UFC Undisputed 3

UFC Undisputed 3

Fighting entusiaster har fått vänta extra länge på nästa spel i Undisputed-serien. THQ och Yuke’s har dock tagit till vara på de två åren när deras nya spel är våldsammare, snyggare och mer realistiskt än någonsin.

Som gammal kampsportare är det svårt för mig att vara helt objektiv. Jag älskar fighting. Det spelar ingen roll om jag själv står på mattan eller om jag styr en karaktär i ett spel. Så länge spelet är välgjort njuter jag i det oändliga. UFC Undisputed 3 är just detta, ett välgjort spel. Spelet är baserat på den riktiga UFC ligan och över 150 fighter i sju viktklasser finns representerade. Inte nog med det är även flertalet domare, kommentatorer och till och med ringtjejerna närvarande. Spelet osar autencitet helt enkelt.

De två tidigare spelen i serien ledsnade jag väldigt fort på. Spelen var väldigt bra, hade fin grafik och var realistiska men de var helt enkelt för avancerade för sitt eget bästa. Detta medförde en enormt brant inlärningskurva som säkert fick fler än mig att ledsna. I Undisputed 3 har man gjort sitt bästa för att ”dumma” ner spelet för att locka in fler spelare. I de flesta fall brukar ett sådant drag göra de mer inbitna fansen irriterade. Glädjande nog är spelet precis lika avancerat som förr om man skalar bort all välbehövlig hjälp som finns för nybörjaren.

Det finns utförliga genomgångar där man nu kan lära sig alla tekniker och man får till och med tips under matcherna. Detta blir till slut något man måste stänga av när det förstör flytet i matchen men till en början är det ovärderligt.

UFC som sport är den mest avancerade fightingen som finns på planeten. Det kallas inte MMA eller Mixed Martial Arts för inte. För den olärde ser sporten väldigt våldsam ut vilken den naturligtvis är men den är också enormt teknisk. Den tekniska biten är väldigt uppenbar i spelet. Man kan precis som på riktigt slåss både stående och liggande. Däremellan finns det mängder av olika offensiva och defensiva ställningar. Den kanske bästa aspekten av detta är att man, såvida man är skicklig nog, kan avsluta matchen fort. Ett vältajmat slag kan resultera i en snabb knockout likväl som ett skickligt grepp runt om motståndarens ben, arm eller hals.

Det sista sättet att vinna på kallas submissions och dessa hanteras lite annorlunda i Undisputed 3 jämfört med tidigare spel i serien. När man tar ett submissiongrepp får man upp ett minispel i form av en åttahörnig bana på vilken man jagar sin motståndare. Lyckas man hänga med nog bra slutar matchen med att motståndaren ger upp. Det är väldigt svårt att få till en submission och tvinga motståndaren att ge upp men det är belönande när man väl klarar det. Det är inte heller helt riskfritt att försöka sig på såna grepp när ett misslyckande ofta resulterar i att man själv hamnar i ett underläge.

Karriärläget är det som Undisputed 3 gör allra bäst. Nu finns även möjligheten att slåss inte bara i UFC utan också i Pride. Man kan både skapa en egen fighter eller välja en redan existerande och sedan slåss från botten till stjärnstatus. Det märks att THQ har försökt skala ner karriärläget. Flera menyer och mängder av statistik har tagits bort för att man snabbare skall komma in i matcherna vilket medför att läget känns mer fokuserat och actionfyllt.

Under karriärläget får man hjälp av den officiella UFC-kommentatorn Mike Goldberg. Allt eftersom man blir bättre berättar han om vilka vägar man kan välja att gå och vad som är viktigt att tänka på. Bland det häftigaste i karriärläget är möjligheten att forma sin slagskämpe. Genom olika träningsövningar kan man uppgradera sin fighters kondition, styrka, smidighet och teknik. Vill man lära sig ytterligare tekniker kan man gå med i ett gym och få professionell hjälp. Ju mer tid man investerar i sin fighter desto mer värdefull känns matcherna man vinner.

Online är också en stor del av spelet och det flyter på fantastisk bra och innehåller många förbättringar. En nyhet är att man kan bilda klubb med andra vänner som spelar och tillsammans utmana andra klubbar med sin gemensamma ranking. Spelets Community har även växt till sig sedan sist. Man tillåts nu spela in, klippa ihop och dela med sig av sina bästa highlights. Spelar man träningsmatcher ser spelet till att matcha ihop dig med någon av ungefär samma skicklighet och i rankade matcher får man poäng som visar hur duktig man är jämfört med resten av världen.

UFC Undisputed 3 är en fröjd för ögat. Skulle man se en UFC-gala på TV och sedan sätta igång en match i spelet kan det vara svårt att skilja de två åt. Även små detaljer som blåmärken, sår och blod ser väldigt bra ut. Slagskämparna är realistiskt avbildade och rör sig otroligt bra i alla situationer. Det ser faktiskt så bra ut att man stundvis får dåligt samvete när man lyckats överbemanna motståndaren med slag. Även ljudet håller hög kvalité men kommentatorerna blir precis som i andra spel enformiga med tiden.

Det finns dock några saker som hindrar spelet från att få full pott. En av sakerna är att spelet laddar väldigt mycket. Före matcher, mellan ronder, efter matchen, när man växlar i menyer och så vidare. De till en början häftiga och verklighetstrogna presentationerna blir efter inte allt för lång tid tröttsamma. När man spelar offline går de att avaktivera men online är de alltid på. Jag hade gärna sett att spelet i alla fall gav mig valet att skippa alla krims-krams runt matcherna och bara kastat mig in i fighten. Repriser fungerar undermåligt när de bara visar de sista sekunderna innan en avslutat match. De flesta matcherna slutar ofta med att man får in ett riktigt kanonslag, motståndaren faller i mattan och man dyker efter för att överösa honom med slag. Att repriserna bara visar sista sekunderna av matchen resulterar i att man bara får se de sista slagen och missar kanonslaget som faktiskt tippade över matchen till vinst.

De negativa aspekterna i spelet är saker som jag inte tycker förstör spelet men de kan bidra till att man ledsnar. UFC Undisputed 3 är utan tvekan det bästa fightingspelet som innehåller MMA och för mig är det mest realistiska spelet som finns på marknaden. Har du inte ännu blivit biten av ”UFC-flugan” kan det här spelet vara precis vad du behöver. Inbitna fans kommer uppskatta spelet , trots att det gjorts enklare att förstå, fortfarande är avancerat i grunden.

• Snygg och realistisk grafik.
  • Känns autentiskt.
  • Givande karriärläge.