Spelgrafikens utveckling genom tiderna

Från Pong till de senaste spelen som Tomb Raider och Red Dead Redemption, utvecklingen har gått i ett rasande tempo när det kommer till grafiken. Inte minst i takt med att ny teknik som VR-glasögon och extremt högupplösta bildskärmar och TV-apparater gör entré i var spelares hem. Här tar vi en nostalgisk och spännande titt på hur grafiken i tv-spelen har utvecklats under årens gång.

Pong – det första kommersiella dataspelet

Pong, det lilla spelet som går ut på att styra ”pinnar” upp och ner för att studsa en boll mellan desamma, utvecklades av Atari år 1972. Spelet ser nästan löjligt enkelt ut, men när det kom ut på marknaden gjorde det en braksuccé och orsakade att Atari blev det snabbast växande företaget det året. Pong är ett lysande exempel på det som brukar kallas ”spelbarhet”, där själva spelets motorik gör det spännande och beroendeframkallande i stället för endast cool grafik med avancerade effekter. Ett annat exempel på spel som många säkerligen lagt många timmar på är Pacman och Tetris, båda enkla i sin utformning men med en mycket hög spelbarhet.

De tidigaste arkadspelen

Idag är det närmast förbluffande hur bildtrogna och realistiska spelen ser ut, oavsett om man spelar casino på nätet med Leovegas spelautomater eller njuter av sin PS4 hemma i vardagsrummet. Både ljud, grafik och känsla skapar en omslutande upplevelse som är en fröjd för ögat. Men en gång i tiden var sådant inget annat än avlägsna fantasier. De första arkadspelen från 70- och 80-talet använde sig av enkla knep för att lura spelaren att grafiken var i 3D, med streck och linjer i olika färger. Spelen var uteslutande pixelbaserade, sammansatta till något som kallades ”sprites”, vilket innebär att de saknade textur – det som vi idag upplever som väggar, vatten, gräs och andra miljöskapande delar av spelet. Ett framgångsrikt exempel på pixelbaserade spel från den tiden är Space Invaders – en kultklassiker som man idag kan spela på många ställen på nätet om man söker en nostalgitripp. Anledningen till den ytterst begränsade grafiken var helt enkelt hårdvarans begränsningar. De tidiga spelautomaterna saknade processorkraften för att skapa mer avancerade bilder. Det skulle komma att ändras i takt med att spelautomaterna flyttade hem till vardagsrummet.

Nintendo släpper sin 8-bitars konsoll

Vilken högtidsstund det var. Ni som var med på den tiden minst garanterat när Nintendos 8-bitars spelkonsoll släpptes på marknaden år 1983. Bilder på hela familjer som med tindrande ögon samlas runt TV:n för att spela Nintendo användes flitigt i marknadsföringen. Så blev det kanske inte, snarare var det vi ungar som samlades och blåste i kassetterna för att få dem att fungera. Men det tekniska framsteget gick inte att förneka, grafiken var förbluffande för den tidseran och spel som Super Mario Brothers och Zelda kommer alltid sitta högst på tronen bland kultförklarade nostalgitrippar inom spelvärlden.

Utvecklingen fortsatte sedan med 16-bitskonsoler som bjöd på en ännu mer detaljerad spelupplevelse, och efter det 32-bitspelen där Sony PlayStation var först ut på marknaden. Med tiden blev 3D-grafiken allt mer avancerad och spel som Sonic Adventure bjöd på en äkta 3D-upplevelse, där bakgrunden är helt fristående från förgrunden och ändrar sig beroende på hur man styr spelaren på skärmen. Detta är ett enormt framsteg, då det gav spelutvecklarna möjligheten att bygga ännu mer realistiska spel.

Dagens och framtidens spelteknik

Idag har vi fantastiska spelmotorer som Unreal engine och Frostbite som bjuder på makalösa spelupplevelser. I takt med att spelkonsolernas hårdvara blir allt kraftfullare finns det knappt någon övre gräns för hur avancerade spelen kan bli, och vi förväntar oss att spelen blir i princip omöjliga att skilja från filmer och äkta media framöver. Vi som älskar spel står en spännande framtid till mötes!

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi