Kirby: Battle Royale

Kirby: Battle Royale

Nintendo har en uppsjö av populära spelserier. Mario, Zelda, Metroid och även flera andra. En spelserie som klart faller under kategorin ”flera andra” är Kirby-serien.

Kirby är en söt marshmallow-liknande puff som kan sväva och sväljer sina fiender för att stjäla deras förmågor. En mycket sötare version av Sylar från Heroes alltså. Som vissa andra plattformshjältar behöver även Kirby en dag från jobbet då han bara kan ägna sig åt mini-spel. Det är här Battle Royale kommer in i bilden.

Spelets upplägg är väldigt enkelt. Det är i grunden en samling minispel med ett mycket tunt enspelarläge som omslag. Spelaren kan i enspelarläget stega sig igenom de olika minispel som finns och låsa upp förmågor och föremål bit för bit. Detta är förstås roligare än att bara sitta och spela minispel mot datorn, men det är inte långt ifrån. Att bara spela spelet mot datorn känns både platt och otillfredsställande då spelets datormotståndare är rätt värdelösa och minispelen har väldigt lågt återspelsvärde. Det riktiga värdet i spelet ligger i att kunna spela det mot riktiga motståndare antingen online eller mot andra spelare med ett eget 3DS och en kopia av spelet. Då detta med största sannolikhet innebär att spela mot motståndare online blir spelet ännu smalare och svårare att faktiskt njuta av.

Spelets riktiga kött, minispelen, varierar i kvalité. Ett av spelens huvudlägen ”Battle Arena” är ett last-man-standing battleläge som är rätt kul. Attacker kan varieras och striderna känns hektiska och angelägna. Genom de andra minispelen som ”Apple Scramble” och ”Coin Clash” återvänder känslan av spelet som mycket hektiskt. Detta är förstås så som minispel ofta är, men i Battle Royale känns det som att hektiskt-ratten är vriden till 11 vid vissa tillfällen. Så pass att det händer så mycket på skärmen med fyra spelare att det är svårt att hinna ha roligt.

Så snart man börjar jämföra Battle Royale med andra spel i samma eller närliggande genrer så faller det kort. Ser man på Kirbyspel så är nästan alla plattformsspelen bättre. Ser man på Nintendo-spel som är centrerade runt minispel så står både Mario Party och Wario Ware mycket högre i kurs och ser man på battlecentrerade Nintendospel där Kirby är en spelbar karaktär så skiner Super Smash Bros-serien som Luxorpyramidens topp i en torr Nevadaöken om natten.

Sammanfattningsvis är Kirby: Battle Royale ett spel med mycket begränsat utrymme för att ha roligt med. För den som har vänner att spela det med kan det vara en rolig minispel upplevelse, men för de flesta kommer spelet mest att vara en besvikelse i jämförelse med vilka andra spel som finns tillgängliga.

• Lättillgängligt
  • Gulligt
  • Battle Arena