Så kommer VR att förändra spelindustrin

VR, eller ”virtual reality” som är den korrekta benämningen, är på väg att förändra spelindustrin i grunden då möjligheterna med VR-tekniken i princip är obegränsade. Med hjälp av VR är det möjligt at ”kliva in” i ett spel och själv gå runt och agera inne i spelet.

Redan idag finns det många spel som använder sig av VR-teknik. Samtidigt sjunker priset på VR-utrustning stadigt, vilket gör att tekniken sakta men säkert blir tillgänglig för allt fler.

Träna fotboll eller kör F1

De senaste åren har det kommit allt fler spel där VR har en central roll. Något som ändrat inte bara industrin utan även hur vi spelare interagerar med spelet. Istället för att bara sitta och trycka på en handkontroll eller ett tangentbord är man som spelare fysiskt aktiv och styr sitt agerande med hjälp av till exempel hand- och huvudrörelser.

Ett av de bästa exemplen på hur man som spelare blir fysiskt delaktig på ett helt annat sätt är Rezzil Player. Med hjälp av olika simulatorer ges möjlighet att träna fotboll på samma sätt som proffsen gör. Spelet har tagits fram i samarbete med toppcoacher och fysiologer. I en expansion det senaste spelet i serien, Rezzil Player 22, kan du träna som proffsen i den amerikanska fotbollsligan NFL.

Bilspel och liknande är en annan typ av spel där VR i framtiden kommer att vara en naturlig del. Sätt på dig dina VR-glasögon och slå dig ner i racerstol med ratt och pedaler och det kommer att kännas som att du sitter på en riktig Formel 1-bana.

Source: Pixabay

Kliv in på ett casino var som helst i världen

En annan del av spelindustrin där potentialen för VR är stor är inom iGaming-sektorn. Med hjälp av ett par VR-glasögon kommer det att bli möjligt att få en helt annan upplevelse när man spelar på ett onlinecasino. Istället för att klicka dig fram mellan blackjack- och rouletteborden kommer du istället kunna gå runt i ett ”riktigt” casino och spela och kanske även interagera med andra gäster. Möjligheterna är näst intill obegränsade.

Med hjälp av VR kommer det kanske även vara möjligt att ”besöka” verkliga fysiska casinon i till exempel Las Vegas eller Monaco. Tänk dig att spatsera runt på Caesars Palace, Bellagio eller Casino de Monte-Carlo och spela blackjack, roulette eller slots utan att behöva lämna vardagsrummet. Inom några år kan detta vara verklighet.

Source: Pixabay

Stark tillväxt

De kommande åren förväntas marknaden för VR växa mer eller mindre explosionsartat. I en rapport från 2018 beräknades den globala VR-marknaden vara värd närmare 1 400 miljarder kronor år 2020 och växa till närmare 6 000 miljarder kronor år 2025. Här räknas dock även andra användningsområden in utöver spel, som till exempel hälsovård och andra delar av upplevelseindustrin.

Räkna med att VR kommer att bli en allt mer naturlig del av TV- och datorspel de kommande åren. Något som även kommer att göra oss som spelare mer fysiskt aktiva när vi spelar. Att sitta ner i soffan och spela kommer kanske i framtiden vara något som tillhör det förgångna.

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...