Rätt kontroll till rätt spel

Att gamers kan få en fördel mot sina motståndare med hjälp av en bättre kontroll har varit känt ända sedan 8-bitars-eran. Den arkadliknade kontrollen NES Advantage räddade många ömma tummar med sin autofire-funktion, och styrspaken var vida överlägsen konkurrenterna när det gällde precis kontroll i plattformsspel.

Decennier senare gäller detta fortfarande men mängden olika typer av spel, och sätt att kontrollera dem, har ökat exponentiellt.

Tangentbordet och musen

Att spela med tangentbord och mus var från början en kompromiss för PC-gamers som inte hade möjlighet att använda en handkontroll som konsolspelare redan vant sig vid. Men i och med att first person shooters (FPS) kom att bli så förknippade med PC-gaming i och med spel som Doom, Wolfenstein och Half Life, skedde en veritabel revolution här. Kombinationen ”WASD” kom att bli fyra tangenter intimt förknippade med gaming, och numera är utbudet av keyboards och möss framtagna speciellt för gamers enormt.  Man behöver bara ta en titt på några av de monstruösa keyboarden med programmerbara funktioner och futuristisk belysning för att förstå att dessa inte är skapade för kontorsarbete i Excel och Word.  Är man en seriös FPS-spelare kan specialdesignat tangentbord och mus ge en stor fördel jämfört med standardkontroller. Spelar du hellre strategispel är det kanske mindre viktigt.

Pekskärmen

Mobilgaming har så sakta börjat bli en mognare spelform som inte bara domineras av gulliga pusselspel. Det gör att spel som kontrolleras helt på en pekskärm har blivit vanligare. Det är en stor utmaning då detta inte är en kontrollform som erbjuder den precision man vill ha i action- eller sportspel. Det är just därför pusselspel, RPG och andra liknande genrer haft störst framgång bland mobilspel. En annan genre som lämpar sig utmärkt för mobilen är casinospel som blackjack eller poker. Det krävs dock även där hygglig precision, eftersom ett felklick kan vara förödande.

Handkontrollernas magiska värld

Men om det är något som är förknippat med seriös gaming så är det handkontroller. Dessa tillbehör är nämligen, till skillnad från tangentbord och pekskärmar, speciellt framtagna endast för att kontrollera spel. Handkontrollerna har varit med oss sedan de första spelkonsolerna såg dagens ljus, med Ataris klumpiga joysticks kära i åminnelse. Man kan dock säga att Nintendos kontroll kom att bli grunddesignen som de flesta framtida konsoler har baserat sin design på. Konsoler med riktigt dåliga kontroller, såsom Nintendo 64 och original X-box, kom att bli kraftigt handikappade av sina undermåliga kontroller. En stor förbättring som har varit mycket vanlig är analoga tumkontroller, vilka först blev populära i och med Playstations inträde på scenen. Dessa kontroller gjorde det möjligt att få ökad precision genom att kunna reglera sin karaktärs hastighet och gav många spel ökad dynamik.

Det finns numera en enorm marknad för kontroller framtagna av tredjeparts-företag både till konsoler och PC-gamers. Somliga av dessa är framtagna speciellt för en viss typ av spel medan andra är mer allround. Kategorier av spel där rätt kontroll är fullständigt kritisk är till exempel fighting- och sportspel, där timing in på millisekunden ofta avgör matcherna mellan skickliga spelare. På Gameelite recenserar vi ofta nya handkontroller allt eftersom de släpps, och vi testar dom alltid med flera olika sorters spel för att se om de håller måttet.

Till sist är spelhistorien också kantad av olika mer eller mindre experimentella kontroller. Ljuspistoler, mattor och handskar har alla använts för att kontrollera spel med större eller mindre framgång. Ett område där vi förväntar oss att mycket innovation inom spelkontroller kommer ske i framtiden är VR. VR-systemen har numera blivit så bra att de kan erbjuda riktigt häftiga spelupplevelser, men det som saknas för många mer actionbetonade spel är kontroller som låter spelare styra spelet med tillräckligt stor precision samtidigt som inlevelsen och verklighetskänslan behålls. Vi kommer garanterat att följa den här utvecklingen med stort intresse.

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi