E-sport – hur det började

De senaste 20 åren har e-sporten verkligen tagit större plats i allmänhetens medvetande. Det är inte längre bara de mest intresserade och de som själva spelar som har koll på vad det handlar om. Det pratas e-sport i morgonsoffor på TV, det kommer reportage i sportsändningarna och proffsen som spelar tar plats bland andra kändisar och tjänar stora pengar. Det har inte alltid sett så ut, vägen hit har varit lång men ganska rak.

De senaste årens utveckling på spelmarknaden där spelen har nått en bredare publik och inte bara de allra mest intresserade har hjälpt e-sporten en hel del. Bredden på spel där allt fler intressen inkluderas är ett annat svar på frågan varför det har blivit så erkänt de senaste åren.

Numera går det också att betta på e-sport, något som bidrar till att öka intresset kring sporten. Precis som alla andra sporter går det betta på olika delar av spelet – inte bara vem som vinner. Vill du veta mer och hitta bra sajter som erbjuder betting på e-sport kan du jämföra olika casino utan licens. Här kan man också hitta slot-spel som är inspirerade av de klassiska spelen vi hittar inom e-sport. s

Arkadspel i arkadhallar är ursprunget

Starten för spelen är de otympliga arkadspelen som stod utställda i arkadhallar runt om hela världen. Till Sverige kom de tidigt 1972, bara ett år efter att de första spelen kom ut. Det var då spelet Pong, klassikern där en boll ska studsas mellan två stycken streck som är rörliga i sidled. Spelet blev en succé och snart började ungdomarna att tävla om att hamna på topplistorna. Det var något som speltillverkarna snabbt hakade på och spelen kom att utvecklas med just tävling och high-score i tankarna.

Första turneringen

Officiella tävlingar har funnits i snart 50 år, redan på 70-talet sponsrade musiktidningen The Rolling Stone en tävling i USA. Det var spelet Spacewar som går ut på att man är ett rymdskepp som färdas i en bana framåt och ska försöka skjuta ner så många fiender som man möter på vägen som möjligt utan att själv träffas. Stanford Universitetet stod värd för tävlingen och det var endast deras egna studenter som var inbjudna. Det har hänt mycket på tävlingsfronten sedan dess, både i deltagarantal och prispengar. Då var förstapriset en årsprenumeration av tidningen, nu drar turneringarna spelare från hela världen och prissummorna kan vara flera miljoner.

Första nationella turneringen i USA

Det tog åtta år efter att den första tävlingen gick av stapeln 1972 till den första riktiga nationella turneringen genomfördes. Varje delstat tog fram sina bästa spelare av Ataris Space Invaders, ett spel där ett gäng aliens sakta men säkert kryper närmare det rymdskepp som man har till sitt förfogande för att skjuta ner dom. De bästa möttes sedan i New York i Space Invaders Championship.

William Salvador Heinemann, som var den som vann hela turneringen kom ifrån en så fattig familj att dom inte hade råd att köpa spel utan han lärde sig att koda spelen själv. Hans kunskap om spelen uppfattades av en speltidning där han fick anställning efter vinsten. Den anställningen ledde till att han upptäcktes av spelföretaget Avalon Hill där han började jobba som programmerare. William bytte senare kön och heter nu mer Rebecca Ann Heinemann.

På 90-talet kommer LAN-turneringarna

På 90-talet hade tekniken kommit så långt att flera datorer kunde koppla upp sig mot varandra och att ”LANA” började etablera sig bland spelarna. Att ta med sig sin utrustning och träffas och spela tillsammans blev många ungdomars nya hobby och källa till socialt umgänge. De första spelen som blev populära via Local Area Network, LAN var Street Fighter II och DOOM. Dessa spel hänger med än idag på kult-nivå och har en aktiv fan-skara som fortfarande träffas och spelar.

E-sportstjärnornas första stjärna, Fatal1ty

De som blir riktigt bra på spelen och som lever på att tävla i E-sport idag tjänar stora pengar, både i prispengar men också på sin stjärnstatus. Inkomsterna kommer från reklam, YouTube-konton och annat PR-arbete.

Den första som gjorde sig känd som professionell spelare hette Jonathan Wendel och gick under spelnamnet, Fatal1ty. Han var en av de allra bästa på spelet Quake som kom ut på 90-talet. Han berättade då att han tränade runt åtta timmar per dag och spelade ihop 450 000 dollar under sin karriär.

2011 kom det riktiga genombrottet för e-sporten

Tack vare webbplattformen Twitch.tv där man kan dela med sig av direktsänd strömning av videospel och annat fick e-sporten ett rejält uppsving 2011. Genom kanalen kunde alla som var intresserade följa andra spelares framsteg i spelen och även följa turneringar från hela världen live.

Intresset ökade dramatiskt och allt fler fick upp ögonen för spänningen i den här formen av sport. När allmänheten får upp intresse och allt fler följer turneringarna dras också sponsorerna dit och kvalitén på sändningarna ökar. Dessutom har prispengarna ökat dramatiskt under de senaste åren och vinnarna i de största turneringarna kan ta hem flera miljoner på en vinst.

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi