WRC 10

Av i i , 6 Mer

WRC 10

WRC fyller snart 50 år och det firas såklart med ett nytt spel i serien. I WRC 10 utlovas mer realism, fler rallyn och en resa genom rallyhistorien. Det blir en berg och dalbana i både förbättring och försämring enligt mig.

Det känns som att vi kan det här nu. Det är dock helt okej så länge produkten fortsätter att leverera. Jag är verkligen ingen spelutvecklare men jag kan tänka mig att det kan vara riktigt knepigt att jobba med etablerade, och framför allt, spel som baseras på sport. Det finns liksom inte så mycket utrymme att sväva i väg när man har realism att rätta sig efter. En bil måste bete sig på ett specifikt sätt, en sträcka har en början och ett slut och när det baseras på produkter som redan finns så förstår jag att man kan bli lite låst. Men, jag upprepar, har man en bra grund att stå på så kommer man väldigt långt.

När serien kom upp i sin sjunde upplaga så tyckte jag personligen att KT Racing hittade en perfekt balans mellan simulator och arkadracing. Det var precis det jag önskade mig då spel som Dirt Rally höll fanan högt när det gäller ultrasimulator. Det jag gillade med WRC 7, och även del 8 var att man kände sig som en fantastisk rallyförare som alltid körde på gränsen, även om man hade lite extra hjälpmedel på för att inte flyga ut i skogen i varenda kurva. De senaste spelen har också haft ett superbt karriärläge som jag tyckt väldigt mycket om. Allt detta finns också med i del 9 som släpptes förra året. Få förändringar har skett de senaste åren och jag ser faktiskt mindre och mindre anledning till att faktiskt köpa en ny del i serien varje år.

WRC 10 erbjuder dock ett nytt underhållande läge som innebär att man får köra klassiska rallyn från tävlingens början fram till idag. En fin hyllning till tävlingens långa historia. Man får möjlighet att köra bilar från de olika epokerna och det blir faktiskt en hel del variation i hur man måste hantera varje bil i de olika miljöerna. Läget kan beskrivas som ett slags time-trial där man måste slå den utsatta tiden för att få fortsätta till nästa. När det gäller rally så uppskattar jag dessa lägen eftersom man hela tiden kan förbättra sig och i realtid se vilka sträckor man behöver jobba lite extra på.

WRC har alltid haft massor med spellägen både för de som vill spela själva eller mot andra. Karriärläget känns i princip oförändrat från tidigare år vilket i sig inte är dåligt då det fortfarande är ett av de bästa karriärlägen jag någonsin har spelat. Man får en lagom dos av allt som spelar roll och det blir aldrig överdådigt. Spelet förklarar pedagogiskt när nya saker dyker upp och man kan själv välja hur djupt man vill gräva ner sig i det. Vill man bara köra rally så behöver man inte fundera alls över det runt omkring då det finns automatik för det mesta. Spelet erbjuder både onlinelopp och onlineliga men även spel på delad skärm hemma i soffan. Detta är alltid ett välkommet initiativ då det är färre och färre spel som erbjuder detta nuförtiden. När det gäller onlineligor så känns detta läge väldigt genomarbetat och innehåller det man förväntar sig.

Jag har alltid gillat seriens utseende. Grafiken har alltid varit tydlig, ren och vacker på sitt eget lilla rallysätt. Nu när jag spelar på Series X så kan jag äntligen också spela i 60 bilder per sekund vilket jag har väntat länge på. Man kan påstå att det räcker med 30 bilder per sekund men har man väl provat det dubbla så är det väldigt svårt att gå tillbaka. Visst finns det möjlighet att öka på detaljer i utbyte mot bildrutor men i mitt tycke känns det alldeles för hackigt i detta läge. Det blir inget flyt i körningen. Nu kan jag susa genom skogarna i jämnt flyt, genom de vackra miljöerna. Jag hade dock önskat att man inte placerat dödslängtande npc’er mitt ute på vägen under vissa sträckor. Det blir en sådan onödig irritation när man är på väg mot en väldigt bra tid och sedan råkar köra på någon som känns helt felplacerad. Och de där fem sekunderna jag förlorar kan betyda vinst eller förlust. Jag förstår ju grejen av att de ska vara där men personligen hade jag nog hellre avstått dem.

En sak som oroar mig är att det känns som att spelets gameplay mer och mer närmar sig simulator. I de äldre spelen var det första valet man fick göra om man ville köra för skojs skull eller mer realistiskt. Detta val finns inte längre men i spelets inställningar finns mängder med val för att skräddarsy sin upplevelse när det gäller hjälp med broms, styrning och svårighetsgrad. Jag upplever detta som en försämring. Visst, jag älskar all form av racingspel men jag är totalt oduglig på att meka med en bil. Därför var det skönt att slippa allt det där och bara välja ”köra på skoj”-läget” från början och slippa tänka på det mer. Efter lite pillande så har jag lyckats få någorlunda rätt på mina preferenser när det gäller bilkörning i spel. Men jag önskar att utvecklarna inte fortsätter att frångå det som jag gillar mest med dessa rallyspel.

WRC 10 innehåller allt man kan begära och vill ha av ett rallyspel. Det kryllar av spellägen, ser väldigt bra ut och med 60 bildrutor i sekunden så flyter det på som smör i en stekpanna. Att spela med handkontroll känns för det mesta väldigt bra även om jag saknar arkadkänslan mer här än i tidigare spel. Nya rallyn har lagts till och tillför variation i en redan gedigen samling. Dock har jag svårt att rekommendera detta till fullpris om man redan äger WRC 9, kanske till och med om man redan äger WRC 8. Det är små subtila förändringar som kanske tillför en del för vissa men för mig som bara vill njuta av att köra i full fart genom skog och mark så är det mycket pengar att lägga ut. Därför känner jag mig lite splittrad till mitt betyg. Sammanfattningsvis så tycker är det ett gediget rallyspel som få förmodligen blir besvikna över. Det är dock alldeles för få riktiga förbättringar och nyheter för att vara det tionde spelet i serien.

• Historia-läget
  • Vackra miljöer och bilar
  • Massor med spellägen