Marknadsföring och online gaming

I vår digitala tidsålder finns det en hel uppsjö av spel och underhållning att välja på online, och i takt med att utbudet ökar blir det även alltmer komplex för marknadsföringsaktörerna att nå fram med sitt budskap och fånga vår uppmärksamhet. Det finns många exempel på kreativa och spännande lösningar, och ett av dessa är att bjuda in konsumenter till att prova på olika funktioner – exempelvis listar svenskacasino.se en rad olika underhållningsföretag som erbjuder gratis spel och provspel, medan andra tar ett lite mer traditionellt grepp med klassiska kampanjer. Det finns även gott om stora varumärken som är villiga att investera i spelbranschen för att synas med sin logo i olika kanaler. Här nedan tar vi en titt på olika exempel på hur marknadsföring kan synas i samband med gaming.

Aktuell marknadsföring

Antalet onlinespelare växer dag för tag, och i takt med att både VR och AR får fäste kommer intresset för underhållning online antagligen att bli alltmer populärt. Även om denna sektor är relativt ny, är det många marknadsföringstekniker som återanvänds fast på nya, kreativa sätt. Den största målgruppen är nu millenials där många nuförtiden har stor köpkraft. Ett naturligt steg blir därför att som marknadsförare för online underhållning agera på samma marknad som dessa. En taktik som många använder sig av är förmågan att få någon att känna igen sig i ett koncept med hjälp av nostalgi. Ett bra exempel på detta är Nintendo Switch, ett spelsystem modifierat efter 80-talets Nintendo som endast några månader efter sin lansering uppnått statusen som tidernas snabbast säljande spelkonsol.

Det gick dock att se ett skifte i marknadsföringstekniker under 90- och 00-talet då många stora företag och varumärken skapade så kallade ”branded videogames”. Ett exempel på detta är Burger King som år 2006 i USA inkluderade tre Xbox-spel i vissa extramenyer som konsumenterna även själva kunde köpa separat om de så ville. Dessa spel – PocketBike Racer, Sneak King och Big Bumpin – bjöd på en Burger King-maskot och spel med hamburgertema.

Tre användbara marknadsföringsstrategier inom gamingbranschen

Sedan dess har mycket hänt och idag finns det inga krav på att skapa hela, branded videogames för att höras och synas som företag. Dagens videospelsmarknadsförare använder sig visserligen av beprövade strategier, men i ett helt nytt format. Här nedan tar vi en titt på fyra viktiga strategier för företag att nå ut till spelare:

1. Twitch

Streamingplattformen Twitch är ett självklart alternativ för modern marknadsföring. I nuläget har plattformen över 15 miljoner aktiva användare, varje dag! Om en viss profil får tillräckligt många följare blir denna så kallat ”verifierad” vilket gör att Twitch ger dem en liten bit av kakan baserat på annonsintäkter och månatliga streams. Twitch har utvecklats till en naturlig mötespunkt online för gamers och ett naturligt sätt för marknadsförare att nå ut på. Twitch erbjuder i princip två vägar för marknadsföring. Den ena är att annonsera på själva plattformen, och den andra att sponsra en stream.  Det bör även tilläggas att eftersom det är kostsamt att annonsera på sajten så har varumärken även startat sina egna streams i allt högre utsträckning.

2. Produktplacering

Produktplacering kan nästan kallas för en slags osynlig reklam. Att se en produkt skymta förbi i storfilmer på vita duken är verkligen inget nytt men nu har fenomenet även hittat in i gamingvärlden. Ett av de första, och mest uppenbara fallen av detta stod Nintendo Switch för med spelet Splatoon 2: Splashfest där Mc Donalds hade smugit in sina produkter. Exempelvis fick man som gamer starta spelet genom att välja mellan Chicken McNuggets och pommes. Då spelet sålt över 2 miljoner står det klart att hamburgerkedjan på detta sätt lyckats nå ut till en väldigt stor publik.

3. Gamer-sponsorship

Att ge sig in i sponsorvärlden är inget nytt då vi under decennier har vi kunnat se kändisars ansikten på olika annonspelare. Idag tar sig detta fenomen alltmer uttryck i form av samarbeten med influenser, och inom gamingvärlden finns det många exempel på detta. Exempelvis var Xfinity Comcast några av de första att sponsra E-sportligan Evil Geniuses nå ut till en bredare publik. Ligan, som numera är ett registrerat företag, består av toppspelare inom bland annat Halo, Starcraft, Call of Duty och Rocket League.  Sponsorskapet tar sig uttryck bland annat i placering av Xfinitys logo på hemsidor och uniformer samt Twitch streams.

Sammanfattningsvis finns det minst lika många utmaningar som möjligheter i dagens marknadsföringslandskap. Företag som vill synas och höras på videospelsarenan behöver inte bara ha finansiella medel, utan även konstant hålla sig a jour med trender och den senaste tekniken.

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi