjligheter som är förknippade med plattformen.
Det kanske största frågetecknet när det gäller ett sådant här spel är huruvida kontrollen fungerar eller ej. På en iPhone finns inga knappar eller spakar så allt måste skötas via touchscreen och gyro-kontroller. I Rainbow Six: Shadow Vanguard ser man sig omkring med gyro-kontroller och rör sig i rummet med hjälp av en simulerad spak på touchscreenen. Gyro-kontrollen fungerar väldigt dåligt och är mycket känslig. Det är oerhört att försöka träffa mål och hålla siktet still. Som tur är går de att stänga av och ersätta med ytterligare en simulerad spak. När man väl gjort denna justering fungerar kontrollerna förvånansvärt bra. Det är förstås svårt med precisionen på en så liten skärm och inget kan ersätta riktiga spakar och knappar. I början råkar jag ofta komma åt skjutknappen trots att jag bara ville smyga runt ett hörn till exempel men när jag vant mig rullade det på riktigt bra.
Något som är genomgående i Rainbow Six-spelen är att man har med sig en grupp med soldater som man kan ge kommandon. Så är även fallet i Shadow Vanguard där man har två lagkamrater till hjälp som man har viss kontroll över. Det är förstås ordentligt förenklat jämfört med hur det fungerar i dator- och konsolversionerna men man kan fortfarande ge kommandon om att de ska gömma sig bakom skydd, öppna dörrar och rensa rum.
Den artificiella intelligensen hos både ens stridspartners och fiender är nog den aspekt som spelet brister mest. Ibland kan man observera riktigt mystiska beteenden som för tankarna tillbaka till sent 90-tal. Det är dock lätt att förlåta eftersom kontrollen är så pass svår att man verkligen behöver ett handikapp.
Banorna följer ingen särskild story utan är löst sammankopplade, lite tråkigt kanske men inget man inte är van vid i den här typen av spel. Man får se en mängd olika platser såsom Kongos djungler, oljeplattformar och ambassader. Det finns ofta flera olika mål för uppdragen som varieras och förändras under uppdragens gång vilket ger variation och spänning.
Något som är rätt viktigt i iPhone-spel är att grafiken fungerar bra. Även om man inte kan ha samma förväntningar som på ett konsolspel så måste spelen ändå uppehålla en viss standard för att tillgodose dagens publik. Rainbow Six: Shadow Vanguard lyckas med det men med ganska små marginaler. Det är definitivt inget Infinity Blade men trots viss grynighet och enkla texturer så ser spelet ändå rätt bra ut.
Rainbow Six: Shadow Vanguard är ett riktigt bra spel för att vara på en iPhone. Har man en konsol nära till hands väljer man nog hellre att spela på den men för bussresan, släktmiddagen eller jobbrasten är det här spelet perfekt. Det är underhållande, varierande och snyggt men utan att tillföra något nytt till genren.
Det Bra
- Bra kontroll för formatet
- Varierande banor
Det Dåliga
- Klumpiga gyro-kontroller