Framtiden för spelbranschen

Alltsedan de första dataspelen introducerades på marknaden under 70-talet har tillväxten inom branschen varit fantastisk. De första spelen som kom under 70-talet var tämligen klumpiga boxar som var placerade i speciella spelhallar. Dessa dataspel kunde man använda genom att stoppa i mynt i ett fack, vilket gav ett visst antal spel innan det var dags att betala igen.

Under 80-talet ändrades situationen dramatiskt med introduktionen av hemdatorer. De stora märkena var Commodore och Atari. Dessa fanns snart i vart och vartannat hem. Man spelade då spel som fanns på kassetter och senare på mycket enkla diskar.

Med Internets intåg på 90-talet började en del av spelen flytta online.

Strax efter millennieskiftet var tiden inne för att spela dataspel på internet och med det kom också möjligheten att spela på casino utan svensk licens. Det som har varit förvånande under tiden efter millennieskiftet var dock att trots att många av dataspelen nu var kopplade till internet så var grunden fortfarande att man installerade spelen på en dator först och främst. Det fanns dock ett extremt utbud av enklare spel som man kunde spela helt och hållet på internet, men de mest avancerade spelen var som sagt de som installerades direkt på datorn.

Efterfrågan eller utbud – Vad driver spelbranschen?

Vad är det då som drivit denna fantastiska utveckling inom spelbranschen? Först och främst ska vi konstatera att spel har funnits så länge det funnits människor. Människan har alltid haft ett stort intresse för olika lekar och spel eftersom de erbjudit en så bra möjlighet att koppla av från vardagens bekymmer. De olika spelen har växlat under årtusendena men de har alltid funnits lek och spel. Spelen har kunnat utföras i grupp, i par eller till och med ensam.

Det som var det revolutionerande med dataspelen var att de kunde spelas på olika nivåer mot en dator som bestraffade eller belönade spelaren med total omedelbarhet. Denna möjlighet att spela på olika nivåer mot en motståndare som aldrig tröttnade och som alltid direkt belönade eller bestraffade spelaren var något helt nytt. Det som är centralt i allt spel är just den omedelbara bestraffningen eller belöningen. Denna känsla kan vara väldigt absorberande för spelaren.

Vidare blev det med förbättrad teknik möjligt att producera alltmer raffinerade spel. Det var inte bara utvecklingen av själva spelen som drev utvecklingen och intresset framåt utan även fantastiska landvinningar när det gällde grafisk utveckling, snabbhet i spelen och mycket annat. Denna fenomenala utveckling fick som följd att spelare nu kunde spela under väldigt långa perioder utan att ens överväga en paus.

Hur kommer spelbranschen växa det kommande decenniet?

Kommer då denna fantastiska utveckling inom spelbranschen att fortsätta? Vi har all anledning till att tro att den kommer att fortsätta. Ser vi tillbaka på de senaste årtiondena så har utvecklingen varit mycket snabb och vad som är en mer centralt är att det vid upprepade tillfällen kommit ny teknik och nya idéer som revolutionerat branschen.

Detta gör att trots att vi inte ser det idag så kan vi vara väldigt säkra på att det kommer att komma ny teknik och nya idéer som kommer att revolutionera branschen igen framöver.

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi