Fantastiska onlinespel i Sverige idag

Sverige har redan från början varit en världsledande aktör inom videospelsbranschen. Namnen på flera svenskar som producerat några av de mest ikoniska videospelen är nu bekanta för spelare överallt. Sveriges tradition av teknisk innovation har överförts till den moderna eran av mobilspel. Men vilket mobilspel är den svenska allmänhetens favorit bland flera mobilspel?

Online kasinon i Sverige

Onlinespel är enormt populärt i Norden, inklusive Sverige. För svenskar är det ett populärt tidsfördriv att gå till nätcasinon som är högt rankade av Casino reviewers och att spela poker online, något som har funnits sedan början av 2000-talet. Eftersom de allra flesta nätcasinon och pokerrum numera tillhandahåller mobilappar eller på annat sätt är optimerade för användning med smartphones, är spel snabbt på väg att bli en av de mest spelade genrerna av mobilspel.

Med tanke på att flera stora igamingföretag, inklusive branschjätten NetEnt, har Sverige som hemvist är det inte förvånande att svenskarna är ivriga spelare.

Candy Crush

King, en svensk mobilspelsutvecklare, är en stor aktör inom den svenska spelindustrin. Bland svenska användare av Android- och iPhone-enheter är Kings globala gigant, Candy Crush Saga, numera det mest populära spelet. Ännu mer imponerande är att spelets uppföljare, Candy Crush Soda Saga, som också utvecklats av King, är bland de mest populära spelen på båda systemen.

Pokémon GO

Pokémon GO-frenesi som svepte över världen för några år sedan må vara på väg att avta, men det har inte hindrat svenskarna från att spela spelet. Det har inte skett någon nedgång i populariteten för Niantics augmented reality-spel i Sverige, där det konsekvent är en av de mest populära Android- och iOS-apparna.

Folk spelar fortfarande Pokémon GO, även om du inte tror att de gör det. Svenskarna kommer inte att ge upp förrän de har gripit varenda en.

Myntmästare

Moon Active’s Coin Master är för närvarande ganska populärt i Sverige som nedladdningsbart mobilspel. Det går att både skapa och attackera andra spelares byar samtidigt som de bygger sin egen i det här spelet.

Det är inte konstigt att Coin Master är en succé i Sverige eftersom det är ett av de mest spelade spelen på flera europeiska marknader. Vi har diskuterat svenskarnas förkärlek för online casinon och det visar sig att Coin Master använder sig av spelmekanik. Om du till exempel vill bygga en by måste du spela en spelautomat för att vinna mynt.

Roblox

Roblox, ett spel som beskriver sig självt som ”ett virtuellt universum”, har exploderat i popularitet bland ungdomar världen över, även i Sverige. Det är enkelt att spela förtillverkade spel eller skapa egna spel på Roblox, en spelplattform online. Det faktum att dess spelare kan använda Roblox som ett socialt nav har också bidragit till spelets popularitet.

Spel på mobila enheter har blivit allestädes närvarande

De som växte upp med Nokia-telefoner minns kanske till exempel hur roligt det var att spela ”Snake”. Mobilspel är inget nytt. Under de år som gått har mobilspelandet genomgått en stadig utveckling. Det finns ingen gräns för vad ett spel på en modern smartphone kan åstadkomma; ju mer engagerande, desto bättre.

Förvandlingen från underground till mainstream

Japan, USA och Storbritannien var de främsta källorna till tidiga globala framgångar för videospelsindustrin. I början av 1980-talet utvecklades en subkultur som är känd som demoscenen i Sverige och några andra länder. Många tidiga hemdatorentusiaster visade sina programmeringskunskaper genom att skapa ljud- och videoshower på maskiner som Commodore 64 och Amiga.

DICE (tidigare Digital Illusions) är ett sådant företag. Det började 1992 med att publicera kultklassikern Pinball Dreams och fortsatte sin framgång med Battlefield-serien, som båda skapades av fyra vänner från demoscenen.

Uppskattningsvis 1 miljard deltagare

Ungefär en fjärdedel av världens befolkning har provat ett spel som skapats i Sverige.

Sveriges videospelmarknad har expanderat kraftigt under det senaste decenniet. Enligt Swedish Game Developer Index tjänade svenska företag år 2021 mer än 5,8 miljarder euro i försäljning. Denna siffra var ”bara” 256 miljoner euro år 2011.

Dessutom finns det mer i spelindustrin än bara sådana som Mojang, King och DICE.

Minecraft-kraschen

Ungefär 130-140 miljoner människor ägnar sig åt Minecraft varje månad. I detta berömda sandlådespel från Mojang Studios skapar spelarna sina 3D-världar av olika block, som de sedan kan utforska och anpassa med sina unika verktyg och vapen.

Minecraft, som ursprungligen utformades som ett tidsfördriv av Markus ”Notch” Persson, har blivit ett populärt onlinespel. Det blev en omedelbar respons från spelarna när spelets betaversion släpptes 2009. Mojang grundades på grund av spelets meteoriska uppgång till berömmelse. Det massivt framgångsrika videospelsföretaget som grundades och leddes av Persson såldes 2014 till Microsoft för 2,5 miljarder dollar.

Videospelens popularitet som ett kulturellt fenomen

Per Strömbäck, talesman för Dataspelsbranschen, förklarar att Sveriges passion för spelkulturen är en stor anledning till att landet har tagit steget upp och blivit en viktig aktör.

Han förklarar att det är en samarbetsprocess att göra spel. Detta är en delmängd av en större kultur som omfattar gamers, esportsatleter, DreamHack-deltagare, festivalarrangörer, YouTubers osv. Dessutom rankas svenskar högt i alla dessa kategorier.

Mer än 100 miljoner människor har prenumererat på den svenska YouTubern PewDiePie. Trots att allt började som en liten satsning bland skolkamrater i Malung, en liten stad i Sverige, har DreamHack vuxit till att bli världens största arrangör av LAN-partyn. Även inom e-sport är Sverige hemvist för flera toppkonkurrenter.

Svenskarna är erfarna datoranvändare

Kompetens med datorer är också avgörande. När Commodores dök upp för första gången på 1980-talet var datoranvändning redan relativt vanligt.

År 1998 gav en satsning från regeringen och fackföreningarna ekonomiskt stöd i form av subventioner och skattelättnader till arbetstagare som hyrde persondatorer med möjlighet att köpa dem senare. Allmänhetens kunskaper om datorer gynnades av detta. Människors intresse för videospel väcktes till följd av detta.

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...