Hur tjänar Fortnite pengar? Fem fakta

När man är trött på casino nätet då finns det helt andra saker att göra. Om man inte har bott under en sten den senaste tiden så har man onekligen på ett eller annat sätt hört talats om spelet Fortnite.

Fortnite för den som mot förmodan inte har hört talas om det är ett ”free-to-play” dataspel som mer eller mindre utspelar sig i postapokalpytiskvärld som har blivit zombie-angripen. Spelet lanserades av Epic Games Inc. i July 2017 och sköljde över världen som en flodvåg. När man spelar så finns det definitivt en igenkänningsfaktor med andra spel i samma industri, det är ett skjutspel men det har en del variationer som gör spelet unikt gentemot sina konkurrenter inom ”skjutindustrin”.

Modellen

Någonting som har gjort att Fortnite verkligen sticker ut på marknaden är deras företagsmodell, spelet är nämligen helt gratis. Då blir man ju misstänksam, gratis, är någonting verkligen gratis?

Men Fortnite är verkligen gratis och deras ”free-to-play” företagsmodell är en av de faktorer som lagt grunden för dess framgång. På bara 10 knappa månader så rapporterar cnbc att spelet hade hela 125 miljoner användare och uppnådde en omsättning på 1.2 miljarder amerikanska dollar.

Det är enkelt att klia sig i huvudet och undra hur i hela världen ett gratisspel kan uppnå en omsättning på över en miljard dollar under deras första verksamhetsår. Nyckeln till Fornites svindlande resultat har inte varit att sälja fysiska kopior eller digitala versioner av sitt spel. Istället så har Fortnites fokus legat på mikrotransaktioner. Fortnites omsättning kommer i sin helhet från mikrotransaktioner.

På alla plattformar

Fornite ingick i ett samarbete med Apple och lanserade sitt spel på Appstore för alla iOS enheter (dvs Iphone, Ipad, Mac etc). Detta visade sig bli ett stort genombrott då företaget rapporterade intäkter som steg upp till 2 miljoner dollar om dagen.

För att få maximal räckvidd och kunna nå så många användare som möjligt så har Fortnite varit strategisk och gjort det till ett mål att spelet verkligen ska kunna spelas av alla. För att uppnå detta måste man lansera på alla spelkonsoler, så Fortnite finns tillgängligt på Xbox One, Playstation 4, Nintendo Switch, Android playmarket och som tidigare nämnt Apples iOS.

På bara två år så rapporterade företagets VD att man hade upp till 250 miljoner användare som aktivt spelade. Deras företagsmodell bygger inte på att få spelar står för majoriteten av transaktioner som görs, utan snarare frekventare mikrobetalningar från många spelare.

Hur genereras intäkter?

Men mer konkret hur fungerar intäktsgenereringen och vad kan man tänkas behöva köpa när spelet redan är gratis?

Dominic Andreasson är lite av en Fortnite-expert och han förklarar precis hur det går till och varför. Han berättar hur spelet har skapat sitt eget monetära system med en egen valuta som heter ”V-Bucks”. Användare göra insättningar med riktiga pengar och konvertera dem till V-bucks.

Wccftech rapporterar att det är med V-bucks alla mikrotransaktioner inne i Fortnite görs. Växlingskursen mellan V-bucks och dollar ligger runt 100 V-bucks för en amerikansk dollar, men kan stimuleras av erbjudanden där man får billigare V-bucks vid större transaktioner.

Andreasson förklarar djupare att en del av intäktsgenereringen sker när användare väljare att göra köp av så kallade ”kostymer” och ”skins” som kostar riktiga pengar.

”Skins” och ”kostymer” ändrar egentligen bara utseendet på den karaktär som användaren spelar med och även utseendet på de vapen som användaren har köpt skins till. Inga av dessa köp har någon inverkan på hur användarens karaktärer presterar i spelet, det är endast estetiskt.

Andreasson fortsätter att förklara att ”dance moves” också är en stor intäktsgenerarare. Varje karaktär blir utrustad med ett paket av standard-danser som man kan välja och vraka mellan. Dessa danser kan spelaren utföra i spelet så karaktären gör en dans.

Det finns en uppsjö av danser som inte ingår i standard-gratispaketet och dessa kostar såklart pengar. Dessa danser har blivit lite av en viral succé både i och utanför spelet då hundratusentals användare filmar sina egna danser och lägger upp på sociala medier.

Många danser har också blivit inspirerade från sociala medier och sedan lagts till som en del av danserna som finns tillgängliga i spelet. Den virala succén och uppmärksamheten dansern fått på sociala medier har såklart bidragit till hur mycket pengar de generar.

Som om inte detta vore nog så har Fornite också ett unikt koncept som dem kallar för Battle Pass. Kostnaden för ett battle pass är 9.5 dollar för en prenumeration som betalas varje kvartal.

Detta är Fortnites gyllene ägg i sett till dess intäktsgenerering. Battle Pass står för majoriteten av Fornites omsättningen och det blir populärare varje månad.

Det man får när man betalar kvartalsprenumerationen är att det ger användaren en exklusiv tillgång till nya speluppdateringar och olika kartor i spelet som vanliga gratis användare inte har tillgång till.

Slutord

Sammantaget så kan man konstatera att skaparna av succéspelet Fortnite har gjort många rätt. Det har på ett effektivt sätt utnyttjat konceptet av exklusivitet och lyckats sammanfoga detta med en uppskattad upplevelse som även har en del inslag från vårt sociala liv.

Detta har onekligen varit ett vinnande koncept som Fornite fortsatt köra på och det visar sig fortfarande vara effektivt.

Slutsats

Så med detta sagt, varför inte prova Fornite idag? Det är ju trotsallt gratis!

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi