X-Men Origins: Wolverine

X-Men Origins: Wolverine

X-Men Origins: Wolverine är enligt utvecklarna själva ett av de få licensierade spel som inte suger. Stämmer detta?

X-Men Origins: Wolverine är ett spel baserat på en film som i sin tur är baserad på en serietidningsfigur med samma namn. Innan ni börjar rulla ögonen kan jag redan nu meddela att spelet inte är som andra licensierade skitspel som släpps i samband med premiären av en storfilm. Det som bidrar mest till detta är att det märks att spelets utvecklare, Raven Software, faktiskt bryr sig om sin hjälte och den historia han samlat på sig sedan 70-talet.

Spelet handlar om en mutant vid namn Logan och detta är berättelsen om hans liv före tiden i superhjältegruppen X-Men. Vi får följa hans tid i Weapon X-programmet och se hur han får sitt kodnamn Wolverine. Spelet följer samma story som filmen men man har valt att kasta om delar av den för att göra spelet mer intressant. Halva spelets story toppar till och med filmens men efter det blir den väldigt osammanhängande. Tack och lov är det storyn som kommer att få dig att spela klart det här spelet.

Problemet med karaktären Wolverine har i såväl tecknade serier, filmer som tidigare spel alltid varit att han inte är lika brutal som i serietidningarna. I serierna har han inga som helst problem med att använda sina klor i deras riktiga syfte, det vill säga att slita sönder saker. För de som tidigare varit rädda att det här spelet skall vara ännu en Wolverine med tandpetare i händerna kan jag tala om att så inte är fallet. Det är spelet är blodigt. Så blodigt att det till och med klår serierna.

Redan i spelets introfilm får man se varför spelet har 18 årsgräns. Man får se Wolverine hålla i en person ovanför sitt huvud medan han samtidigt styckar honom med sin fria arm. Efter det kastar han över personen på den andra armen för att stycka lite till. För att avsluta det hela väljer han att spetsa snubben på ett stålrör.

X-Men Origins: Wolverine är ett klassiskt hack ’n slash-spel. Det finns väldigt många saker som inte funkar i det här spelet. De flesta problemet i spelet bottnar i två ord: Enformighet och upprepning. När man startar ett nytt spel är svårighetsgraden normal vilken erbjuder näst intill ingen utmaning. Spelets bossar lämnar mycket att önska. I princip alla bossfighter använder man sig av samma attackmönster för att vinna. Akta sig för deras attack, hoppa upp på deras ryggar och hugg hugg hugg! Som detta inte vore illa nog tvingas man möta dessa bossar vid flertal tillfällen och de blir inte svårare under spelets gång trots att Wolverine blir starkare. Till slut känns de bara som ett medel för att dryga ut spelets längd.

Det lite underliga är att jag faktiskt, trots alla dess brister, hade riktigt roligt när jag spelade X-Men Origins: Wolverine. Raven Software har verkligen lyckats fånga känslan av att vara Wolverine. Allt från hans utseende, klor och brutala sätt känns perfekt. Att spelet är enkelt och att man känner sig oövervinnerlig känns naturligt. Inte en människa på jorden skulle kunna stå emot Wolverine och det känns verkligen så. Man är ett vapen med sylvassa klor och med hjälp av dem lemlästar man allt som står i sin väg. Man får till och med XP-poäng för varje person man klyver som man kan använda för att göra sin karaktär starkare.

En annan sak som brukar vara ett problem i spel som utspelar sig i tredje person är kameran. Här upplevde jag aldrig den som ett problem. Den är lätt att vrida till om den skulle hamna lite fel men för det mesta följer den med i all action.

Kontrollen över Wolverine är supertight. I början knappar man frenetiskt på två knappar men under spelets gång ges man tips på hur man bättre utnyttjar kontrollen och skillnaden märks. För ett otränat öga ser det fortfarande ut som om man frenetiskt pepprar på knappar men man känner att man har kontroll. Alla Wolverines attacker är snabba, djuriska och brutala och slutar oftast med att fienden har en eller två lemmar mindre när man är klar.

Grafiskt är spelet lite av en besvikelse men det är för den delen inte dåligt. Jag hade bara önskat mer. Det häftigaste grafiskt är att Wolverine själv kan bli rejält skadad och tappa stora delar från sin kropp. Stannar man upp och tittar på honom kan man se hur hans kropp sakta men säkert läker ihop framför ens ögon. Annars ser spelet rätt ordinärt ut. Hugh Jackman har lånat ut både röst och utseende till Wolverine. Detta ger en känslan av att man faktiskt får se filmen som den borde ha kunnat vara.

Det känns verkligen som om Raven Software försökt göra ett spel för fansen. Det finns mängder av referenser till serietidningarna runt om i spelet. Är man uppmärksam kan man även hitta små statyer gömda på banorna som låser upp nya kostymer för vår hjälte. Bland de kostymer man kan hitta finns bland annat den klassiska gula/blå spandexdressen som Wolverine brukade ha i serierna.

X-Men Origins: Wolverine är ett grymt svårt spel att betygsätta. Ett spel med så här många brister skall normalt ha ett sämre betyg men det faktum att spelet är riktigt kul kvarstår. Det är kul att se att någon äntligen vågat göra ett Wolverine-spel som faktiskt gör karaktären rättvisa, och mer därtill. Min största förhoppning är nu att de gör en uppföljare som inte är knuten till någon film. De har visat att de har god inblick i Marvels universum och att de själva är fans av Wolverine så det kan nog bara bli bättre!

• Gör Wolverine rättvisa.
  • Kul.
  • Brutalt häftiga attacker.