Varför har e-sporten boomat de senaste åren?

E-sportens vara eller icke vara har under många år varit en pågående diskussion. Inte i de termerna att e-sporten inte ska finnas alls, men däremot i de termerna huruvida det är en riktig sport eller ej. I takt med att dess popularitet ökat har diskussionerna dock blivit allt mer lågmälda, och idag är det knappt någon som ens ifrågasätter längre varför e-sport ska räknas som en riktig sport. Istället har sporten vunnit stor popularitet bland massorna och faktum är att e-sporten idag är otroligt populär. Men vad har föranlett denna plötsliga svängning? Vi tror det är framför allt två faktorer som påverkat stort.

iGaming har varit viktigt

Det går inte att sticka under stol med att iGaming-världen har varit mycket viktig för e-sportens växande popularitet. Många casino sidor som även erbjuder odds och betting har plockat in e-sport i sitt utbud, och det finns till och med aktörer som satsar på renodlade e-sportsektioner i sina sportsbooks.

Från början när man erbjöd odds på e-sport var det bara någon enstaka bettingsajt som hakade på. Även spelarnas intresse var relativt svagt till en början – mycket för att man inte hade koll på vad det handlade om. Men för många vann nyfikenheten matchen, och intresset för e-sport växte bland spelarna. Det spelarna vill ha, det ser spelsidorna till att ta in. Därmed blev det snart allt fler sidor som erbjöd odds på e-sport, vilket i sin tur genererade ytterligare intresse. Det har helt enkelt blivit en väldigt positiv snöbollseffekt.

Det tilltalar “rätt” generation

Det är framför allt bland de som är födda på 90- och 00-talen som e-sporten är som störst, även om det finns fans i alla åldrar. Det är också dessa generationer som idag utgör de så kallade köpstarka generationerna och som till stor del bestämmer vad som är trendigt här i världen.

Om påståendet känns befängt är det bara att kolla vad som trendar inom övriga branscher. Tar vi till exempel modevärlden, är det lågt skurna byxor, formlösa hoodies och magtröjor som varit på tapeten ett tag nu. FILA, Kappa och Buffalo är bland det trendigaste du kan ha. Den som vuxit upp under sent 90-tal vet att samma klädstil var ett måste att ha om man var en innepinne enligt den tidens mått. Spelar man mycket tv-spel är det välkända titlar även där att se i spelhyllorna. Sonic har gjort en stark comeback, tillsammans med bland annat Crash Bandicoot, Lord of the Rings, Donkey Kong och The Sims.

Eftersom otroligt många ur dessa generationer är uppväxta med datorspel som CS, LoL, DOTA etc, är det inte heller konstigt att dessa sporter också är intressanta för dem nu.

Eftersom media i regel är snabba när det gäller att snappa upp trender, har de givetvis inte missat den ökande populariteten kring e-sporten. Många artiklar har det blivit, och mediebevakningen växer hela tiden, vilket återigen genererar ett växande intresse för sporten. Det är med andra ord flera faktorer som spelar in, men det vi vet är att e-sporten är här för att stanna.

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...